Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Kênea Flávia de Souza Fernandes Rodrigues
Data de Publicação: 2019
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/32718
Resumo: This paper describes a didactic sequence focusing on teaching by research, for seventh grade students in a public school in the municipality of Ibirité/MG. The aim of the experimental investigative activities was to foster scientific literacy and enable them to understand the process of photosynthesis in an integral and contextualized way. The study was developed from a qualitative research under the perspective of action research, the construction of the data consisted of the analysis of student reports, field diary, recorded audio and photographic recordings made during the five stages of the didactic sequence. From the analysis of the data we can suggest the existence of the difficulty in working the investigative teaching in science classes from a restrictive and limited educational system, however showed potentiality to enable the protagonism of the student and the development of important skills for the construction of meaningful learning.
id UFMG_4918ce747617779b051b6e178953e50f
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/32718
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamentalSequência didáticaFotossínteseEnsino por investigaçãoAlfabetização científicaAtividades experimentaisFotossínteseBiologiaEnsino fundamentalCiênciaThis paper describes a didactic sequence focusing on teaching by research, for seventh grade students in a public school in the municipality of Ibirité/MG. The aim of the experimental investigative activities was to foster scientific literacy and enable them to understand the process of photosynthesis in an integral and contextualized way. The study was developed from a qualitative research under the perspective of action research, the construction of the data consisted of the analysis of student reports, field diary, recorded audio and photographic recordings made during the five stages of the didactic sequence. From the analysis of the data we can suggest the existence of the difficulty in working the investigative teaching in science classes from a restrictive and limited educational system, however showed potentiality to enable the protagonism of the student and the development of important skills for the construction of meaningful learning.O presente trabalho descreve uma sequência didática com enfoque no ensino por investigação, para alunos do sétimo ano do ensino fundamental de uma escola pública do município de Ibirité/MG. A partir da realização de atividades experimentais investigativas, objetivou-se fomentar a alfabetização científica e capacitá-los a compreender o processo da fotossíntese de forma integral e contextualizada. O estudo foi desenvolvido a partir de uma pesquisa qualitativa sob a perspectiva da investigação ação, a construção dos dados constou da análise de relatórios dos alunos, diário de campo, áudios gravados e registro fotográfico realizados durante as cinco etapas da sequência didática. A partir da análise dos dados podemos sugerir a existência da dificuldade em trabalhar o ensino investigativo nas aulas de ciências oriundas de um sistema educacional restritivo e limitado, entretanto mostrou potencialidade de possibilitar o protagonismo do aluno e o desenvolvimento de habilidades importantes para a construção de uma aprendizagem significativa.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOCurso de Especialização em Educação em CiênciasUFMGLudmila Olandim de Souzahttp://lattes.cnpq.br/3284607549254201Vanelle Wendy de Jesus CostaKênea Flávia de Souza Fernandes Rodrigues2020-03-05T20:38:36Z2020-03-05T20:38:36Z2019-11-30Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/32718porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2020-03-06T06:32:49Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/32718Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2020-03-06T06:32:49Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental
title Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental
spellingShingle Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental
Kênea Flávia de Souza Fernandes Rodrigues
Sequência didática
Fotossíntese
Ensino por investigação
Alfabetização científica
Atividades experimentais
Fotossíntese
Biologia
Ensino fundamental
Ciência
title_short Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental
title_full Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental
title_fullStr Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental
title_full_unstemmed Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental
title_sort Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental
author Kênea Flávia de Souza Fernandes Rodrigues
author_facet Kênea Flávia de Souza Fernandes Rodrigues
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ludmila Olandim de Souza
http://lattes.cnpq.br/3284607549254201
Vanelle Wendy de Jesus Costa
dc.contributor.author.fl_str_mv Kênea Flávia de Souza Fernandes Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Sequência didática
Fotossíntese
Ensino por investigação
Alfabetização científica
Atividades experimentais
Fotossíntese
Biologia
Ensino fundamental
Ciência
topic Sequência didática
Fotossíntese
Ensino por investigação
Alfabetização científica
Atividades experimentais
Fotossíntese
Biologia
Ensino fundamental
Ciência
description This paper describes a didactic sequence focusing on teaching by research, for seventh grade students in a public school in the municipality of Ibirité/MG. The aim of the experimental investigative activities was to foster scientific literacy and enable them to understand the process of photosynthesis in an integral and contextualized way. The study was developed from a qualitative research under the perspective of action research, the construction of the data consisted of the analysis of student reports, field diary, recorded audio and photographic recordings made during the five stages of the didactic sequence. From the analysis of the data we can suggest the existence of the difficulty in working the investigative teaching in science classes from a restrictive and limited educational system, however showed potentiality to enable the protagonism of the student and the development of important skills for the construction of meaningful learning.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-30
2020-03-05T20:38:36Z
2020-03-05T20:38:36Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/32718
url http://hdl.handle.net/1843/32718
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
Curso de Especialização em Educação em Ciências
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
Curso de Especialização em Educação em Ciências
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248237469892608