Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/36861 |
Resumo: | The new technologies addressed in the subjects studied, as well as the proposed activities such as elaboration of glossaries, discussion forums, various text readings, assisted videos, production of didactic sequences, among others in the virtual learning environment (VLE), specifically in the MOODLE platform. , besides the faceto-face meetings; provided the acquisition of innovative learnings for applicability as new pedagogical practices in the classroom and as knowledge acquired for life. After all, in today's society, everything is coupled with technology. Human beings need to use this advance to adapt and live with their peers.Thus, the adoption of DS innovated by classroom technologies is another way to mediate learning and, primarily, to accompany, evaluate and intervene in the educational process with new habits and new methodologies, allowing students more autonomy, interaction with each other’s and meaningful / collaborative learning. The work then makes available to the reader five of the Didactic Sequences (SD) produced by the author (in the course) that have as support some of the new technologies applied to the classroom. In general, such SDs are the result of the disciplines studied and came as the final work of each of them. They are expected to be harnessed as well as perfected by peers who embrace new technologies as mediators in school education. |
id |
UFMG_85f9dbbd3b1ab47d806bba180c00488b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/36861 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologiaDidactic sequences as pedagogical practices innovated by technologyTecnologiasNovas Práticas PedagógicasSequências DidáticasAprendizagemEducaçãoTecnologias digitaisSequências didáticas - Material didáticoPráticas pedagógicasThe new technologies addressed in the subjects studied, as well as the proposed activities such as elaboration of glossaries, discussion forums, various text readings, assisted videos, production of didactic sequences, among others in the virtual learning environment (VLE), specifically in the MOODLE platform. , besides the faceto-face meetings; provided the acquisition of innovative learnings for applicability as new pedagogical practices in the classroom and as knowledge acquired for life. After all, in today's society, everything is coupled with technology. Human beings need to use this advance to adapt and live with their peers.Thus, the adoption of DS innovated by classroom technologies is another way to mediate learning and, primarily, to accompany, evaluate and intervene in the educational process with new habits and new methodologies, allowing students more autonomy, interaction with each other’s and meaningful / collaborative learning. The work then makes available to the reader five of the Didactic Sequences (SD) produced by the author (in the course) that have as support some of the new technologies applied to the classroom. In general, such SDs are the result of the disciplines studied and came as the final work of each of them. They are expected to be harnessed as well as perfected by peers who embrace new technologies as mediators in school education.As novas tecnologias abordadas nas disciplinas cursadas, bem como as atividades propostas como elaboração de glossários, fóruns de discussão, leituras de textos diversos, vídeos assistidos, produção de sequências didáticas (SD), entre outras no ambiente virtual de aprendizagem (AVA), especificamente na plataforma MOODLE, além dos encontros presenciais, proporcionaram a aquisição de inovadoras aprendizagens para a aplicabilidade enquanto novas práticas pedagógicas em sala de aula e, também, como conhecimento adquirido para a vida. Afinal, na sociedade atual, tudo está acoplado à tecnologia. O ser humano necessita utilizar tal avanço para se adaptar e conviver com seus pares. Assim, a adoção das SD inovadas pelas tecnologias em sala de aula é mais uma forma de mediar a aprendizagem e, primordialmente, acompanhar, avaliar e intervir no processo educacional com novos hábitos e novas metodologias, possibilitando aos alunos mais autonomia, interação uns com os outros e uma aprendizagem significativa/colaborativa. O trabalho, então, disponibiliza ao leitor cinco das Sequências Didáticas (SD) produzidas pela autora (durante o curso) que têm, como suporte, algumas das novas tecnologias aplicadas à sala de aula. De maneira geral, tais SDs são fruto das disciplinas estudadas e vieram como trabalho final de cada uma delas. Espera-se que elas sejam aproveitadas, bem como aperfeiçoadas por colegas de profissão, que adotam as novas tecnologias como mediadoras na educação escolar.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0UFMGSanter Álvares de Matoshttp://lattes.cnpq.br/7563395102600467Diogo Alves de Faria ReisDeise Aparecida Bernardo Chagas2021-07-22T17:13:40Z2021-07-22T17:13:40Z2019-11-30Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/36861porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-07-22T17:13:40Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/36861Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-07-22T17:13:40Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia Didactic sequences as pedagogical practices innovated by technology |
title |
Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia |
spellingShingle |
Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia Deise Aparecida Bernardo Chagas Tecnologias Novas Práticas Pedagógicas Sequências Didáticas Aprendizagem Educação Tecnologias digitais Sequências didáticas - Material didático Práticas pedagógicas |
title_short |
Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia |
title_full |
Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia |
title_fullStr |
Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia |
title_full_unstemmed |
Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia |
title_sort |
Sequências didáticas como práticas pedagógicas inovadas pela tecnologia |
author |
Deise Aparecida Bernardo Chagas |
author_facet |
Deise Aparecida Bernardo Chagas |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Santer Álvares de Matos http://lattes.cnpq.br/7563395102600467 Diogo Alves de Faria Reis |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Deise Aparecida Bernardo Chagas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias Novas Práticas Pedagógicas Sequências Didáticas Aprendizagem Educação Tecnologias digitais Sequências didáticas - Material didático Práticas pedagógicas |
topic |
Tecnologias Novas Práticas Pedagógicas Sequências Didáticas Aprendizagem Educação Tecnologias digitais Sequências didáticas - Material didático Práticas pedagógicas |
description |
The new technologies addressed in the subjects studied, as well as the proposed activities such as elaboration of glossaries, discussion forums, various text readings, assisted videos, production of didactic sequences, among others in the virtual learning environment (VLE), specifically in the MOODLE platform. , besides the faceto-face meetings; provided the acquisition of innovative learnings for applicability as new pedagogical practices in the classroom and as knowledge acquired for life. After all, in today's society, everything is coupled with technology. Human beings need to use this advance to adapt and live with their peers.Thus, the adoption of DS innovated by classroom technologies is another way to mediate learning and, primarily, to accompany, evaluate and intervene in the educational process with new habits and new methodologies, allowing students more autonomy, interaction with each other’s and meaningful / collaborative learning. The work then makes available to the reader five of the Didactic Sequences (SD) produced by the author (in the course) that have as support some of the new technologies applied to the classroom. In general, such SDs are the result of the disciplines studied and came as the final work of each of them. They are expected to be harnessed as well as perfected by peers who embrace new technologies as mediators in school education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-30 2021-07-22T17:13:40Z 2021-07-22T17:13:40Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Monografia (especialização) |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/36861 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/36861 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0 UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0 UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829633683783680 |