Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fernanda Gomes Almeida
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9UGM7A
Resumo: Qualitative study aimed at assessing the impact of training in the use of the Capes Portal of E-Journals at the level of information literacy of students. The research starts with a review on the Portal Capes of E-Journals and the actions promoted by the UFMG University Library to promote access to and use of the Portal information resources. Next, the research presents a theoretical framework about information literacy, information searching and construction of search strategies. The survey sample was formed, in the first stage - pre-instruction test, by 14 students who enrolled voluntarily in a training program offered by the university library to the UFMG community. After the pre-instruction test, the students went through an instructional session. In the second stage of the research, post-instruction test and interviews, seven of the 14 students present at the initial stage participated. Data collection was conducted through observation with computer screen recording in the pre-instruction test and, two weeks after (post-instruction test), observation with screen recording and interviews. Data were obtained and analyzed based on the second standard of the ACRL Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Results led to the conclusion that participation in training sessions positively influences the development and achievement of information literacy.
id UFMG_737d1c33d34a4aa86223db9e59758d8e
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-9UGM7A
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de usoAvaliaçãoPortal de Periódicos da CapesEducação superiorTreinamento de usuáriosCompetência informacionalPeriódicos eletrônicosCiência da informaçãoSistemas de recuperação da informaçãoBibliotecas Orientação aos usuáriosCompetência em informaçãoQualitative study aimed at assessing the impact of training in the use of the Capes Portal of E-Journals at the level of information literacy of students. The research starts with a review on the Portal Capes of E-Journals and the actions promoted by the UFMG University Library to promote access to and use of the Portal information resources. Next, the research presents a theoretical framework about information literacy, information searching and construction of search strategies. The survey sample was formed, in the first stage - pre-instruction test, by 14 students who enrolled voluntarily in a training program offered by the university library to the UFMG community. After the pre-instruction test, the students went through an instructional session. In the second stage of the research, post-instruction test and interviews, seven of the 14 students present at the initial stage participated. Data collection was conducted through observation with computer screen recording in the pre-instruction test and, two weeks after (post-instruction test), observation with screen recording and interviews. Data were obtained and analyzed based on the second standard of the ACRL Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Results led to the conclusion that participation in training sessions positively influences the development and achievement of information literacy.Pesquisa qualitativa que teve por objetivo verificar o impacto dos treinamentos no uso do Portal de Periódicos da Capes no nível da competência informacional dos discentes. Para o desenvolvimento do trabalho, partiu-se de uma revisão de literatura sobre o Portal de Periódicos da Capes e as ações promovidas pela Biblioteca Universitária da UFMG no sentido de promover o desenvolvimento no acesso e uso do Portal de Periódicos da Capes. Em seguida, a pesquisa apresenta como fundamentação teórica os estudos sobre competência informacional, recuperação da informação e construção de estratégias de busca. A amostra da pesquisa foi formada, na primeira etapa, teste pré-treinamento, por 14 alunos que se inscreveram voluntariamente nos treinamentos de pesquisa/uso do Portal de Periódicos da Capes oferecidos à comunidade UFMG. Após o teste pré-treinamento, o estudantes passaram por uma sessão única de instrução. Participaram da segunda etapa da pesquisa, teste pós-treinamento e entrevistas, sete dos 14 alunos participantes da etapa inicial. A coleta de dados foi realizada por meio de observações com gravações da tela do computador no teste pré-treinamento e duas semanas após, novamente observações com a respectiva gravação de tela e entrevistas. Os dados foram obtidos e analisados com base no segundo padrão da norma da ACRL Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Os resultados levaram à conclusão de que a participação em sessões de treinamento influencia positivamente na obtenção e desenvolvimento da competência informacional.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGBeatriz Valadares CendonHelen de Castro SilvaCelia da Consolacao DiasFernanda Gomes Almeida2019-08-12T21:23:06Z2019-08-12T21:23:06Z2014-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9UGM7Ainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T22:54:59Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-9UGM7ARepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T22:54:59Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso
title Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso
spellingShingle Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso
Fernanda Gomes Almeida
Avaliação
Portal de Periódicos da Capes
Educação superior
Treinamento de usuários
Competência informacional
Periódicos eletrônicos
Ciência da informação
Sistemas de recuperação da informação
Bibliotecas Orientação aos usuários
Competência em informação
title_short Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso
title_full Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso
title_fullStr Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso
title_full_unstemmed Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso
title_sort Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso
author Fernanda Gomes Almeida
author_facet Fernanda Gomes Almeida
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Beatriz Valadares Cendon
Helen de Castro Silva
Celia da Consolacao Dias
dc.contributor.author.fl_str_mv Fernanda Gomes Almeida
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação
Portal de Periódicos da Capes
Educação superior
Treinamento de usuários
Competência informacional
Periódicos eletrônicos
Ciência da informação
Sistemas de recuperação da informação
Bibliotecas Orientação aos usuários
Competência em informação
topic Avaliação
Portal de Periódicos da Capes
Educação superior
Treinamento de usuários
Competência informacional
Periódicos eletrônicos
Ciência da informação
Sistemas de recuperação da informação
Bibliotecas Orientação aos usuários
Competência em informação
description Qualitative study aimed at assessing the impact of training in the use of the Capes Portal of E-Journals at the level of information literacy of students. The research starts with a review on the Portal Capes of E-Journals and the actions promoted by the UFMG University Library to promote access to and use of the Portal information resources. Next, the research presents a theoretical framework about information literacy, information searching and construction of search strategies. The survey sample was formed, in the first stage - pre-instruction test, by 14 students who enrolled voluntarily in a training program offered by the university library to the UFMG community. After the pre-instruction test, the students went through an instructional session. In the second stage of the research, post-instruction test and interviews, seven of the 14 students present at the initial stage participated. Data collection was conducted through observation with computer screen recording in the pre-instruction test and, two weeks after (post-instruction test), observation with screen recording and interviews. Data were obtained and analyzed based on the second standard of the ACRL Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Results led to the conclusion that participation in training sessions positively influences the development and achievement of information literacy.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-25
2019-08-12T21:23:06Z
2019-08-12T21:23:06Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9UGM7A
url http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9UGM7A
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829729254146048