Desenvolvimento do desenho infantil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ester Cristina Santos de Oliveira
Data de Publicação: 2020
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/36614
Resumo: This research presents the development of graphics in Art Teaching in Early Childhood Education - in the age group of 3 to 5 years observing mainly the teaching practice for the Teaching of Visual and Contemporary Arts. Assisting the generalist teacher to list the contents to be contemplated in this initial stage of Basic Education. Therefore, laws, guidelines, ordinances, parameters, propositions and the Common National Curriculum Base were analyzed. Studies on the development of the children's design of Mèredieu, Luquet, Bernson, Piaget were considered critically analyzing the current school context. There are many possible approaches to bringing students closer to artistic practice, thus some activities will be reported that can be developed in the school environment that contribute to develop children's design. Expanding the knowledge of the teacher by performing their educational practices in the development of a teaching methodology.
id UFMG_374c4ed79b3c43990a72f93a0832ba4c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/36614
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Desenvolvimento do desenho infantilEnsinoDesenhoEducação infantilArte - Estudo e ensinoDesenhoEducação de criançasThis research presents the development of graphics in Art Teaching in Early Childhood Education - in the age group of 3 to 5 years observing mainly the teaching practice for the Teaching of Visual and Contemporary Arts. Assisting the generalist teacher to list the contents to be contemplated in this initial stage of Basic Education. Therefore, laws, guidelines, ordinances, parameters, propositions and the Common National Curriculum Base were analyzed. Studies on the development of the children's design of Mèredieu, Luquet, Bernson, Piaget were considered critically analyzing the current school context. There are many possible approaches to bringing students closer to artistic practice, thus some activities will be reported that can be developed in the school environment that contribute to develop children's design. Expanding the knowledge of the teacher by performing their educational practices in the development of a teaching methodology.Esta pesquisa apresenta o desenvolvimento do grafismo no Ensino de Arte na Educação Infantil - na faixa etária de 3 a 5 anos, observando principalmente a prática docente para o Ensino de Artes Visuais e Contemporâneas, auxiliando o professor generalista elencar os conteúdos a serem contemplados nessa etapa inicial da Educação Básica. Para tanto, foram analisados leis, diretrizes, portarias, parâmetros, proposições e a Base Nacional Curricular Comum. Os estudos sobre o desenvolvimento do desenho infantil de Mèredieu, Luquet, Bernson e Piaget foram considerados de forma crítica analisando o contexto escolar atual. Existem muitas abordagens possíveis para aproximação dos estudantes com a prática artística, dessa forma, serão relatadas algumas atividades que possam ser desenvolvidas no ambiente escolar e que contribuam para o desenvolvimento do desenho infantil, ampliando o conhecimento do docente ao realizar suas práticas educativas no desenvolvimento de uma metodologia de ensino.CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e TecnológicoUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias ContemporâneasUFMGAndréa de Paula Xavier Vilelahttp://lattes.cnpq.br/5559474272450379Patrícia de Paula PereiraEster Cristina Santos de Oliveira2021-06-29T21:07:31Z2021-06-29T21:07:31Z2020-02-29Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/36614porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-06-29T21:07:31Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/36614Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-06-29T21:07:31Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Desenvolvimento do desenho infantil
title Desenvolvimento do desenho infantil
spellingShingle Desenvolvimento do desenho infantil
Ester Cristina Santos de Oliveira
Ensino
Desenho
Educação infantil
Arte - Estudo e ensino
Desenho
Educação de crianças
title_short Desenvolvimento do desenho infantil
title_full Desenvolvimento do desenho infantil
title_fullStr Desenvolvimento do desenho infantil
title_full_unstemmed Desenvolvimento do desenho infantil
title_sort Desenvolvimento do desenho infantil
author Ester Cristina Santos de Oliveira
author_facet Ester Cristina Santos de Oliveira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Andréa de Paula Xavier Vilela
http://lattes.cnpq.br/5559474272450379
Patrícia de Paula Pereira
dc.contributor.author.fl_str_mv Ester Cristina Santos de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Desenho
Educação infantil
Arte - Estudo e ensino
Desenho
Educação de crianças
topic Ensino
Desenho
Educação infantil
Arte - Estudo e ensino
Desenho
Educação de crianças
description This research presents the development of graphics in Art Teaching in Early Childhood Education - in the age group of 3 to 5 years observing mainly the teaching practice for the Teaching of Visual and Contemporary Arts. Assisting the generalist teacher to list the contents to be contemplated in this initial stage of Basic Education. Therefore, laws, guidelines, ordinances, parameters, propositions and the Common National Curriculum Base were analyzed. Studies on the development of the children's design of Mèredieu, Luquet, Bernson, Piaget were considered critically analyzing the current school context. There are many possible approaches to bringing students closer to artistic practice, thus some activities will be reported that can be developed in the school environment that contribute to develop children's design. Expanding the knowledge of the teacher by performing their educational practices in the development of a teaching methodology.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-29
2021-06-29T21:07:31Z
2021-06-29T21:07:31Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/36614
url http://hdl.handle.net/1843/36614
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
Curso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
Curso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829740504317952