Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Luciana Cássia de Jesus
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Luciana Mendonça Alves, Vanessa de Oliveira Martins Reis
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/60029
Resumo: Purpose: To characterize phonological processing of adolescents and to identify language skills and cognitive functions that influence their age group. Methods: 83 typical adolescents aged from 11 to 16 years of age participated in the research. Phonological awareness tests, rapid automatic naming, neuropsychological assessment and reading were used. Descriptive analysis and linear regression were carried out with a 5% significance level. Results: Regarding phonological processing, a lower performance was found in the phonemic segmentation task, longer times for object naming and performance as were expected for working memory of the age range. There was a reciprocal association between rapid naming of objects, letters and working memory, between rapid naming of letters and phonological awareness. Executive functions and attention influence working memory and phonological awareness. Semantic episodic verbal memory influenced working memory and reading, phonological awareness. Conclusion: The performance in phonological processing was influenced by linguistic and cognitive skills which suggests they are still improving in adolescents.
id UFMG_533302340e9c813a076a3c52420c038a
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/60029
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes?Which cognitive and linguistc factors influence phonological processing in adolescents?LinguagemTestes de LinguagemCogniçãoProcessos MentaisAdolescentesTranstornos da LinguagemCogniçãoAdolescentesTestes de LinguagemProcessos MentaisPurpose: To characterize phonological processing of adolescents and to identify language skills and cognitive functions that influence their age group. Methods: 83 typical adolescents aged from 11 to 16 years of age participated in the research. Phonological awareness tests, rapid automatic naming, neuropsychological assessment and reading were used. Descriptive analysis and linear regression were carried out with a 5% significance level. Results: Regarding phonological processing, a lower performance was found in the phonemic segmentation task, longer times for object naming and performance as were expected for working memory of the age range. There was a reciprocal association between rapid naming of objects, letters and working memory, between rapid naming of letters and phonological awareness. Executive functions and attention influence working memory and phonological awareness. Semantic episodic verbal memory influenced working memory and reading, phonological awareness. Conclusion: The performance in phonological processing was influenced by linguistic and cognitive skills which suggests they are still improving in adolescents.Objetivo: Caracterizar o processamento fonológico em adolescentes e identificar habilidades linguísticas e funções cognitivas que o influenciam nessa faixa etária. Método: Participaram 83 adolescentes típicos de 11 a 16 anos. Utilizaram-se os testes de consciência fonológica, nomeação automática rápida, avaliação neuropsicológica e leitura. Foi realizada a análise descritiva e a regressão linear com nível de significância de 5%. Resultados:Em relação ao processamento fonológico, observou-se menor desempenho na tarefa de segmentação fonêmica, maior tempo de nomeação de objetos e desempenho dentro do esperado para a idade em memória operacional. Verificou-se associação recíproca entre nomeação rápida de objetos, de letras e memória operacional, entre nomeação rápida de letras e consciência fonológica. As funções executivas e a atenção influenciaram a memória operacional e a consciência fonológica. A memória verbal episódica semântica influenciou a memória operacional e, a leitura, a consciência fonológica. Conclusão: O desempenho no processamento fonológico foi influenciado por habilidades linguísticas e cognitivas e sugere ainda estar em aprimoramento na adolescência.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIAUFMG2023-10-25T19:29:04Z2023-10-25T19:29:04Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf10.1590/2317-1782/2021202015823171782http://hdl.handle.net/1843/60029porCoDASLuciana Cássia de JesusLuciana Mendonça AlvesVanessa de Oliveira Martins Reisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-26T19:56:15Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/60029Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-26T19:56:15Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes?
Which cognitive and linguistc factors influence phonological processing in adolescents?
title Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes?
spellingShingle Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes?
Luciana Cássia de Jesus
Linguagem
Testes de Linguagem
Cognição
Processos Mentais
Adolescentes
Transtornos da Linguagem
Cognição
Adolescentes
Testes de Linguagem
Processos Mentais
title_short Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes?
title_full Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes?
title_fullStr Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes?
title_full_unstemmed Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes?
title_sort Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes?
author Luciana Cássia de Jesus
author_facet Luciana Cássia de Jesus
Luciana Mendonça Alves
Vanessa de Oliveira Martins Reis
author_role author
author2 Luciana Mendonça Alves
Vanessa de Oliveira Martins Reis
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Luciana Cássia de Jesus
Luciana Mendonça Alves
Vanessa de Oliveira Martins Reis
dc.subject.por.fl_str_mv Linguagem
Testes de Linguagem
Cognição
Processos Mentais
Adolescentes
Transtornos da Linguagem
Cognição
Adolescentes
Testes de Linguagem
Processos Mentais
topic Linguagem
Testes de Linguagem
Cognição
Processos Mentais
Adolescentes
Transtornos da Linguagem
Cognição
Adolescentes
Testes de Linguagem
Processos Mentais
description Purpose: To characterize phonological processing of adolescents and to identify language skills and cognitive functions that influence their age group. Methods: 83 typical adolescents aged from 11 to 16 years of age participated in the research. Phonological awareness tests, rapid automatic naming, neuropsychological assessment and reading were used. Descriptive analysis and linear regression were carried out with a 5% significance level. Results: Regarding phonological processing, a lower performance was found in the phonemic segmentation task, longer times for object naming and performance as were expected for working memory of the age range. There was a reciprocal association between rapid naming of objects, letters and working memory, between rapid naming of letters and phonological awareness. Executive functions and attention influence working memory and phonological awareness. Semantic episodic verbal memory influenced working memory and reading, phonological awareness. Conclusion: The performance in phonological processing was influenced by linguistic and cognitive skills which suggests they are still improving in adolescents.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022
2023-10-25T19:29:04Z
2023-10-25T19:29:04Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 10.1590/2317-1782/20212020158
23171782
http://hdl.handle.net/1843/60029
identifier_str_mv 10.1590/2317-1782/20212020158
23171782
url http://hdl.handle.net/1843/60029
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv CoDAS
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823247968554188800