Autobiografia “não-autorizada”: por uma experiência limiar no documentário na primeira pessoa
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://www.doi.org/10.20287/doc.d19.dt3 http://hdl.handle.net/1843/37971 https://orcid.org/ 0000-0002-8538-1185 |
Resumo: | With the multiplication of homemade audiovisual productions, the exposure of the self was intensified and gained new outlines. I investigate whether Brazilian first-person documentaries endorse the spectacularization of the self or rather promote a threshold experience. As the notion of “unauthorized autobiography” is deployed in the analysis of four Brazilian films, I examine the effect of the self in filmmaking, the different ways of depicting memory, and how the films deal with its own process. Keywords: “unauthorized autobiography”; first-person documentary; threshold experience; memory. |
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Autobiografia “não-autorizada”: por uma experiência limiar no documentário na primeira pessoa"Autobiografia não autorizada"Documentário na primeira pessoaExperiência limiarMemóriaAutobiografiaFilmes biográficosDocumentário (Cinema)MemóriaWith the multiplication of homemade audiovisual productions, the exposure of the self was intensified and gained new outlines. I investigate whether Brazilian first-person documentaries endorse the spectacularization of the self or rather promote a threshold experience. As the notion of “unauthorized autobiography” is deployed in the analysis of four Brazilian films, I examine the effect of the self in filmmaking, the different ways of depicting memory, and how the films deal with its own process. Keywords: “unauthorized autobiography”; first-person documentary; threshold experience; memory.Com a ampliação das produções audiovisuais caseiras, as formas de exposição do eu se intensificam e ganham novos contornos. Propomos compreender como o documentário na primeira pessoa interpela esse cenário reafirmando a espetacularização ou se abrindo para uma experiência limiar. Pensando a noção de “autobiografia não-autorizada”, a ideia é compreender, a partir de quatro filmes brasileiros, o efeito de eu em jogo, as tensões na figuração da memória, e os modos como o filme diz de seu processo.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALUFMG2021-09-10T11:44:16Z2021-09-10T11:44:16Z2016-03info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://www.doi.org/10.20287/doc.d19.dt31646-477Xhttp://hdl.handle.net/1843/37971https://orcid.org/ 0000-0002-8538-1185porDoc On-line: Revista Digital de Cinema DocumentárioRoberta Oliveira Veigainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-09-10T11:44:16Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/37971Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-09-10T11:44:16Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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