Brincando de roda com bebês em uma instituição de Educação Infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.1590/0104-4060.64890 http://hdl.handle.net/1843/59138 http://orcid.org/0000-0001-8145-6664 http://orcid.org/0000-0003-4094-3639 |
Resumo: | This article discusses the trajectory of singing games in a group of infants in an Early Childhood Education Center in the city of Belo Horizonte, Brazil, between February of 2017 and July of 2018. Based on the principles of Ethnography in Education and Cultural-historical Psychology, we have been following this group since 2017 when they were 7 to 10 months old. We analyze the singing games in their double temporality, both its tradition as a game and its dimension of (re)appropriation by the investigated group. The activity of playing understood as a lived experience of the child in his/her social group integrates emotion, cognition, language, body, and culture. Our analyses focus on the trajectory of this play in the group and point to it as a social bond in which children and adults expand the possibilities of this activity and, therefore, the cultural development of the participants. |
id |
UFMG_28e1959bcf234e3611656626fb6f5f92 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/59138 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Brincando de roda com bebês em uma instituição de Educação InfantilSinging games with infants in an Early Childhood Education CenterBebêsBrincadeira de rodaPsicologia histórico-culturalCriançasBrincadeirasPsicologia - históriaThis article discusses the trajectory of singing games in a group of infants in an Early Childhood Education Center in the city of Belo Horizonte, Brazil, between February of 2017 and July of 2018. Based on the principles of Ethnography in Education and Cultural-historical Psychology, we have been following this group since 2017 when they were 7 to 10 months old. We analyze the singing games in their double temporality, both its tradition as a game and its dimension of (re)appropriation by the investigated group. The activity of playing understood as a lived experience of the child in his/her social group integrates emotion, cognition, language, body, and culture. Our analyses focus on the trajectory of this play in the group and point to it as a social bond in which children and adults expand the possibilities of this activity and, therefore, the cultural development of the participants.O presente artigo discute a trajetória da brincadeira de roda em um grupo de bebês em uma Escola Municipal de Educação Infantil em Belo Horizonte, entre fevereiro de 2017 e julho de 2018. Com base nos princípios da Etnografia em Educação e da Psicologia Histórico-cultural, temos acompanhado esse grupo desde seu ingresso na instituição em 2017, quando os bebês tinham entre 7 e 10 meses de idade. Tomamos as brincadeiras de roda em sua dupla temporalidade, tanto como brincadeira tradicional quanto em sua dimensão de (re)apropriação pelo grupo investigado. A atividade de brincar, entendida como uma vivência da criança em seu grupo social, integra emoção, cognição, linguagem, corpo, cultura. Nossas análises focalizam a trajetória da brincadeira no grupo e apontam para ela como enlaçamento do outro, em que crianças e adultos ampliam as possibilidades dessa atividade e, consequentemente, de desenvolvimento cultural dos participantes.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOUFMG2023-10-04T19:17:52Z2023-10-04T19:17:52Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/0104-4060.648901984-0411http://hdl.handle.net/1843/59138http://orcid.org/0000-0001-8145-6664http://orcid.org/0000-0003-4094-3639porEducar em RevistaElenice de Brito Teixeira SilvaVanessa Ferraz Almeida Nevesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-04T19:17:52Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/59138Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-04T19:17:52Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Brincando de roda com bebês em uma instituição de Educação Infantil Singing games with infants in an Early Childhood Education Center |
title |
Brincando de roda com bebês em uma instituição de Educação Infantil |
spellingShingle |
Brincando de roda com bebês em uma instituição de Educação Infantil Elenice de Brito Teixeira Silva Bebês Brincadeira de roda Psicologia histórico-cultural Crianças Brincadeiras Psicologia - história |
title_short |
Brincando de roda com bebês em uma instituição de Educação Infantil |
title_full |
Brincando de roda com bebês em uma instituição de Educação Infantil |
title_fullStr |
Brincando de roda com bebês em uma instituição de Educação Infantil |
title_full_unstemmed |
Brincando de roda com bebês em uma instituição de Educação Infantil |
title_sort |
Brincando de roda com bebês em uma instituição de Educação Infantil |
author |
Elenice de Brito Teixeira Silva |
author_facet |
Elenice de Brito Teixeira Silva Vanessa Ferraz Almeida Neves |
author_role |
author |
author2 |
Vanessa Ferraz Almeida Neves |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Elenice de Brito Teixeira Silva Vanessa Ferraz Almeida Neves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Bebês Brincadeira de roda Psicologia histórico-cultural Crianças Brincadeiras Psicologia - história |
topic |
Bebês Brincadeira de roda Psicologia histórico-cultural Crianças Brincadeiras Psicologia - história |
description |
This article discusses the trajectory of singing games in a group of infants in an Early Childhood Education Center in the city of Belo Horizonte, Brazil, between February of 2017 and July of 2018. Based on the principles of Ethnography in Education and Cultural-historical Psychology, we have been following this group since 2017 when they were 7 to 10 months old. We analyze the singing games in their double temporality, both its tradition as a game and its dimension of (re)appropriation by the investigated group. The activity of playing understood as a lived experience of the child in his/her social group integrates emotion, cognition, language, body, and culture. Our analyses focus on the trajectory of this play in the group and point to it as a social bond in which children and adults expand the possibilities of this activity and, therefore, the cultural development of the participants. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2023-10-04T19:17:52Z 2023-10-04T19:17:52Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.1590/0104-4060.64890 1984-0411 http://hdl.handle.net/1843/59138 http://orcid.org/0000-0001-8145-6664 http://orcid.org/0000-0003-4094-3639 |
url |
https://doi.org/10.1590/0104-4060.64890 http://hdl.handle.net/1843/59138 http://orcid.org/0000-0001-8145-6664 http://orcid.org/0000-0003-4094-3639 |
identifier_str_mv |
1984-0411 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educar em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829608182415360 |