Modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na EJA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ana Catharina Mesquita de Noronha
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EFF5D
Resumo: This work aimed to understand adults ways of thinking during the schooling process of YAE (Youth and Adult Education). The methodological approach, founded on the qualitative nature, was chosen. The strategy for investigating was the collective case study. The research was accomplished in an elementary school classroom of YAE (RME/BH: Municipal Educational System of Belo Horizonte). The analyses of the data were oriented around the theoretic and methodological references based upon Historic/Cultural Psychology. One searched how and under which conditions the students have thought of the knowledge they have achieved through the pedagogical practice. Each individual could be recognized as social actors in their histories, marked by poor conditions of life, injustices and social exclusions. These individuals have expressed, by their thoughts, statements, how they have built their knowledge. One could observe that the basis of their thoughts about school learning have been inside their sociocultural lives, pointing out different reading and interpretation possibilities of these knowledge. The case studies revealed that the thought expressed by words was not an isolated construction out of the constitution of the historical and cultural individual.
id UFMG_5c6be78f53ccab52168223c7b6ac646e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/BUBD-9EFF5D
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na EJAPrática pedagógicaEducação de jovens e adultosModos de pensamentoEducação Aspectos sociais AprendizagemEducação de adultosPrática de ensinoThis work aimed to understand adults ways of thinking during the schooling process of YAE (Youth and Adult Education). The methodological approach, founded on the qualitative nature, was chosen. The strategy for investigating was the collective case study. The research was accomplished in an elementary school classroom of YAE (RME/BH: Municipal Educational System of Belo Horizonte). The analyses of the data were oriented around the theoretic and methodological references based upon Historic/Cultural Psychology. One searched how and under which conditions the students have thought of the knowledge they have achieved through the pedagogical practice. Each individual could be recognized as social actors in their histories, marked by poor conditions of life, injustices and social exclusions. These individuals have expressed, by their thoughts, statements, how they have built their knowledge. One could observe that the basis of their thoughts about school learning have been inside their sociocultural lives, pointing out different reading and interpretation possibilities of these knowledge. The case studies revealed that the thought expressed by words was not an isolated construction out of the constitution of the historical and cultural individual.Este trabalho visou compreender os modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na Educação de Jovens e Adultos (EJA). Optou-se pela abordagem metodológica de natureza qualitativa. Utilizou-se o estudo coletivo de casos como estratégia de investigação. A pesquisa foi realizada em uma sala de aula do ensino fundamental da EJA da Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte (RME/BH). O referencial teórico-metodológico que orientou as análises dos dados baseou-se na Psicologia Histórico-Cultural. Buscou-se analisar como e sob quais condições os educandos pensam acerca dos conhecimentos que vivenciaram na prática pedagógica. Pôde-se reconhecer em cada sujeito pesquisado um ator social protagonista de sua história, marcada por condições precárias de vida, injustiças e exclusão social. Estes sujeitos expressam, por intermédio de seus modos de pensamento, como construíram e como constroem seus saberes. Observou-se que as bases de seus pensamentos sobre os conhecimentos escolares estão em suas vivências socioculturais, indicando diferentes possibilidades de leitura e interpretação desses conhecimentos. Os casos estudados revelaram que o pensamento expresso por meio de palavras não foi construído de modo isolado da constituição do sujeito histórico-cultural.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGLeoncio Jose Gomes SoaresMaria de Fatima Cardoso GomesCarlos Henrique de Souza GerkenCarmem Lucia EitererClaudia Lemos VóvioDanusa MunfordGilvanice Barbosa da Silva MusialAna Catharina Mesquita de Noronha2019-08-12T09:53:42Z2019-08-12T09:53:42Z2013-09-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EFF5Dinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T19:37:06Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUBD-9EFF5DRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T19:37:06Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na EJA
title Modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na EJA
spellingShingle Modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na EJA
Ana Catharina Mesquita de Noronha
Prática pedagógica
Educação de jovens e adultos
Modos de pensamento
Educação Aspectos sociais 
Aprendizagem
Educação de adultos
Prática de ensino
title_short Modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na EJA
title_full Modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na EJA
title_fullStr Modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na EJA
title_full_unstemmed Modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na EJA
title_sort Modos de pensamento de adultos em processo de escolarização na EJA
author Ana Catharina Mesquita de Noronha
author_facet Ana Catharina Mesquita de Noronha
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Leoncio Jose Gomes Soares
Maria de Fatima Cardoso Gomes
Carlos Henrique de Souza Gerken
Carmem Lucia Eiterer
Claudia Lemos Vóvio
Danusa Munford
Gilvanice Barbosa da Silva Musial
dc.contributor.author.fl_str_mv Ana Catharina Mesquita de Noronha
dc.subject.por.fl_str_mv Prática pedagógica
Educação de jovens e adultos
Modos de pensamento
Educação Aspectos sociais 
Aprendizagem
Educação de adultos
Prática de ensino
topic Prática pedagógica
Educação de jovens e adultos
Modos de pensamento
Educação Aspectos sociais 
Aprendizagem
Educação de adultos
Prática de ensino
description This work aimed to understand adults ways of thinking during the schooling process of YAE (Youth and Adult Education). The methodological approach, founded on the qualitative nature, was chosen. The strategy for investigating was the collective case study. The research was accomplished in an elementary school classroom of YAE (RME/BH: Municipal Educational System of Belo Horizonte). The analyses of the data were oriented around the theoretic and methodological references based upon Historic/Cultural Psychology. One searched how and under which conditions the students have thought of the knowledge they have achieved through the pedagogical practice. Each individual could be recognized as social actors in their histories, marked by poor conditions of life, injustices and social exclusions. These individuals have expressed, by their thoughts, statements, how they have built their knowledge. One could observe that the basis of their thoughts about school learning have been inside their sociocultural lives, pointing out different reading and interpretation possibilities of these knowledge. The case studies revealed that the thought expressed by words was not an isolated construction out of the constitution of the historical and cultural individual.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-27
2019-08-12T09:53:42Z
2019-08-12T09:53:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EFF5D
url http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9EFF5D
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829833754181632