O raciocínio multiescalar na qualificação do ensino de geografia e o conceito escala na normativa curricular nacional de geografia
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.18227/2177-4307.acta.v17i44.7758 http://hdl.handle.net/1843/75993 |
Resumo: | Our objective in this article is to present and discuss the results obtained from the analytical and interpretative reading of the scientific concept scale prescribed in the Base Nacional Comum Curricular–Geografia, for EnsinoFundamental. In this reading, we used the methodological procedures recommended by the Grounded Theory, which allowed us to analyze the meaning of the normative texts based on the researchers' interpretation. Firstly, usinga bibliographic review, we highlight some issues related to the role ofcartographic and geographic scales in the classroom, in an attempt to delimit the fundamental role of the systematic use of the latter as a way to qualify the teaching of Geography at school. In view of the relevance of the geographic scale, we seek to contextualize the treatment of the scale concept, as it is prescribed in the curricular regulations currently in force in the country.Although there is no distinction about the role and importance of the cartographic and geographic scales, in general, when comparing the information and data collected, theprescribed national curriculum indicates, to a large extent, the geographic scale as the one which should be prioritized in the teaching-learning process in Geography. |
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O raciocínio multiescalar na qualificação do ensino de geografia e o conceito escala na normativa curricular nacional de geografiaMultiscalar reasoning in the qualification of Geography Teaching and the concept of scale in the national curricular regulations of GeographyGeografia - Estudo e ensinoMapas - EscalasBase Nacional Comum CurricularGeografia, Estudo e EnsinoMapas, EscalasOur objective in this article is to present and discuss the results obtained from the analytical and interpretative reading of the scientific concept scale prescribed in the Base Nacional Comum Curricular–Geografia, for EnsinoFundamental. In this reading, we used the methodological procedures recommended by the Grounded Theory, which allowed us to analyze the meaning of the normative texts based on the researchers' interpretation. Firstly, usinga bibliographic review, we highlight some issues related to the role ofcartographic and geographic scales in the classroom, in an attempt to delimit the fundamental role of the systematic use of the latter as a way to qualify the teaching of Geography at school. In view of the relevance of the geographic scale, we seek to contextualize the treatment of the scale concept, as it is prescribed in the curricular regulations currently in force in the country.Although there is no distinction about the role and importance of the cartographic and geographic scales, in general, when comparing the information and data collected, theprescribed national curriculum indicates, to a large extent, the geographic scale as the one which should be prioritized in the teaching-learning process in Geography.Nosso objetivo nesteartigoé apresentare discutiros resultados egressos da leituraanalítica e interpretativa do conceito científico escalaprescritona Base Nacional Comum Curricular–Geografia, para o Ensino Fundamental.Nessa leitura utilizamosos procedimentos metodológicospreconizados pela GroundedTheory, osquais permitiramanalisar o sentido dos textosda normativaa partir da interpretaçãodospesquisadores. Primeiramente, mediante uso de revisãobibliográfica, destacamos algumas questõesrelacionadas ao papel dasescalascartográficae geográfica na sala de aula,na buscapordelimitar o papel fundamental doemprego sistemático desta últimacomo um caminhopara a qualificação do ensino de Geografiana escola.Diante da relevância da escala geográfica é que buscamos contextualizaro tratamento do conceito escala,tal como se encontra eleprescrito na normativa curricularhoje vigente no País.Nessa normativa, apesar denão haver distinçãoquanto ao papel e importânciadas escalas cartográficae geográfica, segundo informações e dados por nós sistematizadosconclui-se que o currículo nacionalprescreve,em grande medida, a escala geográfica como aquela a ser priorizada noprocesso de ensino-aprendizagem em Geografia.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilIGC - DEPARTAMENTO DE GEOGRAFIAUFMG2024-09-06T17:47:21Z2024-09-06T17:47:21Z2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.18227/2177-4307.acta.v17i44.775821774307http://hdl.handle.net/1843/75993porActa GeográficaLucio Antonio Leite Alvarenga BotelhoRoberto Célio Valadãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-09-09T17:00:03Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/75993Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-09-09T17:00:03Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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