Excertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro para viola: proposições para o estudo e aprendizado da técnica do instrumento
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/59419 |
Resumo: | Orchestral excerpts are the main evaluation tool in selection processes for national and international orchestras. However, in these auditions, Brazilian orchestral music is not contemplated. There are few records in the curriculum of music schools, conservatories and universities, where the practice of studying orchestral excerpts from Brazilian symphonic repertoires is unobfuscated and studied. In this context, excerpts from Brazilian symphonic music have the same technical and interpretative difficulties as orchestral excerpts in traditional use. This research analyzes to what extent an extraction of orchestral excerpts from the Brazilian symphonic repertoire contributes to the learning and technical knowledge of the violist, through a selection of Brazilian repertoires. The research also proposes to encourage the inclusion of this material in auditions for positions of musicians in Brazilian orchestras and as a technical complement to the daily study of the violist in formation. The approach used is qualitative bibliographical and quantitative. |
id |
UFMG_3ceb036d49c24312257d26f93b2e46af |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/59419 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Excertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro para viola: proposições para o estudo e aprendizado da técnica do instrumentoViolaExcertos OrquestraisMúsica BrasileiraEstudos de ViolaSeleção OrquestralMúsica para violaViola - Estudos e exercíciosMúsica orquestralOrchestral excerpts are the main evaluation tool in selection processes for national and international orchestras. However, in these auditions, Brazilian orchestral music is not contemplated. There are few records in the curriculum of music schools, conservatories and universities, where the practice of studying orchestral excerpts from Brazilian symphonic repertoires is unobfuscated and studied. In this context, excerpts from Brazilian symphonic music have the same technical and interpretative difficulties as orchestral excerpts in traditional use. This research analyzes to what extent an extraction of orchestral excerpts from the Brazilian symphonic repertoire contributes to the learning and technical knowledge of the violist, through a selection of Brazilian repertoires. The research also proposes to encourage the inclusion of this material in auditions for positions of musicians in Brazilian orchestras and as a technical complement to the daily study of the violist in formation. The approach used is qualitative bibliographical and quantitative.Excertos orquestrais são a principal ferramenta avaliativa em processos seletivos de orquestras nacionais e internacionais. Contudo, nessas audições a música orquestral brasileira não é contemplada. Existem poucos registros em grades curriculares de escolas de músicas, conservatórios e universidades, onde a prática do estudo de excertos orquestrais de repertórios sinfônicos brasileiros são desofuscados e estudados. Nesse contexto, os excertos da música sinfônica brasileira têm as mesmas dificuldades técnico-interpretativas de excertos orquestrais de uso tradicional. Esta pesquisa analisa em que medida uma extração de excertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro contribui para o aprendizado e o conhecimento técnico do violista, por meio de uma seleção de repertórios brasileiros. A pesquisa também propõe incentivar a inclusão deste material nas audições para os cargos de músicos nas orquestras brasileiras e como um complemento técnico ao estudo diário do violista em formação. A abordagem utilizada é a qualitativa bibliográfica e quantitativa.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilMUSICA - ESCOLA DE MUSICAPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFMGCarlos Aleixo dos Reishttp://lattes.cnpq.br/5317178599045800Emerson Luiz de BiaggiJessé Máximo PereiraRodrigo Santana de Souza2023-10-11T21:55:51Z2023-10-11T21:55:51Z2023-06-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/59419porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-11T21:55:51Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/59419Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-11T21:55:51Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Excertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro para viola: proposições para o estudo e aprendizado da técnica do instrumento |
title |
Excertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro para viola: proposições para o estudo e aprendizado da técnica do instrumento |
spellingShingle |
Excertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro para viola: proposições para o estudo e aprendizado da técnica do instrumento Rodrigo Santana de Souza Viola Excertos Orquestrais Música Brasileira Estudos de Viola Seleção Orquestral Música para viola Viola - Estudos e exercícios Música orquestral |
title_short |
Excertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro para viola: proposições para o estudo e aprendizado da técnica do instrumento |
title_full |
Excertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro para viola: proposições para o estudo e aprendizado da técnica do instrumento |
title_fullStr |
Excertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro para viola: proposições para o estudo e aprendizado da técnica do instrumento |
title_full_unstemmed |
Excertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro para viola: proposições para o estudo e aprendizado da técnica do instrumento |
title_sort |
Excertos orquestrais do repertório sinfônico brasileiro para viola: proposições para o estudo e aprendizado da técnica do instrumento |
author |
Rodrigo Santana de Souza |
author_facet |
Rodrigo Santana de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Carlos Aleixo dos Reis http://lattes.cnpq.br/5317178599045800 Emerson Luiz de Biaggi Jessé Máximo Pereira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigo Santana de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Viola Excertos Orquestrais Música Brasileira Estudos de Viola Seleção Orquestral Música para viola Viola - Estudos e exercícios Música orquestral |
topic |
Viola Excertos Orquestrais Música Brasileira Estudos de Viola Seleção Orquestral Música para viola Viola - Estudos e exercícios Música orquestral |
description |
Orchestral excerpts are the main evaluation tool in selection processes for national and international orchestras. However, in these auditions, Brazilian orchestral music is not contemplated. There are few records in the curriculum of music schools, conservatories and universities, where the practice of studying orchestral excerpts from Brazilian symphonic repertoires is unobfuscated and studied. In this context, excerpts from Brazilian symphonic music have the same technical and interpretative difficulties as orchestral excerpts in traditional use. This research analyzes to what extent an extraction of orchestral excerpts from the Brazilian symphonic repertoire contributes to the learning and technical knowledge of the violist, through a selection of Brazilian repertoires. The research also proposes to encourage the inclusion of this material in auditions for positions of musicians in Brazilian orchestras and as a technical complement to the daily study of the violist in formation. The approach used is qualitative bibliographical and quantitative. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-11T21:55:51Z 2023-10-11T21:55:51Z 2023-06-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/59419 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/59419 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MUSICA - ESCOLA DE MUSICA Programa de Pós-Graduação em Música UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MUSICA - ESCOLA DE MUSICA Programa de Pós-Graduação em Música UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829919330566144 |