Multiletramentos nas aulas de língua materna: uma proposta de leitura e produção de infográficos digitais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/57356 |
Resumo: | The present work consists of a didactic-pedagogical project whose objective is to present a sequence of reading and production activities of digital infographics from the perspective of multiliteracy pedagogy. This proposal is intended for students of the 8th grade and was developed in order to improve some skills of reading and production of texts, selected from the National Common Curriculum Base (BNCC). Based on Soares's (2003) theoretical reflections on literacies, Rojo (2013) on multiliteracies and Coscarelli (2016) on digital literacies, working with this textual genre in the classroom can provide students with a creative, dynamic and collaborative experience, since the infographic is a verb-visual text increasingly common in print and digital media, dialogue directly with the reality that surrounds them. In this sense, it is important to highlight the urgency of language practices that combine the use of digital tools in favor of meaningful learning. |
id |
UFMG_2d5194f443c039ea0c381113189fff00 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/57356 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Multiletramentos nas aulas de língua materna: uma proposta de leitura e produção de infográficos digitaisMultiletramentosLeituraProduçãoInfográficosLinguagem e línguas - Estudo e ensinoThe present work consists of a didactic-pedagogical project whose objective is to present a sequence of reading and production activities of digital infographics from the perspective of multiliteracy pedagogy. This proposal is intended for students of the 8th grade and was developed in order to improve some skills of reading and production of texts, selected from the National Common Curriculum Base (BNCC). Based on Soares's (2003) theoretical reflections on literacies, Rojo (2013) on multiliteracies and Coscarelli (2016) on digital literacies, working with this textual genre in the classroom can provide students with a creative, dynamic and collaborative experience, since the infographic is a verb-visual text increasingly common in print and digital media, dialogue directly with the reality that surrounds them. In this sense, it is important to highlight the urgency of language practices that combine the use of digital tools in favor of meaningful learning.O presente trabalho consiste em um projeto didático-pedagógico cujo objetivo é apresentar uma sequência de atividades de leitura e produção de infográficos digitais sob a perspectiva da pedagogia dos multiletramentos. Tal proposta é destinada a alunos do 8º ano do Ensino Fundamental II e foi desenvolvida com o intuito de aprimorar algumas habilidades de leitura e produção de textos, elencadas da Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Apoiado nas reflexões teóricas de Soares (2003) sobre letramentos, de Rojo (2013) sobre multiletramentos e de Coscarelli (2016) sobre letramentos digitais, o trabalho com esse gênero textual em sala de aula pode proporcionar aos educandos uma experiência criativa, dinâmica e colaborativa, uma vez que o infográfico é um texto verbo-visual cada vez mais comum na mídia impressa e digital, dialogando diretamente com a realidade que os cerca. Nesse sentido, convém destacar a urgência de práticas de linguagem que aliem o uso de ferramentas digitais em favor de uma aprendizagem significativa.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFALE - FACULDADE DE LETRASCurso de Especialização em Linguagem, Tecnologia e EnsinoUFMGLuciana de Oliveira Silvahttp://lattes.cnpq.br/1050402328968536Adriane Terezinha SartoriAna Elisa Costa NovaisJessica Mota Pinheiro da Rocha2023-08-02T16:36:42Z2023-08-02T16:36:42Z2020-01-21Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/57356porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-08-02T16:36:43Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/57356Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-08-02T16:36:43Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Multiletramentos nas aulas de língua materna: uma proposta de leitura e produção de infográficos digitais |
title |
Multiletramentos nas aulas de língua materna: uma proposta de leitura e produção de infográficos digitais |
spellingShingle |
Multiletramentos nas aulas de língua materna: uma proposta de leitura e produção de infográficos digitais Jessica Mota Pinheiro da Rocha Multiletramentos Leitura Produção Infográficos Linguagem e línguas - Estudo e ensino |
title_short |
Multiletramentos nas aulas de língua materna: uma proposta de leitura e produção de infográficos digitais |
title_full |
Multiletramentos nas aulas de língua materna: uma proposta de leitura e produção de infográficos digitais |
title_fullStr |
Multiletramentos nas aulas de língua materna: uma proposta de leitura e produção de infográficos digitais |
title_full_unstemmed |
Multiletramentos nas aulas de língua materna: uma proposta de leitura e produção de infográficos digitais |
title_sort |
Multiletramentos nas aulas de língua materna: uma proposta de leitura e produção de infográficos digitais |
author |
Jessica Mota Pinheiro da Rocha |
author_facet |
Jessica Mota Pinheiro da Rocha |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Luciana de Oliveira Silva http://lattes.cnpq.br/1050402328968536 Adriane Terezinha Sartori Ana Elisa Costa Novais |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jessica Mota Pinheiro da Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Multiletramentos Leitura Produção Infográficos Linguagem e línguas - Estudo e ensino |
topic |
Multiletramentos Leitura Produção Infográficos Linguagem e línguas - Estudo e ensino |
description |
The present work consists of a didactic-pedagogical project whose objective is to present a sequence of reading and production activities of digital infographics from the perspective of multiliteracy pedagogy. This proposal is intended for students of the 8th grade and was developed in order to improve some skills of reading and production of texts, selected from the National Common Curriculum Base (BNCC). Based on Soares's (2003) theoretical reflections on literacies, Rojo (2013) on multiliteracies and Coscarelli (2016) on digital literacies, working with this textual genre in the classroom can provide students with a creative, dynamic and collaborative experience, since the infographic is a verb-visual text increasingly common in print and digital media, dialogue directly with the reality that surrounds them. In this sense, it is important to highlight the urgency of language practices that combine the use of digital tools in favor of meaningful learning. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-01-21 2023-08-02T16:36:42Z 2023-08-02T16:36:42Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Monografia (especialização) |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/57356 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/57356 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FALE - FACULDADE DE LETRAS Curso de Especialização em Linguagem, Tecnologia e Ensino UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FALE - FACULDADE DE LETRAS Curso de Especialização em Linguagem, Tecnologia e Ensino UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248032883277824 |