Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9UGM7A |
Resumo: | Qualitative study aimed at assessing the impact of training in the use of the Capes Portal of E-Journals at the level of information literacy of students. The research starts with a review on the Portal Capes of E-Journals and the actions promoted by the UFMG University Library to promote access to and use of the Portal information resources. Next, the research presents a theoretical framework about information literacy, information searching and construction of search strategies. The survey sample was formed, in the first stage - pre-instruction test, by 14 students who enrolled voluntarily in a training program offered by the university library to the UFMG community. After the pre-instruction test, the students went through an instructional session. In the second stage of the research, post-instruction test and interviews, seven of the 14 students present at the initial stage participated. Data collection was conducted through observation with computer screen recording in the pre-instruction test and, two weeks after (post-instruction test), observation with screen recording and interviews. Data were obtained and analyzed based on the second standard of the ACRL Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Results led to the conclusion that participation in training sessions positively influences the development and achievement of information literacy. |
id |
UFMG_737d1c33d34a4aa86223db9e59758d8e |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-9UGM7A |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de usoAvaliaçãoPortal de Periódicos da CapesEducação superiorTreinamento de usuáriosCompetência informacionalPeriódicos eletrônicosCiência da informaçãoSistemas de recuperação da informaçãoBibliotecas Orientação aos usuáriosCompetência em informaçãoQualitative study aimed at assessing the impact of training in the use of the Capes Portal of E-Journals at the level of information literacy of students. The research starts with a review on the Portal Capes of E-Journals and the actions promoted by the UFMG University Library to promote access to and use of the Portal information resources. Next, the research presents a theoretical framework about information literacy, information searching and construction of search strategies. The survey sample was formed, in the first stage - pre-instruction test, by 14 students who enrolled voluntarily in a training program offered by the university library to the UFMG community. After the pre-instruction test, the students went through an instructional session. In the second stage of the research, post-instruction test and interviews, seven of the 14 students present at the initial stage participated. Data collection was conducted through observation with computer screen recording in the pre-instruction test and, two weeks after (post-instruction test), observation with screen recording and interviews. Data were obtained and analyzed based on the second standard of the ACRL Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Results led to the conclusion that participation in training sessions positively influences the development and achievement of information literacy.Pesquisa qualitativa que teve por objetivo verificar o impacto dos treinamentos no uso do Portal de Periódicos da Capes no nível da competência informacional dos discentes. Para o desenvolvimento do trabalho, partiu-se de uma revisão de literatura sobre o Portal de Periódicos da Capes e as ações promovidas pela Biblioteca Universitária da UFMG no sentido de promover o desenvolvimento no acesso e uso do Portal de Periódicos da Capes. Em seguida, a pesquisa apresenta como fundamentação teórica os estudos sobre competência informacional, recuperação da informação e construção de estratégias de busca. A amostra da pesquisa foi formada, na primeira etapa, teste pré-treinamento, por 14 alunos que se inscreveram voluntariamente nos treinamentos de pesquisa/uso do Portal de Periódicos da Capes oferecidos à comunidade UFMG. Após o teste pré-treinamento, o estudantes passaram por uma sessão única de instrução. Participaram da segunda etapa da pesquisa, teste pós-treinamento e entrevistas, sete dos 14 alunos participantes da etapa inicial. A coleta de dados foi realizada por meio de observações com gravações da tela do computador no teste pré-treinamento e duas semanas após, novamente observações com a respectiva gravação de tela e entrevistas. Os dados foram obtidos e analisados com base no segundo padrão da norma da ACRL Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Os resultados levaram à conclusão de que a participação em sessões de treinamento influencia positivamente na obtenção e desenvolvimento da competência informacional.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGBeatriz Valadares CendonHelen de Castro SilvaCelia da Consolacao DiasFernanda Gomes Almeida2019-08-12T21:23:06Z2019-08-12T21:23:06Z2014-09-25info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/BUOS-9UGM7Ainfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T22:54:59Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/BUOS-9UGM7ARepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T22:54:59Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso |
title |
Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso |
spellingShingle |
Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso Fernanda Gomes Almeida Avaliação Portal de Periódicos da Capes Educação superior Treinamento de usuários Competência informacional Periódicos eletrônicos Ciência da informação Sistemas de recuperação da informação Bibliotecas Orientação aos usuários Competência em informação |
title_short |
Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso |
title_full |
Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso |
title_fullStr |
Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso |
title_full_unstemmed |
Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso |
title_sort |
Competência informacional no Portal de Periódicos da Capes: uma análise a partir dos treinamentos de uso |
author |
Fernanda Gomes Almeida |
author_facet |
Fernanda Gomes Almeida |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Beatriz Valadares Cendon Helen de Castro Silva Celia da Consolacao Dias |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fernanda Gomes Almeida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Avaliação Portal de Periódicos da Capes Educação superior Treinamento de usuários Competência informacional Periódicos eletrônicos Ciência da informação Sistemas de recuperação da informação Bibliotecas Orientação aos usuários Competência em informação |
topic |
Avaliação Portal de Periódicos da Capes Educação superior Treinamento de usuários Competência informacional Periódicos eletrônicos Ciência da informação Sistemas de recuperação da informação Bibliotecas Orientação aos usuários Competência em informação |
description |
Qualitative study aimed at assessing the impact of training in the use of the Capes Portal of E-Journals at the level of information literacy of students. The research starts with a review on the Portal Capes of E-Journals and the actions promoted by the UFMG University Library to promote access to and use of the Portal information resources. Next, the research presents a theoretical framework about information literacy, information searching and construction of search strategies. The survey sample was formed, in the first stage - pre-instruction test, by 14 students who enrolled voluntarily in a training program offered by the university library to the UFMG community. After the pre-instruction test, the students went through an instructional session. In the second stage of the research, post-instruction test and interviews, seven of the 14 students present at the initial stage participated. Data collection was conducted through observation with computer screen recording in the pre-instruction test and, two weeks after (post-instruction test), observation with screen recording and interviews. Data were obtained and analyzed based on the second standard of the ACRL Information Literacy Competency Standards for Higher Education. Results led to the conclusion that participation in training sessions positively influences the development and achievement of information literacy. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-25 2019-08-12T21:23:06Z 2019-08-12T21:23:06Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9UGM7A |
url |
http://hdl.handle.net/1843/BUOS-9UGM7A |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829729254146048 |