Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática.
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/35309 |
Resumo: | This work was developed seeking to combine the Digital Technologies of Information and Communication with the pedagogical content of disciplines. Through Didactic Sequences, several themes were addressed, subjects that attend both the Elementary School and the Education of Youth and Adults. The course conclusion work (TCC) aimed to present a set of five Didactic Sequences elaborated along the specialization course in “Digital Technologies and Education 3.0” offered by the Pedagogical Center of the Federal University of Minas Gerais (CP/UFMG). The Didactic Sequences cover subjects such as: Medicinal plants, traditional knowledge and biopiracy, scarcity of water on Earth, ethics and citizenship, Vaccine Uprising and fake news and the Chibata Uprising. Various technological resources were also used - production of on-line comic stories, video production, use of Learning Objects and social networks - in order to explore various possibilities of Education 3.0. Education that is not limited to the exchange of traditional tools for technological tools, but a new concept of teaching, where the teacher/educator starts to have the role of mediator of knowledge always in line with the constant changes of contemporary society and its new technologies. |
id |
UFMG_a93cd99e56de173d6b271d874342ae85 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/35309 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática.Tecnologias digitaisSequências didáticasPráticas pedagógicasMaterial didáticoThis work was developed seeking to combine the Digital Technologies of Information and Communication with the pedagogical content of disciplines. Through Didactic Sequences, several themes were addressed, subjects that attend both the Elementary School and the Education of Youth and Adults. The course conclusion work (TCC) aimed to present a set of five Didactic Sequences elaborated along the specialization course in “Digital Technologies and Education 3.0” offered by the Pedagogical Center of the Federal University of Minas Gerais (CP/UFMG). The Didactic Sequences cover subjects such as: Medicinal plants, traditional knowledge and biopiracy, scarcity of water on Earth, ethics and citizenship, Vaccine Uprising and fake news and the Chibata Uprising. Various technological resources were also used - production of on-line comic stories, video production, use of Learning Objects and social networks - in order to explore various possibilities of Education 3.0. Education that is not limited to the exchange of traditional tools for technological tools, but a new concept of teaching, where the teacher/educator starts to have the role of mediator of knowledge always in line with the constant changes of contemporary society and its new technologies.O presente trabalho foi desenvolvido buscando aliar as Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) ao fazer pedagógico do professor. Por meio das Sequências Didáticas elaboradas diversos temas foram abordados, assuntos estes que atendem tanto o Ensino Fundamental como a Educação de Jovens e Adultos. O Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) teve como objetivo apresentar um conjunto de cinco Sequências Didáticas elaboradas ao longo do Curso Especialização em “Tecnologias Digitais e Educação 3.0” oferecida pelo Centro Pedagógico da Universidade Federal de Minas Gerais (CP/UFMG). As Sequências Didáticas abordam assuntos como: plantas medicinais, conhecimento tradicional e a biopirataria, escassez da água na Terra, ética e cidadania, Revolta da Vacina e as fake news e a Revolta da Chibata. Foram usados também diversos recursos tecnológicos tais como: produção de histórias em quadrinho on-line, produção de vídeos, uso de Objetos de Aprendizagem e das redes sociais. De forma a explorar várias possibilidades de uma Educação 3.0. Educação esta que não se limita a troca de ferramentas tradicionais por ferramentas tecnológicas e sim uma nova concepção de ensinar, onde o professor/educador passa a ter a função de mediador do conhecimento sempre em consonância com as constantes mudanças da sociedade contemporânea e suas novas tecnologias.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUCurso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0UFMGRafael Alves Ferreira Almeidahttp://lattes.cnpq.br/3142378164178764Ana Cristina Ribeiro VazSérgio José Bones teixeira2021-03-19T19:17:51Z2021-03-19T19:17:51Z2020-07-04Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/35309porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-03-19T19:17:51Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/35309Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-03-19T19:17:51Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática. |
title |
Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática. |
spellingShingle |
Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática. Sérgio José Bones teixeira Tecnologias digitais Sequências didáticas Práticas pedagógicas Material didático |
title_short |
Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática. |
title_full |
Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática. |
title_fullStr |
Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática. |
title_full_unstemmed |
Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática. |
title_sort |
Construção de sequências didáticas utilizando tecnologias digitais como estratégia didática. |
author |
Sérgio José Bones teixeira |
author_facet |
Sérgio José Bones teixeira |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Rafael Alves Ferreira Almeida http://lattes.cnpq.br/3142378164178764 Ana Cristina Ribeiro Vaz |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sérgio José Bones teixeira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologias digitais Sequências didáticas Práticas pedagógicas Material didático |
topic |
Tecnologias digitais Sequências didáticas Práticas pedagógicas Material didático |
description |
This work was developed seeking to combine the Digital Technologies of Information and Communication with the pedagogical content of disciplines. Through Didactic Sequences, several themes were addressed, subjects that attend both the Elementary School and the Education of Youth and Adults. The course conclusion work (TCC) aimed to present a set of five Didactic Sequences elaborated along the specialization course in “Digital Technologies and Education 3.0” offered by the Pedagogical Center of the Federal University of Minas Gerais (CP/UFMG). The Didactic Sequences cover subjects such as: Medicinal plants, traditional knowledge and biopiracy, scarcity of water on Earth, ethics and citizenship, Vaccine Uprising and fake news and the Chibata Uprising. Various technological resources were also used - production of on-line comic stories, video production, use of Learning Objects and social networks - in order to explore various possibilities of Education 3.0. Education that is not limited to the exchange of traditional tools for technological tools, but a new concept of teaching, where the teacher/educator starts to have the role of mediator of knowledge always in line with the constant changes of contemporary society and its new technologies. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-07-04 2021-03-19T19:17:51Z 2021-03-19T19:17:51Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Monografia (especialização) |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/35309 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/35309 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0 UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU Curso de Especialização em Tecnologias Digitais e Educação 3.0 UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248266105454592 |