Desenvolvimento do desenho infantil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/36614 |
Resumo: | This research presents the development of graphics in Art Teaching in Early Childhood Education - in the age group of 3 to 5 years observing mainly the teaching practice for the Teaching of Visual and Contemporary Arts. Assisting the generalist teacher to list the contents to be contemplated in this initial stage of Basic Education. Therefore, laws, guidelines, ordinances, parameters, propositions and the Common National Curriculum Base were analyzed. Studies on the development of the children's design of Mèredieu, Luquet, Bernson, Piaget were considered critically analyzing the current school context. There are many possible approaches to bringing students closer to artistic practice, thus some activities will be reported that can be developed in the school environment that contribute to develop children's design. Expanding the knowledge of the teacher by performing their educational practices in the development of a teaching methodology. |
id |
UFMG_374c4ed79b3c43990a72f93a0832ba4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/36614 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Desenvolvimento do desenho infantilEnsinoDesenhoEducação infantilArte - Estudo e ensinoDesenhoEducação de criançasThis research presents the development of graphics in Art Teaching in Early Childhood Education - in the age group of 3 to 5 years observing mainly the teaching practice for the Teaching of Visual and Contemporary Arts. Assisting the generalist teacher to list the contents to be contemplated in this initial stage of Basic Education. Therefore, laws, guidelines, ordinances, parameters, propositions and the Common National Curriculum Base were analyzed. Studies on the development of the children's design of Mèredieu, Luquet, Bernson, Piaget were considered critically analyzing the current school context. There are many possible approaches to bringing students closer to artistic practice, thus some activities will be reported that can be developed in the school environment that contribute to develop children's design. Expanding the knowledge of the teacher by performing their educational practices in the development of a teaching methodology.Esta pesquisa apresenta o desenvolvimento do grafismo no Ensino de Arte na Educação Infantil - na faixa etária de 3 a 5 anos, observando principalmente a prática docente para o Ensino de Artes Visuais e Contemporâneas, auxiliando o professor generalista elencar os conteúdos a serem contemplados nessa etapa inicial da Educação Básica. Para tanto, foram analisados leis, diretrizes, portarias, parâmetros, proposições e a Base Nacional Curricular Comum. Os estudos sobre o desenvolvimento do desenho infantil de Mèredieu, Luquet, Bernson e Piaget foram considerados de forma crítica analisando o contexto escolar atual. Existem muitas abordagens possíveis para aproximação dos estudantes com a prática artística, dessa forma, serão relatadas algumas atividades que possam ser desenvolvidas no ambiente escolar e que contribuam para o desenvolvimento do desenho infantil, ampliando o conhecimento do docente ao realizar suas práticas educativas no desenvolvimento de uma metodologia de ensino.CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e TecnológicoUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESCurso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias ContemporâneasUFMGAndréa de Paula Xavier Vilelahttp://lattes.cnpq.br/5559474272450379Patrícia de Paula PereiraEster Cristina Santos de Oliveira2021-06-29T21:07:31Z2021-06-29T21:07:31Z2020-02-29Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/36614porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-06-29T21:07:31Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/36614Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-06-29T21:07:31Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenvolvimento do desenho infantil |
title |
Desenvolvimento do desenho infantil |
spellingShingle |
Desenvolvimento do desenho infantil Ester Cristina Santos de Oliveira Ensino Desenho Educação infantil Arte - Estudo e ensino Desenho Educação de crianças |
title_short |
Desenvolvimento do desenho infantil |
title_full |
Desenvolvimento do desenho infantil |
title_fullStr |
Desenvolvimento do desenho infantil |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento do desenho infantil |
title_sort |
Desenvolvimento do desenho infantil |
author |
Ester Cristina Santos de Oliveira |
author_facet |
Ester Cristina Santos de Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Andréa de Paula Xavier Vilela http://lattes.cnpq.br/5559474272450379 Patrícia de Paula Pereira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ester Cristina Santos de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Desenho Educação infantil Arte - Estudo e ensino Desenho Educação de crianças |
topic |
Ensino Desenho Educação infantil Arte - Estudo e ensino Desenho Educação de crianças |
description |
This research presents the development of graphics in Art Teaching in Early Childhood Education - in the age group of 3 to 5 years observing mainly the teaching practice for the Teaching of Visual and Contemporary Arts. Assisting the generalist teacher to list the contents to be contemplated in this initial stage of Basic Education. Therefore, laws, guidelines, ordinances, parameters, propositions and the Common National Curriculum Base were analyzed. Studies on the development of the children's design of Mèredieu, Luquet, Bernson, Piaget were considered critically analyzing the current school context. There are many possible approaches to bringing students closer to artistic practice, thus some activities will be reported that can be developed in the school environment that contribute to develop children's design. Expanding the knowledge of the teacher by performing their educational practices in the development of a teaching methodology. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-29 2021-06-29T21:07:31Z 2021-06-29T21:07:31Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Monografia (especialização) |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/36614 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/36614 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Curso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Curso de Especialização em Ensino de Artes Visuais e Tecnologias Contemporâneas UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829740504317952 |