José Coelho de Noronha: artes e ofício nas Minas Gerais do século XVIII

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aziz José de Oliveira Pedrosa
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/41436
https://orcid.org/0000-0003-4274-1096
Resumo: Once it is known the relevance of the artistic production related to the gilt on the seven hundred, this dissertation brings up the life and the work of the master sculptor José Coelho de Noronha in Minas Gerais in the 18th century. However, the research had as its major boost the absence of accurate studies concerning Noronha's performance, which appears to be contradictory, due to the fame and the prestige gained by him at the time of his performance. Therefore, a new glance is taken at the subject owing to the survey of relevant documentary records that have been unknown by Minas Gerais art historiography for years and that today give some important help to understand part of this master sculptor's route. In that sense, it is registered that Noronha worked as a sculptor in the Main Church of Nossa Senhora do Pilar in São João Del Rey town and also in the works of carving done at Mariana Sé, besides other churches around Minas Gerais where he has done hard labour. Then, what we have is the analysis of an art that is marked by influence relationships of the seventeenth century art, of the Lisbon Joanino style and of baroque final aspect: the rococo style, besides the influence of other sources of repertory assimilation. It is also cited the possible partnership relationship kept by Noronha with other sculptors that worked in Minas Gerais who, somehow, were guides to the routes tracked by the eighteenth century art, in European style, in Minas Gerais.
id UFMG_3025eb3b36da03813b18489a937b8872
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/41436
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling José Coelho de Noronha: artes e ofício nas Minas Gerais do século XVIIIJosé Coelho de NoronhaEntalhadorObrasOnce it is known the relevance of the artistic production related to the gilt on the seven hundred, this dissertation brings up the life and the work of the master sculptor José Coelho de Noronha in Minas Gerais in the 18th century. However, the research had as its major boost the absence of accurate studies concerning Noronha's performance, which appears to be contradictory, due to the fame and the prestige gained by him at the time of his performance. Therefore, a new glance is taken at the subject owing to the survey of relevant documentary records that have been unknown by Minas Gerais art historiography for years and that today give some important help to understand part of this master sculptor's route. In that sense, it is registered that Noronha worked as a sculptor in the Main Church of Nossa Senhora do Pilar in São João Del Rey town and also in the works of carving done at Mariana Sé, besides other churches around Minas Gerais where he has done hard labour. Then, what we have is the analysis of an art that is marked by influence relationships of the seventeenth century art, of the Lisbon Joanino style and of baroque final aspect: the rococo style, besides the influence of other sources of repertory assimilation. It is also cited the possible partnership relationship kept by Noronha with other sculptors that worked in Minas Gerais who, somehow, were guides to the routes tracked by the eighteenth century art, in European style, in Minas Gerais.Conhecida a relevância da produção artística relativa à talha dourada nos setecentos, esta dissertação aborda a vida e obra do mestre entalhador José Coelho de Noronha nas Minas Gerais do século XVIII. A presente pesquisa teve como agente impulsor a ausência de estudos concisos referentes à atuação de Noronha, situação que se configura contraditória, visto a fama e prestígio por ele alcançados à época de sua atuação. Documentos encontrados no caminho dessa busca tão importante de dados vieram esclarecer e até surpreender em relação à obra do artífice em questão e, à medida que se aprofunda em conhecimento sobre sua vida, mais se encontra o que estudar e valorizar. Assim, um novo olhar é lançado sobre o assunto devido ao levantamento de relevantes registros documentais, que permaneceram por anos incógnitos, ignorados pela historiografia da arte mineira, e que hoje trazem, à luz do conhecimento, importantes subsídios para se compreender parte da trajetória desse mestre entalhador. Entre essas descobertas, registre-se Noronha como entalhador na produção da talha da Matriz de Nossa Senhora do Pilar da cidade de São João del-Rei, bem como nas obras de talha realizadas na Sé de Mariana, além de outras igrejas espalhadas pelo território de Minas Gerais, onde ele esteve em pleno labor. Tem-se, dessa forma, a análise de uma arte marcada por relações de influências da arte seiscentista romana, do Estilo Joanino lisboeta e da vertente final do barroco: o rococó, além de outras fontes de assimilação de repertório. Citam-se também as possíveis relações de parceria mantidas por Noronha com outros entalhadores que em Minas atuaram e, que de certa forma, foram direcionadores dos rumos trilhados pela arte setecentista, de cunho barroco, na Capitania de Minas Gerais.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilARQ - ESCOLA DE ARQUITETURAPrograma de Pós-Graduação em Arquitetura e UrbanismoUFMGAndré Guilherme Dornelles Dangelohttp://lattes.cnpq.br/4826314847268881Celina Borges LemosIvo Porto de MenezesMyriam Andrade Ribeiro de OliveiraAziz José de Oliveira Pedrosa2022-05-06T19:30:21Z2022-05-06T19:30:21Z2012-03-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/41436https://orcid.org/0000-0003-4274-1096porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-05-06T19:30:21Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/41436Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-05-06T19:30:21Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv José Coelho de Noronha: artes e ofício nas Minas Gerais do século XVIII
title José Coelho de Noronha: artes e ofício nas Minas Gerais do século XVIII
spellingShingle José Coelho de Noronha: artes e ofício nas Minas Gerais do século XVIII
Aziz José de Oliveira Pedrosa
José Coelho de Noronha
Entalhador
Obras
title_short José Coelho de Noronha: artes e ofício nas Minas Gerais do século XVIII
title_full José Coelho de Noronha: artes e ofício nas Minas Gerais do século XVIII
title_fullStr José Coelho de Noronha: artes e ofício nas Minas Gerais do século XVIII
title_full_unstemmed José Coelho de Noronha: artes e ofício nas Minas Gerais do século XVIII
title_sort José Coelho de Noronha: artes e ofício nas Minas Gerais do século XVIII
author Aziz José de Oliveira Pedrosa
author_facet Aziz José de Oliveira Pedrosa
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv André Guilherme Dornelles Dangelo
http://lattes.cnpq.br/4826314847268881
Celina Borges Lemos
Ivo Porto de Menezes
Myriam Andrade Ribeiro de Oliveira
dc.contributor.author.fl_str_mv Aziz José de Oliveira Pedrosa
dc.subject.por.fl_str_mv José Coelho de Noronha
Entalhador
Obras
topic José Coelho de Noronha
Entalhador
Obras
description Once it is known the relevance of the artistic production related to the gilt on the seven hundred, this dissertation brings up the life and the work of the master sculptor José Coelho de Noronha in Minas Gerais in the 18th century. However, the research had as its major boost the absence of accurate studies concerning Noronha's performance, which appears to be contradictory, due to the fame and the prestige gained by him at the time of his performance. Therefore, a new glance is taken at the subject owing to the survey of relevant documentary records that have been unknown by Minas Gerais art historiography for years and that today give some important help to understand part of this master sculptor's route. In that sense, it is registered that Noronha worked as a sculptor in the Main Church of Nossa Senhora do Pilar in São João Del Rey town and also in the works of carving done at Mariana Sé, besides other churches around Minas Gerais where he has done hard labour. Then, what we have is the analysis of an art that is marked by influence relationships of the seventeenth century art, of the Lisbon Joanino style and of baroque final aspect: the rococo style, besides the influence of other sources of repertory assimilation. It is also cited the possible partnership relationship kept by Noronha with other sculptors that worked in Minas Gerais who, somehow, were guides to the routes tracked by the eighteenth century art, in European style, in Minas Gerais.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-03-27
2022-05-06T19:30:21Z
2022-05-06T19:30:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/41436
https://orcid.org/0000-0003-4274-1096
url http://hdl.handle.net/1843/41436
https://orcid.org/0000-0003-4274-1096
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
ARQ - ESCOLA DE ARQUITETURA
Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
ARQ - ESCOLA DE ARQUITETURA
Programa de Pós-Graduação em Arquitetura e Urbanismo
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248077274742784