Olhar sobre a pós-graduação: ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.17524/repec.v16i2.2536 http://hdl.handle.net/1843/60124 https://orcid.org/0000-0001-7147-7947 https://orcid.org/0000-0002-2188-9748 https://orcid.org/0000-0003-2522-3035 https://orcid.org/0000-0002-0745-131X |
Resumo: | Objective: This study’s general objective was to seek evidence and analyze the relationship between anxiety and self-efficacy among students attending graduate programs in Accounting Sciences. Method: An intersectional survey was performed using the General Self-Efficacy Scale and the State-Trait Anxiety Inventory (IDATE) in a sample comprising 322 students attending any degree-granting Accounting Sciences program in Brazil. A quantitative approach was used to analyze data using correlational statistical tests.Results: Perceived self-efficacy influences the students’ performance, though no distinction was found in self-efficacy levels between genders; hence, perceived self-efficacy is independent of gender. The results also show that the students’ anxiety levels are negatively and significantly correlated with self-efficacy. Finally, female graduate students scored significantly higher in anxiety than male students.Contributions: This study’s contribution lies in presenting these variables and the role of self-efficacy as a tool for moderating anxiety. This information can collaborate to design intervention strategies to maximize the academic, scientific, and professional potential of Accounting Sciences graduate programs. |
id |
UFMG_6fc2406faa5050e6bf6626b737737910 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/60124 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Olhar sobre a pós-graduação: ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeisA look at graduate studies: anxiety and self-efficacy in accounting sciences programsAutoeficáciaAnsiedadeStricto SensuCiências contábeisIDATEAutoeficáciaAnsiedadePós-graduaçãoCiências contábeisObjective: This study’s general objective was to seek evidence and analyze the relationship between anxiety and self-efficacy among students attending graduate programs in Accounting Sciences. Method: An intersectional survey was performed using the General Self-Efficacy Scale and the State-Trait Anxiety Inventory (IDATE) in a sample comprising 322 students attending any degree-granting Accounting Sciences program in Brazil. A quantitative approach was used to analyze data using correlational statistical tests.Results: Perceived self-efficacy influences the students’ performance, though no distinction was found in self-efficacy levels between genders; hence, perceived self-efficacy is independent of gender. The results also show that the students’ anxiety levels are negatively and significantly correlated with self-efficacy. Finally, female graduate students scored significantly higher in anxiety than male students.Contributions: This study’s contribution lies in presenting these variables and the role of self-efficacy as a tool for moderating anxiety. This information can collaborate to design intervention strategies to maximize the academic, scientific, and professional potential of Accounting Sciences graduate programs.Objetivo: O objetivo geral deste estudo foi buscar evidências que permitissem analisar como ocorre a relação entre as variáveis ansiedade e autoeficácia entre os estudantes dos cursos stricto sensu de Ciências Contábeis.Método: Foi realizado um Survey interseccional com a utilização da Escala de Autoeficácia Geral Percebida e o State-Trait Anxiety Inventory (IDATE) em uma amostra composta por 322 estudantes de todos os programas stricto sensu de Ciências Contábeis do Brasil. A análise foi quantitativa, com o emprego de testes estatísticos correlacionais.Resultados: Constatou-se que a percepção de autoeficácia influencia no desempenho dos discentes, embora não haja distinção no nível de autoeficácia entre os gêneros, o que demonstra que a percepção de autoeficácia independe do gênero. Os resultados também mostraram que a ansiedade dos estudantes está correlacionada negativa e significativamente com a autoeficácia. Por fim, os discentes da pós-graduação stricto sensu do gênero feminino apresentam escores de ansiedade estatisticamente maiores do que os discentes do gênero masculino.Contribuições: A contribuição do estudo está em evidenciar essas variáveis e o papel da autoeficácia como ferramenta moderadora da ansiedade. Tais informações podem colaborar para que se delineiem estratégias de intervenção que maximizem o potencial acadêmico, científico e profissional dos cursos stricto sensu de Ciências Contábeis.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEISUFMG2023-10-26T20:30:49Z2023-10-26T20:30:49Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.17524/repec.v16i2.25361981-8610http://hdl.handle.net/1843/60124https://orcid.org/0000-0001-7147-7947https://orcid.org/0000-0002-2188-9748https://orcid.org/0000-0003-2522-3035https://orcid.org/0000-0002-0745-131XporRevista de Educação e Pesquisa em ContabilidadeWeverton Eugênio CoelhoEduardo Mendes NascimentoJacqueline Veneroso Alves da CunhaEdgard Bruno Cornacchione Juniorinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-26T20:30:49Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/60124Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-26T20:30:49Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Olhar sobre a pós-graduação: ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeis A look at graduate studies: anxiety and self-efficacy in accounting sciences programs |
title |
Olhar sobre a pós-graduação: ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeis |
spellingShingle |
Olhar sobre a pós-graduação: ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeis Weverton Eugênio Coelho Autoeficácia Ansiedade Stricto Sensu Ciências contábeis IDATE Autoeficácia Ansiedade Pós-graduação Ciências contábeis |
title_short |
Olhar sobre a pós-graduação: ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeis |
title_full |
Olhar sobre a pós-graduação: ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeis |
title_fullStr |
Olhar sobre a pós-graduação: ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeis |
title_full_unstemmed |
Olhar sobre a pós-graduação: ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeis |
title_sort |
Olhar sobre a pós-graduação: ansiedade e autoeficácia nos cursos Stricto Sensu de ciências contábeis |
author |
Weverton Eugênio Coelho |
author_facet |
Weverton Eugênio Coelho Eduardo Mendes Nascimento Jacqueline Veneroso Alves da Cunha Edgard Bruno Cornacchione Junior |
author_role |
author |
author2 |
Eduardo Mendes Nascimento Jacqueline Veneroso Alves da Cunha Edgard Bruno Cornacchione Junior |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Weverton Eugênio Coelho Eduardo Mendes Nascimento Jacqueline Veneroso Alves da Cunha Edgard Bruno Cornacchione Junior |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Autoeficácia Ansiedade Stricto Sensu Ciências contábeis IDATE Autoeficácia Ansiedade Pós-graduação Ciências contábeis |
topic |
Autoeficácia Ansiedade Stricto Sensu Ciências contábeis IDATE Autoeficácia Ansiedade Pós-graduação Ciências contábeis |
description |
Objective: This study’s general objective was to seek evidence and analyze the relationship between anxiety and self-efficacy among students attending graduate programs in Accounting Sciences. Method: An intersectional survey was performed using the General Self-Efficacy Scale and the State-Trait Anxiety Inventory (IDATE) in a sample comprising 322 students attending any degree-granting Accounting Sciences program in Brazil. A quantitative approach was used to analyze data using correlational statistical tests.Results: Perceived self-efficacy influences the students’ performance, though no distinction was found in self-efficacy levels between genders; hence, perceived self-efficacy is independent of gender. The results also show that the students’ anxiety levels are negatively and significantly correlated with self-efficacy. Finally, female graduate students scored significantly higher in anxiety than male students.Contributions: This study’s contribution lies in presenting these variables and the role of self-efficacy as a tool for moderating anxiety. This information can collaborate to design intervention strategies to maximize the academic, scientific, and professional potential of Accounting Sciences graduate programs. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022 2023-10-26T20:30:49Z 2023-10-26T20:30:49Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.17524/repec.v16i2.2536 1981-8610 http://hdl.handle.net/1843/60124 https://orcid.org/0000-0001-7147-7947 https://orcid.org/0000-0002-2188-9748 https://orcid.org/0000-0003-2522-3035 https://orcid.org/0000-0002-0745-131X |
url |
https://doi.org/10.17524/repec.v16i2.2536 http://hdl.handle.net/1843/60124 https://orcid.org/0000-0001-7147-7947 https://orcid.org/0000-0002-2188-9748 https://orcid.org/0000-0003-2522-3035 https://orcid.org/0000-0002-0745-131X |
identifier_str_mv |
1981-8610 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FCE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS CONTÁBEIS UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829926440960000 |