Princípios gerais para a reforma dos cursos de licenciatura no Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.26514/inter.v12i34.5384 http://hdl.handle.net/1843/59336 http://orcid.org/0000-0002-5401-4788 http://orcid.org/0000-0002-2964-3582 |
Resumo: | This article aims at presenting and discussing general principles for the reform of teacher education programs in Brazil. In doing so, the text fulfills two missions: first, to register the work of a commission established at Federal University of Minas Gerais (UFMG) to present proposals for the new context of reformulation of these programs at the University triggered by the approval of an educational law in 2015 and second, to share the work of this commission with a wider audience – in addition to that of the UFMG internal community. It is hoped that the article will contribute to rethinking teacher education models across the national territory - and, perhaps, outside it. |
id |
UFMG_30b8104cd9c73e071bd34eaa79e2b6ab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/59336 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Princípios gerais para a reforma dos cursos de licenciatura no BrasilGeneral principles for the reform of teacher education programs in BrazilFormação de professoresLicenciaturaReformaPrincípiosProfessores - FormaçãoLicenciaturaReformaThis article aims at presenting and discussing general principles for the reform of teacher education programs in Brazil. In doing so, the text fulfills two missions: first, to register the work of a commission established at Federal University of Minas Gerais (UFMG) to present proposals for the new context of reformulation of these programs at the University triggered by the approval of an educational law in 2015 and second, to share the work of this commission with a wider audience – in addition to that of the UFMG internal community. It is hoped that the article will contribute to rethinking teacher education models across the national territory - and, perhaps, outside it.Este artigo tem como objetivo apresentar e discutir princípios gerais para a reforma dos cursos de licenciatura no Brasil. Ao fazer isso, o texto cumpre duas missões: primeiro, registrar o trabalho de uma comissão instituída na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) para apresentar propostas para o novo contexto de reformulação das licenciaturas na Universidade desencadeado pela aprovação da Resolução 2/2015 e, segundo, compartilhar o trabalho dessa comissão com um público mais amplo – para além daquele da comunidade interna da UFMG. Espera-se que o artigo contribua para repensar os modelos de formação de professores da educação básica em todo o território nacional – e, quiçá, fora dele.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOUFMG2023-10-09T23:14:33Z2023-10-09T23:14:33Z2021-06-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.26514/inter.v12i34.53842177-1691http://hdl.handle.net/1843/59336http://orcid.org/0000-0002-5401-4788http://orcid.org/0000-0002-2964-3582porInterfaces da EducaçãoJúlio Emílio Diniz PereiraMaria José Batista Pinto FloresFilipe Santos Fernadesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-09T23:14:34Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/59336Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-09T23:14:34Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Princípios gerais para a reforma dos cursos de licenciatura no Brasil General principles for the reform of teacher education programs in Brazil |
title |
Princípios gerais para a reforma dos cursos de licenciatura no Brasil |
spellingShingle |
Princípios gerais para a reforma dos cursos de licenciatura no Brasil Júlio Emílio Diniz Pereira Formação de professores Licenciatura Reforma Princípios Professores - Formação Licenciatura Reforma |
title_short |
Princípios gerais para a reforma dos cursos de licenciatura no Brasil |
title_full |
Princípios gerais para a reforma dos cursos de licenciatura no Brasil |
title_fullStr |
Princípios gerais para a reforma dos cursos de licenciatura no Brasil |
title_full_unstemmed |
Princípios gerais para a reforma dos cursos de licenciatura no Brasil |
title_sort |
Princípios gerais para a reforma dos cursos de licenciatura no Brasil |
author |
Júlio Emílio Diniz Pereira |
author_facet |
Júlio Emílio Diniz Pereira Maria José Batista Pinto Flores Filipe Santos Fernades |
author_role |
author |
author2 |
Maria José Batista Pinto Flores Filipe Santos Fernades |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Júlio Emílio Diniz Pereira Maria José Batista Pinto Flores Filipe Santos Fernades |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de professores Licenciatura Reforma Princípios Professores - Formação Licenciatura Reforma |
topic |
Formação de professores Licenciatura Reforma Princípios Professores - Formação Licenciatura Reforma |
description |
This article aims at presenting and discussing general principles for the reform of teacher education programs in Brazil. In doing so, the text fulfills two missions: first, to register the work of a commission established at Federal University of Minas Gerais (UFMG) to present proposals for the new context of reformulation of these programs at the University triggered by the approval of an educational law in 2015 and second, to share the work of this commission with a wider audience – in addition to that of the UFMG internal community. It is hoped that the article will contribute to rethinking teacher education models across the national territory - and, perhaps, outside it. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-06-18 2023-10-09T23:14:33Z 2023-10-09T23:14:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.26514/inter.v12i34.5384 2177-1691 http://hdl.handle.net/1843/59336 http://orcid.org/0000-0002-5401-4788 http://orcid.org/0000-0002-2964-3582 |
url |
https://doi.org/10.26514/inter.v12i34.5384 http://hdl.handle.net/1843/59336 http://orcid.org/0000-0002-5401-4788 http://orcid.org/0000-0002-2964-3582 |
identifier_str_mv |
2177-1691 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Interfaces da Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248295430979584 |