Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/60029 |
Resumo: | Purpose: To characterize phonological processing of adolescents and to identify language skills and cognitive functions that influence their age group. Methods: 83 typical adolescents aged from 11 to 16 years of age participated in the research. Phonological awareness tests, rapid automatic naming, neuropsychological assessment and reading were used. Descriptive analysis and linear regression were carried out with a 5% significance level. Results: Regarding phonological processing, a lower performance was found in the phonemic segmentation task, longer times for object naming and performance as were expected for working memory of the age range. There was a reciprocal association between rapid naming of objects, letters and working memory, between rapid naming of letters and phonological awareness. Executive functions and attention influence working memory and phonological awareness. Semantic episodic verbal memory influenced working memory and reading, phonological awareness. Conclusion: The performance in phonological processing was influenced by linguistic and cognitive skills which suggests they are still improving in adolescents. |
id |
UFMG_533302340e9c813a076a3c52420c038a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/60029 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes?Which cognitive and linguistc factors influence phonological processing in adolescents?LinguagemTestes de LinguagemCogniçãoProcessos MentaisAdolescentesTranstornos da LinguagemCogniçãoAdolescentesTestes de LinguagemProcessos MentaisPurpose: To characterize phonological processing of adolescents and to identify language skills and cognitive functions that influence their age group. Methods: 83 typical adolescents aged from 11 to 16 years of age participated in the research. Phonological awareness tests, rapid automatic naming, neuropsychological assessment and reading were used. Descriptive analysis and linear regression were carried out with a 5% significance level. Results: Regarding phonological processing, a lower performance was found in the phonemic segmentation task, longer times for object naming and performance as were expected for working memory of the age range. There was a reciprocal association between rapid naming of objects, letters and working memory, between rapid naming of letters and phonological awareness. Executive functions and attention influence working memory and phonological awareness. Semantic episodic verbal memory influenced working memory and reading, phonological awareness. Conclusion: The performance in phonological processing was influenced by linguistic and cognitive skills which suggests they are still improving in adolescents.Objetivo: Caracterizar o processamento fonológico em adolescentes e identificar habilidades linguísticas e funções cognitivas que o influenciam nessa faixa etária. Método: Participaram 83 adolescentes típicos de 11 a 16 anos. Utilizaram-se os testes de consciência fonológica, nomeação automática rápida, avaliação neuropsicológica e leitura. Foi realizada a análise descritiva e a regressão linear com nível de significância de 5%. Resultados:Em relação ao processamento fonológico, observou-se menor desempenho na tarefa de segmentação fonêmica, maior tempo de nomeação de objetos e desempenho dentro do esperado para a idade em memória operacional. Verificou-se associação recíproca entre nomeação rápida de objetos, de letras e memória operacional, entre nomeação rápida de letras e consciência fonológica. As funções executivas e a atenção influenciaram a memória operacional e a consciência fonológica. A memória verbal episódica semântica influenciou a memória operacional e, a leitura, a consciência fonológica. Conclusão: O desempenho no processamento fonológico foi influenciado por habilidades linguísticas e cognitivas e sugere ainda estar em aprimoramento na adolescência.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIAUFMG2023-10-25T19:29:04Z2023-10-25T19:29:04Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf10.1590/2317-1782/2021202015823171782http://hdl.handle.net/1843/60029porCoDASLuciana Cássia de JesusLuciana Mendonça AlvesVanessa de Oliveira Martins Reisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-26T19:56:15Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/60029Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-26T19:56:15Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes? Which cognitive and linguistc factors influence phonological processing in adolescents? |
title |
Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes? |
spellingShingle |
Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes? Luciana Cássia de Jesus Linguagem Testes de Linguagem Cognição Processos Mentais Adolescentes Transtornos da Linguagem Cognição Adolescentes Testes de Linguagem Processos Mentais |
title_short |
Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes? |
title_full |
Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes? |
title_fullStr |
Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes? |
title_full_unstemmed |
Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes? |
title_sort |
Quais fatores cognitivos e linguísticos influenciam o processamento fonológico em adolescentes? |
author |
Luciana Cássia de Jesus |
author_facet |
Luciana Cássia de Jesus Luciana Mendonça Alves Vanessa de Oliveira Martins Reis |
author_role |
author |
author2 |
Luciana Mendonça Alves Vanessa de Oliveira Martins Reis |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Luciana Cássia de Jesus Luciana Mendonça Alves Vanessa de Oliveira Martins Reis |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Linguagem Testes de Linguagem Cognição Processos Mentais Adolescentes Transtornos da Linguagem Cognição Adolescentes Testes de Linguagem Processos Mentais |
topic |
Linguagem Testes de Linguagem Cognição Processos Mentais Adolescentes Transtornos da Linguagem Cognição Adolescentes Testes de Linguagem Processos Mentais |
description |
Purpose: To characterize phonological processing of adolescents and to identify language skills and cognitive functions that influence their age group. Methods: 83 typical adolescents aged from 11 to 16 years of age participated in the research. Phonological awareness tests, rapid automatic naming, neuropsychological assessment and reading were used. Descriptive analysis and linear regression were carried out with a 5% significance level. Results: Regarding phonological processing, a lower performance was found in the phonemic segmentation task, longer times for object naming and performance as were expected for working memory of the age range. There was a reciprocal association between rapid naming of objects, letters and working memory, between rapid naming of letters and phonological awareness. Executive functions and attention influence working memory and phonological awareness. Semantic episodic verbal memory influenced working memory and reading, phonological awareness. Conclusion: The performance in phonological processing was influenced by linguistic and cognitive skills which suggests they are still improving in adolescents. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022 2023-10-25T19:29:04Z 2023-10-25T19:29:04Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
10.1590/2317-1782/20212020158 23171782 http://hdl.handle.net/1843/60029 |
identifier_str_mv |
10.1590/2317-1782/20212020158 23171782 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/60029 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
CoDAS |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823247968554188800 |