Mundialização no cinema da retomada: hibridação cultural e antropofagia como enunciação da identidade e alteridade.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Eduardo Dias Fonseca
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8ZBQ9Z
Resumo: The constant and rapid changes in the contemporary world generate movements related to the globalization of the economies that operate in the world in a relational manner with the movements of culture. Hybridism, fueled by greater interpenetration of cultures, takes global levels redimensioning national narratives. The cycle of Cinema da Retomada, that took place in Brazil during the 1990s, has characteristics of the mondialisation of culture that are connected to the transnational narratives. The fall of Embrafilme and the new legal apparatus (Lei do Audiovisual), establish a new phase in the film production in Brazil. When analyzing films such as Carlota Joaquina, a princesa do Brazil (1995), directed by Carla Camurati; Terra Estrangeira (1995), directed by Walter Salles and Daniela Thomas; Como nascem os anjos (1996), directed by Murilo Salles; Baile Perfumado (1997), directed by Lírio Ferreira and Paulo Caldas; Hans Staden (1999) directed by Luis Alberto Pereira, and Cronicamente Inviável (1999), directed by Sérgio Bianchi, it is possible to find aspects of the interpenetration of the becoming world in the becoming Brazil and vice versa. The observing of the different moments of the Brazilian Cinema and the Antropofagia movement led by Oswald de Andrade during the 1920´s, both seen as cultural asset of the nation, could be found in negotiation with the films produced during the Cinema da Retomada.
id UFMG_7e0177f14814a4642b5c1b4b3cf1b53c
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/JSSS-8ZBQ9Z
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Mundialização no cinema da retomada: hibridação cultural e antropofagia como enunciação da identidade e alteridade.AntropofagiaCinema brasileiroCinema da retomadaHibridismoMundializaçãoAntropofagiaCinema brasileiroCinema Brasil HistóriaCinema novoCritica cinematograficaMulticulturalismoCinema e globalizaçãoThe constant and rapid changes in the contemporary world generate movements related to the globalization of the economies that operate in the world in a relational manner with the movements of culture. Hybridism, fueled by greater interpenetration of cultures, takes global levels redimensioning national narratives. The cycle of Cinema da Retomada, that took place in Brazil during the 1990s, has characteristics of the mondialisation of culture that are connected to the transnational narratives. The fall of Embrafilme and the new legal apparatus (Lei do Audiovisual), establish a new phase in the film production in Brazil. When analyzing films such as Carlota Joaquina, a princesa do Brazil (1995), directed by Carla Camurati; Terra Estrangeira (1995), directed by Walter Salles and Daniela Thomas; Como nascem os anjos (1996), directed by Murilo Salles; Baile Perfumado (1997), directed by Lírio Ferreira and Paulo Caldas; Hans Staden (1999) directed by Luis Alberto Pereira, and Cronicamente Inviável (1999), directed by Sérgio Bianchi, it is possible to find aspects of the interpenetration of the becoming world in the becoming Brazil and vice versa. The observing of the different moments of the Brazilian Cinema and the Antropofagia movement led by Oswald de Andrade during the 1920´s, both seen as cultural asset of the nation, could be found in negotiation with the films produced during the Cinema da Retomada.As constantes e rápidas transformações no mundo contemporâneo geram movimentos relacionados com a globalização econômica que atuam no mundo de maneira relacional com os movimentos da cultura, tangenciando o conceito de mundialização. O hibridismo, alimentado pela maior interpenetração das culturas, é visualizado em níveis globais redimensionando as narrativas do nacional. O ciclo do Cinema da Retomada no Brasil, durante os anos 1990, apresenta características da mundialização cultural que se atualizam na narrativa. O fim da Embrafilme e o surgimento de um dispositivo legal (Lei do Audiovisual) apontam para uma nova fase dentro da cinematografia produzida no Brasil. Na análise dos filmes Carlota Joaquina, a princesa do Brazil (1995), direção de Carla Camurati; Terra estrangeira (1995), direção de Walter Salles e Daniela Thomas; Como nascem os anjos (1996), direção de Murilo Salles; Baile Perfumado (1997), direção de Paulo Caldas e Lírio Ferreira; Hans Staden (1999), direção de Luis Alberto Pereira, e Cronicamente Inviável (1999), direção de Sérgio Bianchi, aparecem aspectos da interpenetração do devir mundo no devir Brasil e vice-versa. A observância das distintas fases do cinema realizado no Brasil e da antropofagia, ambas convertidas em patrimônio cultural da nação, entram em negociação com o Cinema proposto pelo Ciclo da Retomada.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGEvandro Jose Lemos da CunhaAna Lucia Menezes de AndradeMiriam de Souza RossiniEduardo Dias Fonseca2019-08-13T02:16:08Z2019-08-13T02:16:08Z2012-08-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/JSSS-8ZBQ9Zinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T23:47:04Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/JSSS-8ZBQ9ZRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T23:47:04Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Mundialização no cinema da retomada: hibridação cultural e antropofagia como enunciação da identidade e alteridade.
title Mundialização no cinema da retomada: hibridação cultural e antropofagia como enunciação da identidade e alteridade.
spellingShingle Mundialização no cinema da retomada: hibridação cultural e antropofagia como enunciação da identidade e alteridade.
Eduardo Dias Fonseca
Antropofagia
Cinema brasileiro
Cinema da retomada
Hibridismo
Mundialização
Antropofagia
Cinema brasileiro
Cinema Brasil História
Cinema novo
Critica cinematografica
Multiculturalismo
Cinema e globalização
title_short Mundialização no cinema da retomada: hibridação cultural e antropofagia como enunciação da identidade e alteridade.
title_full Mundialização no cinema da retomada: hibridação cultural e antropofagia como enunciação da identidade e alteridade.
title_fullStr Mundialização no cinema da retomada: hibridação cultural e antropofagia como enunciação da identidade e alteridade.
title_full_unstemmed Mundialização no cinema da retomada: hibridação cultural e antropofagia como enunciação da identidade e alteridade.
title_sort Mundialização no cinema da retomada: hibridação cultural e antropofagia como enunciação da identidade e alteridade.
author Eduardo Dias Fonseca
author_facet Eduardo Dias Fonseca
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Evandro Jose Lemos da Cunha
Ana Lucia Menezes de Andrade
Miriam de Souza Rossini
dc.contributor.author.fl_str_mv Eduardo Dias Fonseca
dc.subject.por.fl_str_mv Antropofagia
Cinema brasileiro
Cinema da retomada
Hibridismo
Mundialização
Antropofagia
Cinema brasileiro
Cinema Brasil História
Cinema novo
Critica cinematografica
Multiculturalismo
Cinema e globalização
topic Antropofagia
Cinema brasileiro
Cinema da retomada
Hibridismo
Mundialização
Antropofagia
Cinema brasileiro
Cinema Brasil História
Cinema novo
Critica cinematografica
Multiculturalismo
Cinema e globalização
description The constant and rapid changes in the contemporary world generate movements related to the globalization of the economies that operate in the world in a relational manner with the movements of culture. Hybridism, fueled by greater interpenetration of cultures, takes global levels redimensioning national narratives. The cycle of Cinema da Retomada, that took place in Brazil during the 1990s, has characteristics of the mondialisation of culture that are connected to the transnational narratives. The fall of Embrafilme and the new legal apparatus (Lei do Audiovisual), establish a new phase in the film production in Brazil. When analyzing films such as Carlota Joaquina, a princesa do Brazil (1995), directed by Carla Camurati; Terra Estrangeira (1995), directed by Walter Salles and Daniela Thomas; Como nascem os anjos (1996), directed by Murilo Salles; Baile Perfumado (1997), directed by Lírio Ferreira and Paulo Caldas; Hans Staden (1999) directed by Luis Alberto Pereira, and Cronicamente Inviável (1999), directed by Sérgio Bianchi, it is possible to find aspects of the interpenetration of the becoming world in the becoming Brazil and vice versa. The observing of the different moments of the Brazilian Cinema and the Antropofagia movement led by Oswald de Andrade during the 1920´s, both seen as cultural asset of the nation, could be found in negotiation with the films produced during the Cinema da Retomada.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-08-31
2019-08-13T02:16:08Z
2019-08-13T02:16:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8ZBQ9Z
url http://hdl.handle.net/1843/JSSS-8ZBQ9Z
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248214060433408