Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/60055 |
Resumo: | Purpose: The study presents the process of developing of an instrument for collective evaluation of reading fluency and comprehension of secondary elementary school students in grades 6-9 and verifies the effect of schooling on performance in the instrument. Methods: 100 students regularly enrolled in grades 6-9 in secondary elementary public schools participated in the study. The construction of the instrument involved seven steps, with the participation of two judges. The instrument was composed of narrative text appropriate for secondary elementary school students and for 10 multiple choice questions, which five were literal questions and five were inferential questions. Results: The results showed a better performance for the participants with higher schooling in fluency and in reading comprehension. The reading fluency presented positive and moderate correlations with the reading comprehension. Conclusion: The instrument is easy to apply and analyze, and can be used in clinical, educational and research context to measure the performance of students in grades 6-9 in fluency and reading comprehension. |
id |
UFMG_71f4c6565749227b6e5b0d9b9d63eab0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/60055 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental iiDevelopment of an instrument for collective assessment of fluency and comprehension of reading in elementary school students IILeituraCompreensãoAdolescentesEducaçãoAvaliação EducacionalFonoaudiologiaLeituraAdolescentesCompreensãoEducaçãoFonoaudiologiaAvaliação EducacionalPurpose: The study presents the process of developing of an instrument for collective evaluation of reading fluency and comprehension of secondary elementary school students in grades 6-9 and verifies the effect of schooling on performance in the instrument. Methods: 100 students regularly enrolled in grades 6-9 in secondary elementary public schools participated in the study. The construction of the instrument involved seven steps, with the participation of two judges. The instrument was composed of narrative text appropriate for secondary elementary school students and for 10 multiple choice questions, which five were literal questions and five were inferential questions. Results: The results showed a better performance for the participants with higher schooling in fluency and in reading comprehension. The reading fluency presented positive and moderate correlations with the reading comprehension. Conclusion: The instrument is easy to apply and analyze, and can be used in clinical, educational and research context to measure the performance of students in grades 6-9 in fluency and reading comprehension.Objetivo: O estudo apresenta o processo de desenvolvimento de um instrumento para avaliação coletiva da fluência e da compreensão de leitura de escolares do ensino fundamental II e verifica o efeito da escolaridade no desempenho no instrumento. Método: Participaram do estudo 100 escolares regularmente matriculados do 6º ao 9º ano no ensino fundamental de escolas públicas. A construção do instrumento envolveu sete etapas, com participação de duas juízas. O instrumento é composto por um texto narrativo apropriado para escolares do ensino fundamental II e por 10 questões de múltipla escolha, sendo cinco questões literais e cinco inferenciais. Resultados: Os resultados evidenciaram melhor desempenho, tanto em fluência quanto em compreensão de leitura, para os participantes com maior escolaridade. A fluência de leitura apresentou correlações positivas e moderadas com a compreensão leitora. Conclusão: O instrumento é de fácil aplicação e análise, podendo ser utilizado em contexto clínico, educacional e de pesquisa para mensurar o desempenho de escolares do 6º ao 9º ano em fluência e compreensão de leitura.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIAUFMG2023-10-25T20:32:08Z2023-10-25T20:32:08Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf10.1590/2317-1782/2019201901523171782http://hdl.handle.net/1843/60055porCoDASLorene Karoline S.gentilinim. e. p. AndradeFabiane Puntel BassoJerusa Fumagalli de SallesVanessa de Oliveira Martins ReisLuciana Mendonça Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-26T19:58:05Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/60055Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-26T19:58:05Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii Development of an instrument for collective assessment of fluency and comprehension of reading in elementary school students II |
title |
Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii |
spellingShingle |
Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii Lorene Karoline S.gentilini Leitura Compreensão Adolescentes Educação Avaliação Educacional Fonoaudiologia Leitura Adolescentes Compreensão Educação Fonoaudiologia Avaliação Educacional |
title_short |
Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii |
title_full |
Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii |
title_fullStr |
Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii |
title_full_unstemmed |
Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii |
title_sort |
Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii |
author |
Lorene Karoline S.gentilini |
author_facet |
Lorene Karoline S.gentilini m. e. p. Andrade Fabiane Puntel Basso Jerusa Fumagalli de Salles Vanessa de Oliveira Martins Reis Luciana Mendonça Alves |
author_role |
author |
author2 |
m. e. p. Andrade Fabiane Puntel Basso Jerusa Fumagalli de Salles Vanessa de Oliveira Martins Reis Luciana Mendonça Alves |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lorene Karoline S.gentilini m. e. p. Andrade Fabiane Puntel Basso Jerusa Fumagalli de Salles Vanessa de Oliveira Martins Reis Luciana Mendonça Alves |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Leitura Compreensão Adolescentes Educação Avaliação Educacional Fonoaudiologia Leitura Adolescentes Compreensão Educação Fonoaudiologia Avaliação Educacional |
topic |
Leitura Compreensão Adolescentes Educação Avaliação Educacional Fonoaudiologia Leitura Adolescentes Compreensão Educação Fonoaudiologia Avaliação Educacional |
description |
Purpose: The study presents the process of developing of an instrument for collective evaluation of reading fluency and comprehension of secondary elementary school students in grades 6-9 and verifies the effect of schooling on performance in the instrument. Methods: 100 students regularly enrolled in grades 6-9 in secondary elementary public schools participated in the study. The construction of the instrument involved seven steps, with the participation of two judges. The instrument was composed of narrative text appropriate for secondary elementary school students and for 10 multiple choice questions, which five were literal questions and five were inferential questions. Results: The results showed a better performance for the participants with higher schooling in fluency and in reading comprehension. The reading fluency presented positive and moderate correlations with the reading comprehension. Conclusion: The instrument is easy to apply and analyze, and can be used in clinical, educational and research context to measure the performance of students in grades 6-9 in fluency and reading comprehension. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2023-10-25T20:32:08Z 2023-10-25T20:32:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
10.1590/2317-1782/20192019015 23171782 http://hdl.handle.net/1843/60055 |
identifier_str_mv |
10.1590/2317-1782/20192019015 23171782 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/60055 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
CoDAS |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823247994354401280 |