Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática.

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sérgio José Bones teixeira
Data de Publicação: 2020
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/35309
Resumo: This work was developed seeking to combine the Digital Technologies of Information and Communication with the pedagogical content of disciplines. Through Didactic Sequences, several themes were addressed, subjects that attend both the Elementary School and the Education of Youth and Adults. The course conclusion work (TCC) aimed to present a set of five Didactic Sequences elaborated along the specialization course in “Digital Technologies and Education 3.0” offered by the Pedagogical Center of the Federal University of Minas Gerais (CP/UFMG). The Didactic Sequences cover subjects such as: Medicinal plants, traditional knowledge and biopiracy, scarcity of water on Earth, ethics and citizenship, Vaccine Uprising and fake news and the Chibata Uprising. Various technological resources were also used - production of on-line comic stories, video production, use of Learning Objects and social networks - in order to explore various possibilities of Education 3.0. Education that is not limited to the exchange of traditional tools for technological tools, but a new concept of teaching, where the teacher/educator starts to have the role of mediator of knowledge always in line with the constant changes of contemporary society and its new technologies.
id UFMG_a93cd99e56de173d6b271d874342ae85
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/35309
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática.Tecnologias digitaisSequências didáticasPráticas pedagógicasMaterial didáticoThis work was developed seeking to combine the Digital Technologies of Information and Communication with the pedagogical content of disciplines. Through Didactic Sequences, several themes were addressed, subjects that attend both the Elementary School and the Education of Youth and Adults. The course conclusion work (TCC) aimed to present a set of five Didactic Sequences elaborated along the specialization course in “Digital Technologies and Education 3.0” offered by the Pedagogical Center of the Federal University of Minas Gerais (CP/UFMG). The Didactic Sequences cover subjects such as: Medicinal plants, traditional knowledge and biopiracy, scarcity of water on Earth, ethics and citizenship, Vaccine Uprising and fake news and the Chibata Uprising. Various technological resources were also used - production of on-line comic stories, video production, use of Learning Objects and social networks - in order to explore various possibilities of Education 3.0. Education that is not limited to the exchange of traditional tools for technological tools, but a new concept of teaching, where the teacher/educator starts to have the role of mediator of knowledge always in line with the constant changes of contemporary society and its new technologies.O presente trabalho foi desenvolvido buscando aliar as Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) ao fazer pedagógico do professor. Por meio das Sequências Didáticas elaboradas diversos temas foram abordados, assuntos estes que atendem tanto o Ensino Fundamental como a Educação de Jovens e Adultos. O Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) teve como objetivo apresentar um conjunto de cinco Sequências Didáticas elaboradas ao longo do Curso Especialização em “Tecnologias Digitais e Educação 3.0” oferecida pelo Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais (CP/UFMG). As Sequências Didáticas abordam assuntos como: plantas medicinais, conhecimento tradicional e a biopirataria, escassez da água na Terra, ética e cidadania, Revolta da Vacina e as fake news e a Revolta da Chibata. Foram usados também diversos recursos tecnológicos tais como: produção de histórias em quadrinho on-line, produção de vídeos, uso de Objetos de Aprendizagem e das redes sociais. De forma a explorar várias possibilidades de uma Educação 3.0. Educação esta que não se limita a troca de ferramentas tradicionais por ferramentas tecnológicas e sim uma nova concepção de ensinar, onde o professor/educador passa a ter a função de mediador do conhecimento sempre em consonância com as constantes mudanças da sociedade contemporânea e suas novas tecnologias.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0UFMGRafael Alves Ferreira Almeidahttp://lattes.cnpq.br/3142378164178764Ana Cristina Ribeiro VazSérgio José Bones teixeira2021-03-19T19:17:51Z2021-03-19T19:17:51Z2020-07-04Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/35309porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-03-19T19:17:51Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/35309Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-03-19T19:17:51Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática.
title Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática.
spellingShingle Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática.
Sérgio José Bones teixeira
Tecnologias digitais
Sequências didáticas
Práticas pedagógicas
Material didático
title_short Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática.
title_full Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática.
title_fullStr Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática.
title_full_unstemmed Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática.
title_sort Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática.
author Sérgio José Bones teixeira
author_facet Sérgio José Bones teixeira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Rafael Alves Ferreira Almeida
http://lattes.cnpq.br/3142378164178764
Ana Cristina Ribeiro Vaz
dc.contributor.author.fl_str_mv Sérgio José Bones teixeira
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologias digitais
Sequências didáticas
Práticas pedagógicas
Material didático
topic Tecnologias digitais
Sequências didáticas
Práticas pedagógicas
Material didático
description This work was developed seeking to combine the Digital Technologies of Information and Communication with the pedagogical content of disciplines. Through Didactic Sequences, several themes were addressed, subjects that attend both the Elementary School and the Education of Youth and Adults. The course conclusion work (TCC) aimed to present a set of five Didactic Sequences elaborated along the specialization course in “Digital Technologies and Education 3.0” offered by the Pedagogical Center of the Federal University of Minas Gerais (CP/UFMG). The Didactic Sequences cover subjects such as: Medicinal plants, traditional knowledge and biopiracy, scarcity of water on Earth, ethics and citizenship, Vaccine Uprising and fake news and the Chibata Uprising. Various technological resources were also used - production of on-line comic stories, video production, use of Learning Objects and social networks - in order to explore various possibilities of Education 3.0. Education that is not limited to the exchange of traditional tools for technological tools, but a new concept of teaching, where the teacher/educator starts to have the role of mediator of knowledge always in line with the constant changes of contemporary society and its new technologies.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-07-04
2021-03-19T19:17:51Z
2021-03-19T19:17:51Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/35309
url http://hdl.handle.net/1843/35309
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248266105454592