O que determina a escolha por um curso? um estudo sobre os motivos, os aspectos e as razões que conduziram pedagogos a optarem pelo curso de pedagogia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nilzilene Imaculada Lucindo
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Regina Magna Bonifácio Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/76342
Resumo: This article presents a study built from the texts obtained from semi-structured interviews conducted with teachers, where there have been aspects that led these professionals to identify with the educational area, to attend Pedagogy and opt or not for this profession if they did the choice today. The text is an excerpt of the data collected for a Master's research developed in the Graduate Education UFOP Program. The methodology, biographical nature, made use of a questionnaire, which sought to identify the profile of pedagogues and a semi-structured interview, designed in this perspective, which sought to explain the voices of the subjects who narrated their stories, experiences, their contexts, suffered influences and your choices. The results indicated the various aspects that led the pedagogues to identify with the educational area: a personal choice and taste for educational area; the desire and the child's dream; the influence of the family and even the lack of choice. About the motivation to study pedagogy, for most, the course of the Magisterium was decisive. As for the choice of a profession today, 90% of respondents would choose again the course. The approach adopted has highlighted feelings and representations about the choices of pedagogues and showed that the choice of course was influenced by gender, historical time and geographical space, as well as other references.
id UFMG_65e13961488f678f0c89d1d5c3b3a673
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/76342
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling O que determina a escolha por um curso? um estudo sobre os motivos, os aspectos e as razões que conduziram pedagogos a optarem pelo curso de pedagogiaWhat determine the choice for a course? A study on the reasons, the aspects and the reasons leading teachers to go by pedagogy coursePedagogiaEnsino SuperiorPedagogiaEnsino SuperiorThis article presents a study built from the texts obtained from semi-structured interviews conducted with teachers, where there have been aspects that led these professionals to identify with the educational area, to attend Pedagogy and opt or not for this profession if they did the choice today. The text is an excerpt of the data collected for a Master's research developed in the Graduate Education UFOP Program. The methodology, biographical nature, made use of a questionnaire, which sought to identify the profile of pedagogues and a semi-structured interview, designed in this perspective, which sought to explain the voices of the subjects who narrated their stories, experiences, their contexts, suffered influences and your choices. The results indicated the various aspects that led the pedagogues to identify with the educational area: a personal choice and taste for educational area; the desire and the child's dream; the influence of the family and even the lack of choice. About the motivation to study pedagogy, for most, the course of the Magisterium was decisive. As for the choice of a profession today, 90% of respondents would choose again the course. The approach adopted has highlighted feelings and representations about the choices of pedagogues and showed that the choice of course was influenced by gender, historical time and geographical space, as well as other references.Este artigo apresenta um estudo construído a partir dos textos obtidos em entrevistas semiestruturadas, realizadas com pedagogos, em que se verificaram os aspectos que levaram esses profissionais a se identificarem com a área educacional, a cursar Pedagogia e optarem ou não por esta profissão, caso fizessem a escolha hoje. O texto é um recorte dos dados coletados para uma pesquisa de Mestrado desenvolvida no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFOP. A metodologia, de cunho biográfico, fez uso de um questionário, que buscou identificar o perfil dos pedagogos e uma entrevista semiestruturada, elaborada nesta perspectiva, que procurou explicitar as vozes dos sujeitos que narraram suas histórias, experiências, seus contextos, as influências sofridas e suas escolhas. Os resultados indicaram os vários aspectos que conduziram os pedagogos a se identificarem com a área educacional: a opção pessoal e o gosto pela área educacional; o desejo e o sonho de criança; a influência da família e até mesmo a falta de opção. Sobre a motivação para cursar Pedagogia, para a maioria, o curso de Magistério foi decisivo. Quanto à escolha por uma profissão hoje, 90% dos entrevistados optariam novamente pelo curso. A abordagem adotada permitiu explicitar sentimentos e representações acerca das escolhas dos pedagogos e evidenciou que a opção pelo curso sofreu influência das questões de gênero, tempo histórico e espaço geográfico, além de outras referências.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOUFMG2024-09-11T17:44:50Z2024-09-11T17:44:50Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf21783039http://hdl.handle.net/1843/76342porRevista Pedagogia em FocoNilzilene Imaculada LucindoRegina Magna Bonifácio Araújoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-09-11T17:44:51Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/76342Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-09-11T17:44:51Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv O que determina a escolha por um curso? um estudo sobre os motivos, os aspectos e as razões que conduziram pedagogos a optarem pelo curso de pedagogia
What determine the choice for a course? A study on the reasons, the aspects and the reasons leading teachers to go by pedagogy course
title O que determina a escolha por um curso? um estudo sobre os motivos, os aspectos e as razões que conduziram pedagogos a optarem pelo curso de pedagogia
spellingShingle O que determina a escolha por um curso? um estudo sobre os motivos, os aspectos e as razões que conduziram pedagogos a optarem pelo curso de pedagogia
Nilzilene Imaculada Lucindo
Pedagogia
Ensino Superior
Pedagogia
Ensino Superior
title_short O que determina a escolha por um curso? um estudo sobre os motivos, os aspectos e as razões que conduziram pedagogos a optarem pelo curso de pedagogia
title_full O que determina a escolha por um curso? um estudo sobre os motivos, os aspectos e as razões que conduziram pedagogos a optarem pelo curso de pedagogia
title_fullStr O que determina a escolha por um curso? um estudo sobre os motivos, os aspectos e as razões que conduziram pedagogos a optarem pelo curso de pedagogia
title_full_unstemmed O que determina a escolha por um curso? um estudo sobre os motivos, os aspectos e as razões que conduziram pedagogos a optarem pelo curso de pedagogia
title_sort O que determina a escolha por um curso? um estudo sobre os motivos, os aspectos e as razões que conduziram pedagogos a optarem pelo curso de pedagogia
author Nilzilene Imaculada Lucindo
author_facet Nilzilene Imaculada Lucindo
Regina Magna Bonifácio Araújo
author_role author
author2 Regina Magna Bonifácio Araújo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nilzilene Imaculada Lucindo
Regina Magna Bonifácio Araújo
dc.subject.por.fl_str_mv Pedagogia
Ensino Superior
Pedagogia
Ensino Superior
topic Pedagogia
Ensino Superior
Pedagogia
Ensino Superior
description This article presents a study built from the texts obtained from semi-structured interviews conducted with teachers, where there have been aspects that led these professionals to identify with the educational area, to attend Pedagogy and opt or not for this profession if they did the choice today. The text is an excerpt of the data collected for a Master's research developed in the Graduate Education UFOP Program. The methodology, biographical nature, made use of a questionnaire, which sought to identify the profile of pedagogues and a semi-structured interview, designed in this perspective, which sought to explain the voices of the subjects who narrated their stories, experiences, their contexts, suffered influences and your choices. The results indicated the various aspects that led the pedagogues to identify with the educational area: a personal choice and taste for educational area; the desire and the child's dream; the influence of the family and even the lack of choice. About the motivation to study pedagogy, for most, the course of the Magisterium was decisive. As for the choice of a profession today, 90% of respondents would choose again the course. The approach adopted has highlighted feelings and representations about the choices of pedagogues and showed that the choice of course was influenced by gender, historical time and geographical space, as well as other references.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017
2024-09-11T17:44:50Z
2024-09-11T17:44:50Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 21783039
http://hdl.handle.net/1843/76342
identifier_str_mv 21783039
url http://hdl.handle.net/1843/76342
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Pedagogia em Foco
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829773288046592