Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda língua

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Elidéa Lúcia Almeida Bernardino
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Maria Cristina da Cunha Pereira, Rosana Passos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.48075/rt.v14i32.19354
http://hdl.handle.net/1843/49248
https://orcid.org/0000-0002-3718-9631
https://orcid.org/0000-0002-8788-0068
https://orcid.org/0000-0002-4420-5126
Resumo: This paper aims to reflect on teaching strategies of the Brazilian Sign Language – Libras. Initially, a brief history on the teaching of Libras, beginning on the middle 80’s until the present day is presented. The theoretical perspectives on second language teaching in general, with an emphasis on Kumaravadivelu's (2003) postmethod pedagogy, are presented in sequence. It is a response to teachers' dissatisfaction with methods based on idealized concepts and contexts, not visualizing real classroom situations. Following are the main methods used in the teaching of Libras, illustrated with the experience of the authors. In the final considerations are presented some tendencies, which have been used in the teaching of Libras nowadays.
id UFMG_6ae11bfe83182cffb6e470a9de78a1f1
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/49248
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda línguaTeaching strategies of the Brazilian Sign Language as second languageLíngua Brasileira de Sinais - LibrasAbordagens de EnsinoEstratégias de ensino de segunda línguaLíngua brasileira de sinaisSurdos - EducaçãoThis paper aims to reflect on teaching strategies of the Brazilian Sign Language – Libras. Initially, a brief history on the teaching of Libras, beginning on the middle 80’s until the present day is presented. The theoretical perspectives on second language teaching in general, with an emphasis on Kumaravadivelu's (2003) postmethod pedagogy, are presented in sequence. It is a response to teachers' dissatisfaction with methods based on idealized concepts and contexts, not visualizing real classroom situations. Following are the main methods used in the teaching of Libras, illustrated with the experience of the authors. In the final considerations are presented some tendencies, which have been used in the teaching of Libras nowadays.Este artigo versa sobre estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais Libras. Inicialmente, apresenta-se um breve histórico sobre o ensino de Libras, iniciado em meados da década de 1980 indo até os dias atuais. A seguir, são retratadas as perspectivas teóricas relativas ao ensino de segunda língua de uma forma geral, com ênfase na pedagogia pós-métodos, de Kumaravadivelu (2003), que surge em resposta à insatisfação dos professores com métodos baseados em conceitos e contextos idealizados, não visualizando situações reais de sala de aula. Na sequência, são apresentados os principais métodos utilizados no ensino da Libras, ilustrados com experiência das autoras. Nas considerações finais apresentam-se algumas tendências, empregadas no ensino de Libras.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFALE - FACULDADE DE LETRASUFMG2023-01-30T19:16:51Z2023-01-30T19:16:51Z2018-06-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.48075/rt.v14i32.193541981-4674http://hdl.handle.net/1843/49248https://orcid.org/0000-0002-3718-9631https://orcid.org/0000-0002-8788-0068https://orcid.org/0000-0002-4420-5126porTramaElidéa Lúcia Almeida BernardinoMaria Cristina da Cunha PereiraRosana Passosinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-01-30T19:16:51Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/49248Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-01-30T19:16:51Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda língua
Teaching strategies of the Brazilian Sign Language as second language
title Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda língua
spellingShingle Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda língua
Elidéa Lúcia Almeida Bernardino
Língua Brasileira de Sinais - Libras
Abordagens de Ensino
Estratégias de ensino de segunda língua
Língua brasileira de sinais
Surdos - Educação
title_short Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda língua
title_full Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda língua
title_fullStr Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda língua
title_full_unstemmed Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda língua
title_sort Estratégias de ensino da Língua Brasileira de Sinais como segunda língua
author Elidéa Lúcia Almeida Bernardino
author_facet Elidéa Lúcia Almeida Bernardino
Maria Cristina da Cunha Pereira
Rosana Passos
author_role author
author2 Maria Cristina da Cunha Pereira
Rosana Passos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Elidéa Lúcia Almeida Bernardino
Maria Cristina da Cunha Pereira
Rosana Passos
dc.subject.por.fl_str_mv Língua Brasileira de Sinais - Libras
Abordagens de Ensino
Estratégias de ensino de segunda língua
Língua brasileira de sinais
Surdos - Educação
topic Língua Brasileira de Sinais - Libras
Abordagens de Ensino
Estratégias de ensino de segunda língua
Língua brasileira de sinais
Surdos - Educação
description This paper aims to reflect on teaching strategies of the Brazilian Sign Language – Libras. Initially, a brief history on the teaching of Libras, beginning on the middle 80’s until the present day is presented. The theoretical perspectives on second language teaching in general, with an emphasis on Kumaravadivelu's (2003) postmethod pedagogy, are presented in sequence. It is a response to teachers' dissatisfaction with methods based on idealized concepts and contexts, not visualizing real classroom situations. Following are the main methods used in the teaching of Libras, illustrated with the experience of the authors. In the final considerations are presented some tendencies, which have been used in the teaching of Libras nowadays.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-06-29
2023-01-30T19:16:51Z
2023-01-30T19:16:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.48075/rt.v14i32.19354
1981-4674
http://hdl.handle.net/1843/49248
https://orcid.org/0000-0002-3718-9631
https://orcid.org/0000-0002-8788-0068
https://orcid.org/0000-0002-4420-5126
url https://doi.org/10.48075/rt.v14i32.19354
http://hdl.handle.net/1843/49248
https://orcid.org/0000-0002-3718-9631
https://orcid.org/0000-0002-8788-0068
https://orcid.org/0000-0002-4420-5126
identifier_str_mv 1981-4674
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Trama
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FALE - FACULDADE DE LETRAS
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FALE - FACULDADE DE LETRAS
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248250663075840