Performances docentes decoloniais: combates à colonização de si, do conhecimento e da ciência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ricardo Dias de Castro
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Claudia Andréa Mayorga Borges
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.29327/269579.6.2-15
http://hdl.handle.net/1843/76554
Resumo: This article is the result of research which investigated how professors at the UFMG are able to produce knowledge and actions that decolonize knowledge, science and society. Through ten (auto)biographical narratives with professors of this institution, it was possible to access strategies, practices and actions that displace the university from its colonial, European, patriarchal and white-centered history. In this way, even though it is a great challenge to shake the foundations of an institution the size of the Brazilian public university, this has already proved to be possible through, mainly, transdisciplinary and politically engaged extensionist and affirmative practices. This has, as a consequence, an endless reconstruction of the professor's subjectivities and of the institution itself towards a decolonial horizon.
id UFMG_67de04d444b183882df33b048bdc44d9
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/76554
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Performances docentes decoloniais: combates à colonização de si, do conhecimento e da ciênciaDecolonial teaching performances: combating the colonization of the self, knowledge, and scienceEnsino SuperiorUniversidades e faculdades - Corpo docenteDescolonizaçãoEnsino SuperiorUniversidades e faculdades, Corpo docenteDescolonizaçãoThis article is the result of research which investigated how professors at the UFMG are able to produce knowledge and actions that decolonize knowledge, science and society. Through ten (auto)biographical narratives with professors of this institution, it was possible to access strategies, practices and actions that displace the university from its colonial, European, patriarchal and white-centered history. In this way, even though it is a great challenge to shake the foundations of an institution the size of the Brazilian public university, this has already proved to be possible through, mainly, transdisciplinary and politically engaged extensionist and affirmative practices. This has, as a consequence, an endless reconstruction of the professor's subjectivities and of the institution itself towards a decolonial horizon.Este artigo resulta de uma pesquisa que investigou como docentes da UFMG são capazes de produzir saberes e fazeres que decolonizam o conhecimento, ciência e a sociedade. Por meio de dez narrativas (auto)biográficas com docentes dessa instituição foi possível acessarmos estratégias, práticas e ações que deslocam a universidade do seu histórico colonial, europeu, patriarcal e brancocentrado. Dessa maneira, ainda que seja um grande desafio fazer vacilar os alicerces de uma instituição da envergadura da universidade pública brasileira, isso já tem se mostrado possível por meio, principalmente, de práticas extensionistas e afirmativas transdisciplinares e politicamente engajadas. O que tem, por consequência, uma reconstrução interminável das subjetividades docentes e da própria instituição na direção de um horizonte decolonial.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIAUFMG2024-09-17T17:10:42Z2024-09-17T17:10:42Z2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.29327/269579.6.2-1525954911http://hdl.handle.net/1843/76554porRevista Em Favor da Igualdade RacialRicardo Dias de CastroClaudia Andréa Mayorga Borgesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-09-17T17:10:43Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/76554Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-09-17T17:10:43Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Performances docentes decoloniais: combates à colonização de si, do conhecimento e da ciência
Decolonial teaching performances: combating the colonization of the self, knowledge, and science
title Performances docentes decoloniais: combates à colonização de si, do conhecimento e da ciência
spellingShingle Performances docentes decoloniais: combates à colonização de si, do conhecimento e da ciência
Ricardo Dias de Castro
Ensino Superior
Universidades e faculdades - Corpo docente
Descolonização
Ensino Superior
Universidades e faculdades, Corpo docente
Descolonização
title_short Performances docentes decoloniais: combates à colonização de si, do conhecimento e da ciência
title_full Performances docentes decoloniais: combates à colonização de si, do conhecimento e da ciência
title_fullStr Performances docentes decoloniais: combates à colonização de si, do conhecimento e da ciência
title_full_unstemmed Performances docentes decoloniais: combates à colonização de si, do conhecimento e da ciência
title_sort Performances docentes decoloniais: combates à colonização de si, do conhecimento e da ciência
author Ricardo Dias de Castro
author_facet Ricardo Dias de Castro
Claudia Andréa Mayorga Borges
author_role author
author2 Claudia Andréa Mayorga Borges
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ricardo Dias de Castro
Claudia Andréa Mayorga Borges
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Superior
Universidades e faculdades - Corpo docente
Descolonização
Ensino Superior
Universidades e faculdades, Corpo docente
Descolonização
topic Ensino Superior
Universidades e faculdades - Corpo docente
Descolonização
Ensino Superior
Universidades e faculdades, Corpo docente
Descolonização
description This article is the result of research which investigated how professors at the UFMG are able to produce knowledge and actions that decolonize knowledge, science and society. Through ten (auto)biographical narratives with professors of this institution, it was possible to access strategies, practices and actions that displace the university from its colonial, European, patriarchal and white-centered history. In this way, even though it is a great challenge to shake the foundations of an institution the size of the Brazilian public university, this has already proved to be possible through, mainly, transdisciplinary and politically engaged extensionist and affirmative practices. This has, as a consequence, an endless reconstruction of the professor's subjectivities and of the institution itself towards a decolonial horizon.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023
2024-09-17T17:10:42Z
2024-09-17T17:10:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.29327/269579.6.2-15
25954911
http://hdl.handle.net/1843/76554
url https://doi.org/10.29327/269579.6.2-15
http://hdl.handle.net/1843/76554
identifier_str_mv 25954911
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Em Favor da Igualdade Racial
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829578949165056