Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lorene Karoline S.gentilini
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: m. e. p. Andrade, Fabiane Puntel Basso, Jerusa Fumagalli de Salles, Vanessa de Oliveira Martins Reis, Luciana Mendonça Alves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/60055
Resumo: Purpose: The study presents the process of developing of an instrument for collective evaluation of reading fluency and comprehension of secondary elementary school students in grades 6-9 and verifies the effect of schooling on performance in the instrument. Methods: 100 students regularly enrolled in grades 6-9 in secondary elementary public schools participated in the study. The construction of the instrument involved seven steps, with the participation of two judges. The instrument was composed of narrative text appropriate for secondary elementary school students and for 10 multiple choice questions, which five were literal questions and five were inferential questions. Results: The results showed a better performance for the participants with higher schooling in fluency and in reading comprehension. The reading fluency presented positive and moderate correlations with the reading comprehension. Conclusion: The instrument is easy to apply and analyze, and can be used in clinical, educational and research context to measure the performance of students in grades 6-9 in fluency and reading comprehension.
id UFMG_71f4c6565749227b6e5b0d9b9d63eab0
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/60055
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental iiDevelopment of an instrument for collective assessment of fluency and comprehension of reading in elementary school students IILeituraCompreensãoAdolescentesEducaçãoAvaliação EducacionalFonoaudiologiaLeituraAdolescentesCompreensãoEducaçãoFonoaudiologiaAvaliação EducacionalPurpose: The study presents the process of developing of an instrument for collective evaluation of reading fluency and comprehension of secondary elementary school students in grades 6-9 and verifies the effect of schooling on performance in the instrument. Methods: 100 students regularly enrolled in grades 6-9 in secondary elementary public schools participated in the study. The construction of the instrument involved seven steps, with the participation of two judges. The instrument was composed of narrative text appropriate for secondary elementary school students and for 10 multiple choice questions, which five were literal questions and five were inferential questions. Results: The results showed a better performance for the participants with higher schooling in fluency and in reading comprehension. The reading fluency presented positive and moderate correlations with the reading comprehension. Conclusion: The instrument is easy to apply and analyze, and can be used in clinical, educational and research context to measure the performance of students in grades 6-9 in fluency and reading comprehension.Objetivo: O estudo apresenta o processo de desenvolvimento de um instrumento para avaliação coletiva da fluência e da compreensão de leitura de escolares do ensino fundamental II e verifica o efeito da escolaridade no desempenho no instrumento. Método: Participaram do estudo 100 escolares regularmente matriculados do 6º ao 9º ano no ensino fundamental de escolas públicas. A construção do instrumento envolveu sete etapas, com participação de duas juízas. O instrumento é composto por um texto narrativo apropriado para escolares do ensino fundamental II e por 10 questões de múltipla escolha, sendo cinco questões literais e cinco inferenciais. Resultados: Os resultados evidenciaram melhor desempenho, tanto em fluência quanto em compreensão de leitura, para os participantes com maior escolaridade. A fluência de leitura apresentou correlações positivas e moderadas com a compreensão leitora. Conclusão: O instrumento é de fácil aplicação e análise, podendo ser utilizado em contexto clínico, educacional e de pesquisa para mensurar o desempenho de escolares do 6º ao 9º ano em fluência e compreensão de leitura.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilMED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIAUFMG2023-10-25T20:32:08Z2023-10-25T20:32:08Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf10.1590/2317-1782/2019201901523171782http://hdl.handle.net/1843/60055porCoDASLorene Karoline S.gentilinim. e. p. AndradeFabiane Puntel BassoJerusa Fumagalli de SallesVanessa de Oliveira Martins ReisLuciana Mendonça Alvesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-26T19:58:05Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/60055Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-26T19:58:05Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii
Development of an instrument for collective assessment of fluency and comprehension of reading in elementary school students II
title Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii
spellingShingle Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii
Lorene Karoline S.gentilini
Leitura
Compreensão
Adolescentes
Educação
Avaliação Educacional
Fonoaudiologia
Leitura
Adolescentes
Compreensão
Educação
Fonoaudiologia
Avaliação Educacional
title_short Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii
title_full Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii
title_fullStr Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii
title_full_unstemmed Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii
title_sort Desenvolvimento de instrumento para avaliação coletiva da fluência e compreensão de leitura textual em escolares do ensino fundamental ii
author Lorene Karoline S.gentilini
author_facet Lorene Karoline S.gentilini
m. e. p. Andrade
Fabiane Puntel Basso
Jerusa Fumagalli de Salles
Vanessa de Oliveira Martins Reis
Luciana Mendonça Alves
author_role author
author2 m. e. p. Andrade
Fabiane Puntel Basso
Jerusa Fumagalli de Salles
Vanessa de Oliveira Martins Reis
Luciana Mendonça Alves
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lorene Karoline S.gentilini
m. e. p. Andrade
Fabiane Puntel Basso
Jerusa Fumagalli de Salles
Vanessa de Oliveira Martins Reis
Luciana Mendonça Alves
dc.subject.por.fl_str_mv Leitura
Compreensão
Adolescentes
Educação
Avaliação Educacional
Fonoaudiologia
Leitura
Adolescentes
Compreensão
Educação
Fonoaudiologia
Avaliação Educacional
topic Leitura
Compreensão
Adolescentes
Educação
Avaliação Educacional
Fonoaudiologia
Leitura
Adolescentes
Compreensão
Educação
Fonoaudiologia
Avaliação Educacional
description Purpose: The study presents the process of developing of an instrument for collective evaluation of reading fluency and comprehension of secondary elementary school students in grades 6-9 and verifies the effect of schooling on performance in the instrument. Methods: 100 students regularly enrolled in grades 6-9 in secondary elementary public schools participated in the study. The construction of the instrument involved seven steps, with the participation of two judges. The instrument was composed of narrative text appropriate for secondary elementary school students and for 10 multiple choice questions, which five were literal questions and five were inferential questions. Results: The results showed a better performance for the participants with higher schooling in fluency and in reading comprehension. The reading fluency presented positive and moderate correlations with the reading comprehension. Conclusion: The instrument is easy to apply and analyze, and can be used in clinical, educational and research context to measure the performance of students in grades 6-9 in fluency and reading comprehension.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2023-10-25T20:32:08Z
2023-10-25T20:32:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 10.1590/2317-1782/20192019015
23171782
http://hdl.handle.net/1843/60055
identifier_str_mv 10.1590/2317-1782/20192019015
23171782
url http://hdl.handle.net/1843/60055
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv CoDAS
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MED - DEPARTAMENTO DE FONOAUDIOLOGIA
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823247994354401280