Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/32718 |
Resumo: | This paper describes a didactic sequence focusing on teaching by research, for seventh grade students in a public school in the municipality of Ibirité/MG. The aim of the experimental investigative activities was to foster scientific literacy and enable them to understand the process of photosynthesis in an integral and contextualized way. The study was developed from a qualitative research under the perspective of action research, the construction of the data consisted of the analysis of student reports, field diary, recorded audio and photographic recordings made during the five stages of the didactic sequence. From the analysis of the data we can suggest the existence of the difficulty in working the investigative teaching in science classes from a restrictive and limited educational system, however showed potentiality to enable the protagonism of the student and the development of important skills for the construction of meaningful learning. |
id |
UFMG_4918ce747617779b051b6e178953e50f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/32718 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamentalSequência didáticaFotossínteseEnsino por investigaçãoAlfabetização científicaAtividades experimentaisFotossínteseBiologiaEnsino fundamentalCiênciaThis paper describes a didactic sequence focusing on teaching by research, for seventh grade students in a public school in the municipality of Ibirité/MG. The aim of the experimental investigative activities was to foster scientific literacy and enable them to understand the process of photosynthesis in an integral and contextualized way. The study was developed from a qualitative research under the perspective of action research, the construction of the data consisted of the analysis of student reports, field diary, recorded audio and photographic recordings made during the five stages of the didactic sequence. From the analysis of the data we can suggest the existence of the difficulty in working the investigative teaching in science classes from a restrictive and limited educational system, however showed potentiality to enable the protagonism of the student and the development of important skills for the construction of meaningful learning.O presente trabalho descreve uma sequência didática com enfoque no ensino por investigação, para alunos do sétimo ano do ensino fundamental de uma escola pública do município de Ibirité/MG. A partir da realização de atividades experimentais investigativas, objetivou-se fomentar a alfabetização científica e capacitá-los a compreender o processo da fotossíntese de forma integral e contextualizada. O estudo foi desenvolvido a partir de uma pesquisa qualitativa sob a perspectiva da investigação ação, a construção dos dados constou da análise de relatórios dos alunos, diário de campo, áudios gravados e registro fotográfico realizados durante as cinco etapas da sequência didática. A partir da análise dos dados podemos sugerir a existência da dificuldade em trabalhar o ensino investigativo nas aulas de ciências oriundas de um sistema educacional restritivo e limitado, entretanto mostrou potencialidade de possibilitar o protagonismo do aluno e o desenvolvimento de habilidades importantes para a construção de uma aprendizagem significativa.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOCurso de Especialização em Educação em CiênciasUFMGLudmila Olandim de Souzahttp://lattes.cnpq.br/3284607549254201Vanelle Wendy de Jesus CostaKênea Flávia de Souza Fernandes Rodrigues2020-03-05T20:38:36Z2020-03-05T20:38:36Z2019-11-30Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/32718porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2020-03-06T06:32:49Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/32718Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2020-03-06T06:32:49Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental |
title |
Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental |
spellingShingle |
Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental Kênea Flávia de Souza Fernandes Rodrigues Sequência didática Fotossíntese Ensino por investigação Alfabetização científica Atividades experimentais Fotossíntese Biologia Ensino fundamental Ciência |
title_short |
Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental |
title_full |
Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental |
title_fullStr |
Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental |
title_full_unstemmed |
Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental |
title_sort |
Investigando a Fotossíntese no Ensino fundamental |
author |
Kênea Flávia de Souza Fernandes Rodrigues |
author_facet |
Kênea Flávia de Souza Fernandes Rodrigues |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ludmila Olandim de Souza http://lattes.cnpq.br/3284607549254201 Vanelle Wendy de Jesus Costa |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Kênea Flávia de Souza Fernandes Rodrigues |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Sequência didática Fotossíntese Ensino por investigação Alfabetização científica Atividades experimentais Fotossíntese Biologia Ensino fundamental Ciência |
topic |
Sequência didática Fotossíntese Ensino por investigação Alfabetização científica Atividades experimentais Fotossíntese Biologia Ensino fundamental Ciência |
description |
This paper describes a didactic sequence focusing on teaching by research, for seventh grade students in a public school in the municipality of Ibirité/MG. The aim of the experimental investigative activities was to foster scientific literacy and enable them to understand the process of photosynthesis in an integral and contextualized way. The study was developed from a qualitative research under the perspective of action research, the construction of the data consisted of the analysis of student reports, field diary, recorded audio and photographic recordings made during the five stages of the didactic sequence. From the analysis of the data we can suggest the existence of the difficulty in working the investigative teaching in science classes from a restrictive and limited educational system, however showed potentiality to enable the protagonism of the student and the development of important skills for the construction of meaningful learning. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-30 2020-03-05T20:38:36Z 2020-03-05T20:38:36Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Monografia (especialização) |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/32718 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/32718 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/3.0/pt/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO Curso de Especialização em Educação em Ciências UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO Curso de Especialização em Educação em Ciências UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248237469892608 |