Urdiduras museais e tramas expositivas no Museu de Artes e Ofícios e no Museu do Escravo de Belo Vale
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/58713 |
Resumo: | The present research is outlined by the problematization around the contribution of material culture studies to the production of knowledge in the field of Museology. The research was conducted by the following question: To what extent can research results in the field of material culture positively impact expository narratives, from the perspective of knowledge construction? For this, two museums were chosen as objects of study: The Arts and Crafts Museum (Museu de Artes e Ofícios) located in Belo Horizonte - MG, Brazil and the Slave Museum (Museu do Escravo) located in Belo Vale - MG, Brazil. Thus, the research was divided into two moments. At first, incursions were carried out in an attempt to highlight the historical trajectory of the institutions, their respective creation processes and the agents involved. In the second moment, movements were carried out with the objective of promoting theoretical guidelines and methodological models for the analysis of museological exhibitions based on the notion of the nuclear role of the material object. The work made use of several theoretical discussions and methodological tools improved in the disciplinary field of Museology and conceived intersections with strands of studies in which potentialities to improve museological praxis can be seen. |
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Urdiduras museais e tramas expositivas no Museu de Artes e Ofícios e no Museu do Escravo de Belo ValeMuseologiaCultura materialMuseu de Artes e OfíciosMuseu do EscravoCiência da informaçãoMuseologiaMuseu de Artes e OfíciosMuseu do EscravoCultura materialThe present research is outlined by the problematization around the contribution of material culture studies to the production of knowledge in the field of Museology. The research was conducted by the following question: To what extent can research results in the field of material culture positively impact expository narratives, from the perspective of knowledge construction? For this, two museums were chosen as objects of study: The Arts and Crafts Museum (Museu de Artes e Ofícios) located in Belo Horizonte - MG, Brazil and the Slave Museum (Museu do Escravo) located in Belo Vale - MG, Brazil. Thus, the research was divided into two moments. At first, incursions were carried out in an attempt to highlight the historical trajectory of the institutions, their respective creation processes and the agents involved. In the second moment, movements were carried out with the objective of promoting theoretical guidelines and methodological models for the analysis of museological exhibitions based on the notion of the nuclear role of the material object. The work made use of several theoretical discussions and methodological tools improved in the disciplinary field of Museology and conceived intersections with strands of studies in which potentialities to improve museological praxis can be seen.A presente pesquisa está delineada pela problematização em torno da contribuição dos estudos de cultura material para a produção de conhecimento no campo da Museologia. A pesquisa foi conduzida pela seguinte questão: Em que medida os resultados de pesquisa no campo da cultura material podem impactar positivamente as narrativas expositivas na perspectiva da construção do conhecimento? Para isso, foram escolhidos dois museus como objetos de estudo: O Museu de Artes e Ofícios em Belo Horizonte - MG e o Museu do Escravo em Belo Vale - MG. Dessa forma, a pesquisa foi dividida em dois momentos. No primeiro momento, foram realizadas incursões na tentativa de evidenciar a trajetória histórica das instituições, seus respectivos processos de criação e os agentes envolvidos na sua fundação e manutenção. No segundo momento, foram realizados movimentos cujo objetivo foi fomentar orientações teóricas e modelos metodológicos para análises de exposição museológica a partir da noção do papel nuclear do objeto material. O trabalho lançou mão de várias discussões teóricas e ferramentas metodológicas esmeradas no campo disciplinar da Museologia e concebeu interseções com vertentes de estudos nos quais se vislumbra potencialidades para aprimorar a práxis museológica.CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e TecnológicoUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilECI - ESCOLA DE CIENCIA DA INFORMAÇÃOPrograma de Pós-Graduação em Ciência da InformaçãoUFMGLetícia Juliãohttp://lattes.cnpq.br/5032971867774318Luiz Henrique Assis GarciaVerona Campos SegantiniRubens Alves da SilvaWagner Lucas Pereira2023-09-15T11:37:50Z2023-09-15T11:37:50Z2022-11-30info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/58713porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-09-15T11:37:50Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/58713Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-09-15T11:37:50Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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The present research is outlined by the problematization around the contribution of material culture studies to the production of knowledge in the field of Museology. The research was conducted by the following question: To what extent can research results in the field of material culture positively impact expository narratives, from the perspective of knowledge construction? For this, two museums were chosen as objects of study: The Arts and Crafts Museum (Museu de Artes e Ofícios) located in Belo Horizonte - MG, Brazil and the Slave Museum (Museu do Escravo) located in Belo Vale - MG, Brazil. Thus, the research was divided into two moments. At first, incursions were carried out in an attempt to highlight the historical trajectory of the institutions, their respective creation processes and the agents involved. In the second moment, movements were carried out with the objective of promoting theoretical guidelines and methodological models for the analysis of museological exhibitions based on the notion of the nuclear role of the material object. The work made use of several theoretical discussions and methodological tools improved in the disciplinary field of Museology and conceived intersections with strands of studies in which potentialities to improve museological praxis can be seen. |
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