Brincando de roda com bebês em uma instituição de Educação Infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Elenice de Brito Teixeira Silva
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Vanessa Ferraz Almeida Neves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.1590/0104-4060.64890
http://hdl.handle.net/1843/59138
http://orcid.org/0000-0001-8145-6664
http://orcid.org/0000-0003-4094-3639
Resumo: This article discusses the trajectory of singing games in a group of infants in an Early Childhood Education Center in the city of Belo Horizonte, Brazil, between February of 2017 and July of 2018. Based on the principles of Ethnography in Education and Cultural-historical Psychology, we have been following this group since 2017 when they were 7 to 10 months old. We analyze the singing games in their double temporality, both its tradition as a game and its dimension of (re)appropriation by the investigated group. The activity of playing understood as a lived experience of the child in his/her social group integrates emotion, cognition, language, body, and culture. Our analyses focus on the trajectory of this play in the group and point to it as a social bond in which children and adults expand the possibilities of this activity and, therefore, the cultural development of the participants.
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spelling Brincando de roda com bebês em uma instituição de Educação InfantilSinging games with infants in an Early Childhood Education CenterBebêsBrincadeira de rodaPsicologia histórico-culturalCriançasBrincadeirasPsicologia - históriaThis article discusses the trajectory of singing games in a group of infants in an Early Childhood Education Center in the city of Belo Horizonte, Brazil, between February of 2017 and July of 2018. Based on the principles of Ethnography in Education and Cultural-historical Psychology, we have been following this group since 2017 when they were 7 to 10 months old. We analyze the singing games in their double temporality, both its tradition as a game and its dimension of (re)appropriation by the investigated group. The activity of playing understood as a lived experience of the child in his/her social group integrates emotion, cognition, language, body, and culture. Our analyses focus on the trajectory of this play in the group and point to it as a social bond in which children and adults expand the possibilities of this activity and, therefore, the cultural development of the participants.O presente artigo discute a trajetória da brincadeira de roda em um grupo de bebês em uma Escola Municipal de Educação Infantil em Belo Horizonte, entre fevereiro de 2017 e julho de 2018. Com base nos princípios da Etnografia em Educação e da Psicologia Histórico-cultural, temos acompanhado esse grupo desde seu ingresso na instituição em 2017, quando os bebês tinham entre 7 e 10 meses de idade. Tomamos as brincadeiras de roda em sua dupla temporalidade, tanto como brincadeira tradicional quanto em sua dimensão de (re)apropriação pelo grupo investigado. A atividade de brincar, entendida como uma vivência da criança em seu grupo social, integra emoção, cognição, linguagem, corpo, cultura. Nossas análises focalizam a trajetória da brincadeira no grupo e apontam para ela como enlaçamento do outro, em que crianças e adultos ampliam as possibilidades dessa atividade e, consequentemente, de desenvolvimento cultural dos participantes.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOUFMG2023-10-04T19:17:52Z2023-10-04T19:17:52Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/0104-4060.648901984-0411http://hdl.handle.net/1843/59138http://orcid.org/0000-0001-8145-6664http://orcid.org/0000-0003-4094-3639porEducar em RevistaElenice de Brito Teixeira SilvaVanessa Ferraz Almeida Nevesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-04T19:17:52Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/59138Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-04T19:17:52Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
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