Mediação da informação como facilitadora do serviço de referênciaem bibliotecas universitárias
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo de conferência |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/54944 |
Resumo: | We present research results whose objective was to identify that the Information Science literature discusses the information mediation as a facilitator of the university libraries reference service, considering the period from 2008 to 2018. The methodology included a descriptive research, mixed approach, and literature review conducted in the LISA, ISTA and LISTA databases, using the words “Reference Service” and “University Libraries”, selecting as articles of analysis only articles published in journals. From the research carried out in the 33 selected articles, it was concluded that the mediation facilitates or contributes to the practice of the referral service, both in person and digital, enabling the expansion of this service. Through mediation, it is possible to bring professionals closer to users, and thus ensure the use of the collections, thus conditioning the adequacy of the library, as demanded. Thus, it is inferred that mediation is, at the same time, action and reaction, whose main elements of this process are professionals, users and information, being technologies instruments that promote interaction between them. |
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Mediação da informação como facilitadora do serviço de referênciaem bibliotecas universitáriasMediation of information as facilitator of the reference service in university librariesBiblioteca universitáriaServiço de referênciaMediação da informaçãoCiência da InformaçãoBibliotecas - Serviço de referênciaBibliotecas universitárias - Serviço de referênciaMediaçãoWe present research results whose objective was to identify that the Information Science literature discusses the information mediation as a facilitator of the university libraries reference service, considering the period from 2008 to 2018. The methodology included a descriptive research, mixed approach, and literature review conducted in the LISA, ISTA and LISTA databases, using the words “Reference Service” and “University Libraries”, selecting as articles of analysis only articles published in journals. From the research carried out in the 33 selected articles, it was concluded that the mediation facilitates or contributes to the practice of the referral service, both in person and digital, enabling the expansion of this service. Through mediation, it is possible to bring professionals closer to users, and thus ensure the use of the collections, thus conditioning the adequacy of the library, as demanded. Thus, it is inferred that mediation is, at the same time, action and reaction, whose main elements of this process are professionals, users and information, being technologies instruments that promote interaction between them.Apresenta-se resultado de pesquisa cujo objetivo se concentrou em identificar de que a literatura da Ciência da Informação discute a mediação da informação como facilitadora do serviço de referência das bibliotecas universitárias, considerando o período de 2008 a 2018. A metodologia contemplou uma pesquisa descritiva, de abordagem mista, e revisão de literatura realizada nas Bases LISA, ISTA e LISTA, com uso das palavras “Reference Service” e “University Libraries”, selecionando como materiais de análise, apenas, artigos publicados em periódicos. A partir da investigação realizada nos 33 artigos selecionados, concluiu-se que a mediação facilita ou contribui com a prática do serviço de referência, tanto no âmbito presencial quanto digital, possibilitando a expansão desse serviço. Por meio da mediação, é possível aproximar profissionais de usuários, e, dessa forma, garantir o uso dos acervos, por conseguinte, condicionar a adequação da biblioteca, conforme necessidades demandadas. Assim, infere-se que a mediação é, ao mesmo tempo, ação e reação, cujos elementos principais desse processo são os profissionais, usuários e a informação, sendo as tecnologias instrumentos que promovem a interação entre eles.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilECI - DEPARTAMENTO DE ORGANIZAÇÃO E TRATAMENTO DA INFORMAÇÃOUFMG2023-06-14T20:53:19Z2023-06-14T20:53:19Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/conferenceObjectapplication/pdf2177-3688http://hdl.handle.net/1843/54944porEncontro Nacional de Pesquisa em Ciência da InformaçãoJorge Santa AnnaCélia da Consolação DiasBenildes Coura Moreira Dos Santos Maculaninfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-06-15T00:20:19Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/54944Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-06-15T00:20:19Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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