Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mateus Aparecido de Faria
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Douglas Marcos Pereira de Paula, Cristianne Maria Famer Rocha
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n3e02332014
http://hdl.handle.net/1843/39808
Resumo: This article is based on the authors’ participation in the organization of the Foreign Doctors’ Welcome and Evaluation Module as part of the Programa Mais Médicos [More Doctors Program] in Brazil. The aim is to present and discuss several aspects of contents and pedagogical practices used in the classroom in order to foster wider debate on Brazilian medical education (whether with Brazilian professionals or not). At the end of the degree process, a discrepancy was noted between the pedagogical initiatives undertaken as part of the module and that which is recommended by Brazilian public policies for professional healthcare training.
id UFMG_676942143e084ba8b79696f326e0ae4c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/39808
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais MédicosPrograma mais médicosAvaliaçãoFormação médicaBrasilThis article is based on the authors’ participation in the organization of the Foreign Doctors’ Welcome and Evaluation Module as part of the Programa Mais Médicos [More Doctors Program] in Brazil. The aim is to present and discuss several aspects of contents and pedagogical practices used in the classroom in order to foster wider debate on Brazilian medical education (whether with Brazilian professionals or not). At the end of the degree process, a discrepancy was noted between the pedagogical initiatives undertaken as part of the module and that which is recommended by Brazilian public policies for professional healthcare training.Este artigo se originou da experiência de participação em um Módulo de Acolhimento e Avaliação de Médicos Intercambistas do Programa Mais Médicos, no Brasil. Tem como objetivo apresentar e discutir aspectos relativos aos conteúdos e práticas pedagógicas utilizadas em sala de aula, para, em um sentido mais amplo, fomentar as discussões acerca da formação médica brasileira, seja com profissionais brasileiros ou não. Ao final do processo de formação, percebeu-se um descompasso entre as ações pedagógicas realizadas nesse módulo e o que é preconizado pelas políticas públicas brasileiras no campo da formação profissional em saúde.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOUFMG2022-03-04T20:14:11Z2022-03-04T20:14:11Z2016info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n3e023320141981-5271http://hdl.handle.net/1843/39808porRevista brasileira de educação médicaMateus Aparecido de FariaDouglas Marcos Pereira de PaulaCristianne Maria Famer Rochainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-03-04T20:14:11Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/39808Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-03-04T20:14:11Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos
title Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos
spellingShingle Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos
Mateus Aparecido de Faria
Programa mais médicos
Avaliação
Formação médica
Brasil
title_short Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos
title_full Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos
title_fullStr Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos
title_full_unstemmed Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos
title_sort Apontamentos sobre o Módulo de Acolhimento e Avaliação do Programa Mais Médicos
author Mateus Aparecido de Faria
author_facet Mateus Aparecido de Faria
Douglas Marcos Pereira de Paula
Cristianne Maria Famer Rocha
author_role author
author2 Douglas Marcos Pereira de Paula
Cristianne Maria Famer Rocha
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Mateus Aparecido de Faria
Douglas Marcos Pereira de Paula
Cristianne Maria Famer Rocha
dc.subject.por.fl_str_mv Programa mais médicos
Avaliação
Formação médica
Brasil
topic Programa mais médicos
Avaliação
Formação médica
Brasil
description This article is based on the authors’ participation in the organization of the Foreign Doctors’ Welcome and Evaluation Module as part of the Programa Mais Médicos [More Doctors Program] in Brazil. The aim is to present and discuss several aspects of contents and pedagogical practices used in the classroom in order to foster wider debate on Brazilian medical education (whether with Brazilian professionals or not). At the end of the degree process, a discrepancy was noted between the pedagogical initiatives undertaken as part of the module and that which is recommended by Brazilian public policies for professional healthcare training.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016
2022-03-04T20:14:11Z
2022-03-04T20:14:11Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n3e02332014
1981-5271
http://hdl.handle.net/1843/39808
url https://doi.org/10.1590/1981-52712015v40n3e02332014
http://hdl.handle.net/1843/39808
identifier_str_mv 1981-5271
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista brasileira de educação médica
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248074760257536