Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n3e02332014 http://hdl.handle.net/1843/39808 |
Resumo: | This article is based on the authors’ participation in the organization of the Foreign Doctors’ Welcome and Evaluation Module as part of the Programa Mais Médicos [More Doctors Program] in Brazil. The aim is to present and discuss several aspects of contents and pedagogical practices used in the classroom in order to foster wider debate on Brazilian medical education (whether with Brazilian professionals or not). At the end of the degree process, a discrepancy was noted between the pedagogical initiatives undertaken as part of the module and that which is recommended by Brazilian public policies for professional healthcare training. |
id |
UFMG_676942143e084ba8b79696f326e0ae4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/39808 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais MédicosPrograma mais médicosAvaliaçãoFormação médicaBrasilThis article is based on the authors’ participation in the organization of the Foreign Doctors’ Welcome and Evaluation Module as part of the Programa Mais Médicos [More Doctors Program] in Brazil. The aim is to present and discuss several aspects of contents and pedagogical practices used in the classroom in order to foster wider debate on Brazilian medical education (whether with Brazilian professionals or not). At the end of the degree process, a discrepancy was noted between the pedagogical initiatives undertaken as part of the module and that which is recommended by Brazilian public policies for professional healthcare training.Este artigo se originou da experiência de participação em um Módulo de Acolhimento e Avaliação de Médicos Intercambistas do Programa Mais Médicos, no Brasil. Tem como objetivo apresentar e discutir aspectos relativos aos conteúdos e práticas pedagógicas utilizadas em sala de aula, para, em um sentido mais amplo, fomentar as discussões acerca da formação médica brasileira, seja com profissionais brasileiros ou não. Ao final do processo de formação, percebeu-se um descompasso entre as ações pedagógicas realizadas nesse módulo e o que é preconizado pelas políticas públicas brasileiras no campo da formação profissional em saúde.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOUFMG2022-03-04T20:14:11Z2022-03-04T20:14:11Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n3e023320141981-5271http://hdl.handle.net/1843/39808porRevista brasileira de educação médicaMateus Aparecido de FariaDouglas Marcos Pereira de PaulaCristianne Maria Famer Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-03-04T20:14:11Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/39808Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-03-04T20:14:11Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos |
title |
Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos |
spellingShingle |
Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos Mateus Aparecido de Faria Programa mais médicos Avaliação Formação médica Brasil |
title_short |
Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos |
title_full |
Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos |
title_fullStr |
Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos |
title_full_unstemmed |
Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos |
title_sort |
Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos |
author |
Mateus Aparecido de Faria |
author_facet |
Mateus Aparecido de Faria Douglas Marcos Pereira de Paula Cristianne Maria Famer Rocha |
author_role |
author |
author2 |
Douglas Marcos Pereira de Paula Cristianne Maria Famer Rocha |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mateus Aparecido de Faria Douglas Marcos Pereira de Paula Cristianne Maria Famer Rocha |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Programa mais médicos Avaliação Formação médica Brasil |
topic |
Programa mais médicos Avaliação Formação médica Brasil |
description |
This article is based on the authors’ participation in the organization of the Foreign Doctors’ Welcome and Evaluation Module as part of the Programa Mais Médicos [More Doctors Program] in Brazil. The aim is to present and discuss several aspects of contents and pedagogical practices used in the classroom in order to foster wider debate on Brazilian medical education (whether with Brazilian professionals or not). At the end of the degree process, a discrepancy was noted between the pedagogical initiatives undertaken as part of the module and that which is recommended by Brazilian public policies for professional healthcare training. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016 2022-03-04T20:14:11Z 2022-03-04T20:14:11Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n3e02332014 1981-5271 http://hdl.handle.net/1843/39808 |
url |
https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n3e02332014 http://hdl.handle.net/1843/39808 |
identifier_str_mv |
1981-5271 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista brasileira de educação médica |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248074760257536 |