Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Deise Aparecida Bernardo Chagas
Data de Publicação: 2019
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/36861
Resumo: The new technologies addressed in the subjects studied, as well as the proposed activities such as elaboration of glossaries, discussion forums, various text readings, assisted videos, production of didactic sequences, among others in the virtual learning environment (VLE), specifically in the MOODLE platform. , besides the faceto-face meetings; provided the acquisition of innovative learnings for applicability as new pedagogical practices in the classroom and as knowledge acquired for life. After all, in today's society, everything is coupled with technology. Human beings need to use this advance to adapt and live with their peers.Thus, the adoption of DS innovated by classroom technologies is another way to mediate learning and, primarily, to accompany, evaluate and intervene in the educational process with new habits and new methodologies, allowing students more autonomy, interaction with each other’s and meaningful / collaborative learning. The work then makes available to the reader five of the Didactic Sequences (SD) produced by the author (in the course) that have as support some of the new technologies applied to the classroom. In general, such SDs are the result of the disciplines studied and came as the final work of each of them. They are expected to be harnessed as well as perfected by peers who embrace new technologies as mediators in school education.
id UFMG_85f9dbbd3b1ab47d806bba180c00488b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/36861
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologiaDidactic sequences as pedagogical practices innovated by technologyTecnologiasNovas Práticas PedagógicasSequências DidáticasAprendizagemEducaçãoTecnologias digitaisSequências didáticas - Material didáticoPráticas pedagógicasThe new technologies addressed in the subjects studied, as well as the proposed activities such as elaboration of glossaries, discussion forums, various text readings, assisted videos, production of didactic sequences, among others in the virtual learning environment (VLE), specifically in the MOODLE platform. , besides the faceto-face meetings; provided the acquisition of innovative learnings for applicability as new pedagogical practices in the classroom and as knowledge acquired for life. After all, in today's society, everything is coupled with technology. Human beings need to use this advance to adapt and live with their peers.Thus, the adoption of DS innovated by classroom technologies is another way to mediate learning and, primarily, to accompany, evaluate and intervene in the educational process with new habits and new methodologies, allowing students more autonomy, interaction with each other’s and meaningful / collaborative learning. The work then makes available to the reader five of the Didactic Sequences (SD) produced by the author (in the course) that have as support some of the new technologies applied to the classroom. In general, such SDs are the result of the disciplines studied and came as the final work of each of them. They are expected to be harnessed as well as perfected by peers who embrace new technologies as mediators in school education.As novas tecnologias abordadas nas disciplinas cursadas, bem como as atividades propostas como elaboração de glossários, fóruns de discussão, leituras de textos diversos, vídeos assistidos, produção de sequências didáticas (SD), entre outras no ambiente virtual de aprendizagem (AVA), especificamente na plataforma MOODLE, além dos encontros presenciais, proporcionaram a aquisição de inovadoras aprendizagens para a aplicabilidade enquanto novas práticas pedagógicas em sala de aula e, também, como conhecimento adquirido para a vida. Afinal, na sociedade atual, tudo está acoplado à tecnologia. O ser humano necessita utilizar tal avanço para se adaptar e conviver com seus pares. Assim, a adoção das SD inovadas pelas tecnologias em sala de aula é mais uma forma de mediar a aprendizagem e, primordialmente, acompanhar, avaliar e intervir no processo educacional com novos hábitos e novas metodologias, possibilitando aos alunos mais autonomia, interação uns com os outros e uma aprendizagem significativa/colaborativa. O trabalho, então, disponibiliza ao leitor cinco das Sequências Didáticas (SD) produzidas pela autora (durante o curso) que têm, como suporte, algumas das novas tecnologias aplicadas à sala de aula. De maneira geral, tais SDs são fruto das disciplinas estudadas e vieram como trabalho final de cada uma delas. Espera-se que elas sejam aproveitadas, bem como aperfeiçoadas por colegas de profissão, que adotam as novas tecnologias como mediadoras na educação escolar.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0UFMGSanter Álvares de Matoshttp://lattes.cnpq.br/7563395102600467Diogo Alves de Faria ReisDeise Aparecida Bernardo Chagas2021-07-22T17:13:40Z2021-07-22T17:13:40Z2019-11-30Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/36861porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-07-22T17:13:40Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/36861Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-07-22T17:13:40Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia
Didactic sequences as pedagogical practices innovated by technology
title Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia
spellingShingle Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia
Deise Aparecida Bernardo Chagas
Tecnologias
Novas Práticas Pedagógicas
Sequências Didáticas
Aprendizagem
Educação
Tecnologias digitais
Sequências didáticas - Material didático
Práticas pedagógicas
title_short Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia
title_full Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia
title_fullStr Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia
title_full_unstemmed Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia
title_sort Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia
author Deise Aparecida Bernardo Chagas
author_facet Deise Aparecida Bernardo Chagas
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Santer Álvares de Matos
http://lattes.cnpq.br/7563395102600467
Diogo Alves de Faria Reis
dc.contributor.author.fl_str_mv Deise Aparecida Bernardo Chagas
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias
Novas Práticas Pedagógicas
Sequências Didáticas
Aprendizagem
Educação
Tecnologias digitais
Sequências didáticas - Material didático
Práticas pedagógicas
topic Tecnologias
Novas Práticas Pedagógicas
Sequências Didáticas
Aprendizagem
Educação
Tecnologias digitais
Sequências didáticas - Material didático
Práticas pedagógicas
description The new technologies addressed in the subjects studied, as well as the proposed activities such as elaboration of glossaries, discussion forums, various text readings, assisted videos, production of didactic sequences, among others in the virtual learning environment (VLE), specifically in the MOODLE platform. , besides the faceto-face meetings; provided the acquisition of innovative learnings for applicability as new pedagogical practices in the classroom and as knowledge acquired for life. After all, in today's society, everything is coupled with technology. Human beings need to use this advance to adapt and live with their peers.Thus, the adoption of DS innovated by classroom technologies is another way to mediate learning and, primarily, to accompany, evaluate and intervene in the educational process with new habits and new methodologies, allowing students more autonomy, interaction with each other’s and meaningful / collaborative learning. The work then makes available to the reader five of the Didactic Sequences (SD) produced by the author (in the course) that have as support some of the new technologies applied to the classroom. In general, such SDs are the result of the disciplines studied and came as the final work of each of them. They are expected to be harnessed as well as perfected by peers who embrace new technologies as mediators in school education.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-11-30
2021-07-22T17:13:40Z
2021-07-22T17:13:40Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/36861
url http://hdl.handle.net/1843/36861
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829633683783680