Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fábio Lucio Braga Soares
Data de Publicação: 2022
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/54489
Resumo: This study aims to understand how the construction of a compass in a classroom can help students to understand basic concepts of geography, astronomy and magnetism, as well as to perceive the social amplitude of repercussion that a new technology brings to society. The research was developed in a class of 36 students of the 1st year of High School of a public school in the city of Belo Horizonte/MG. The methodological course took place in two moments: four classes on theory and practice towards the construction of six compasses, and a class in which there was a plenary with the students discussing current technologies. Law 13,415 established guiding parameters in science, technology, society and environmental associations. One concluded that it is up to elementary school teachers to be concerned with modifying their didactic process towards the Science, Technology, Society and Environment (STSE) approach, taking advantage of the natural interest of children in learning, so that they arrive at high school better prepared, partially literate technological and scientifically. And it is up to high school teachers to guide adolescents regarding their expression of interest in participating in the contemporary world with a due associated knowledge.
id UFMG_92d5f15db931f466fc37a8aeeefac132
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/54489
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atualAlfabetização científico-tecnológicaMagnetismoCTSAThis study aims to understand how the construction of a compass in a classroom can help students to understand basic concepts of geography, astronomy and magnetism, as well as to perceive the social amplitude of repercussion that a new technology brings to society. The research was developed in a class of 36 students of the 1st year of High School of a public school in the city of Belo Horizonte/MG. The methodological course took place in two moments: four classes on theory and practice towards the construction of six compasses, and a class in which there was a plenary with the students discussing current technologies. Law 13,415 established guiding parameters in science, technology, society and environmental associations. One concluded that it is up to elementary school teachers to be concerned with modifying their didactic process towards the Science, Technology, Society and Environment (STSE) approach, taking advantage of the natural interest of children in learning, so that they arrive at high school better prepared, partially literate technological and scientifically. And it is up to high school teachers to guide adolescents regarding their expression of interest in participating in the contemporary world with a due associated knowledge.Este estudo objetiva compreender como a construção de uma bússola em sala de aula pode auxiliar os alunos a compreender conceitos básicos de geografia, astronomia e magnetismo, bem como a perceber a amplitude social de repercussão que uma nova tecnologia traz à sociedade. A pesquisa foi desenvolvida em turma de 36 alunos do 1º ano do Ensino Médio de um colégio da rede pública na cidade de Belo Horizonte/MG. O percurso metodológico ocorreu em dois momentos: quatro aulas sobre teoria e prática para a construção de seis bússolas, e uma aula em que houve uma plenária com os alunos discutindo as tecnologias atuais. A Lei 13.415 veio estabelecer parâmetros orientadores em associações de ciência, tecnologia, sociedade e ambiente. Conclui-se que cabe aos professores do Ensino Fundamental se preocuparem em modificar seu processo didático para o enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA), aproveitando-se do interesse natural das crianças em aprender, para que cheguem ao Ensino Médio mais bem preparados, parcialmente alfabetizados tecnológica e cientificamente. E cabe aos professores do Ensino Médio nortearem os adolescentes quanto à sua manifestação de interesse em participar do mundo contemporâneo com o devido conhecimento associado.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCurso de Especialização em Educação em CiênciasUFMGLuis Gustavo D’Carlos Barbosahttp://lattes.cnpq.br/5058473096729605Fábio Lucio Braga Soares2023-06-05T12:41:09Z2023-06-05T12:41:09Z2022-12-17Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/54489porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-06-05T12:41:09Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/54489Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-06-05T12:41:09Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual
title Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual
spellingShingle Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual
Fábio Lucio Braga Soares
Alfabetização científico-tecnológica
Magnetismo
CTSA
title_short Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual
title_full Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual
title_fullStr Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual
title_full_unstemmed Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual
title_sort Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual
author Fábio Lucio Braga Soares
author_facet Fábio Lucio Braga Soares
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Luis Gustavo D’Carlos Barbosa
http://lattes.cnpq.br/5058473096729605
dc.contributor.author.fl_str_mv Fábio Lucio Braga Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Alfabetização científico-tecnológica
Magnetismo
CTSA
topic Alfabetização científico-tecnológica
Magnetismo
CTSA
description This study aims to understand how the construction of a compass in a classroom can help students to understand basic concepts of geography, astronomy and magnetism, as well as to perceive the social amplitude of repercussion that a new technology brings to society. The research was developed in a class of 36 students of the 1st year of High School of a public school in the city of Belo Horizonte/MG. The methodological course took place in two moments: four classes on theory and practice towards the construction of six compasses, and a class in which there was a plenary with the students discussing current technologies. Law 13,415 established guiding parameters in science, technology, society and environmental associations. One concluded that it is up to elementary school teachers to be concerned with modifying their didactic process towards the Science, Technology, Society and Environment (STSE) approach, taking advantage of the natural interest of children in learning, so that they arrive at high school better prepared, partially literate technological and scientifically. And it is up to high school teachers to guide adolescents regarding their expression of interest in participating in the contemporary world with a due associated knowledge.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-17
2023-06-05T12:41:09Z
2023-06-05T12:41:09Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/54489
url http://hdl.handle.net/1843/54489
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
Curso de Especialização em Educação em Ciências
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
Curso de Especialização em Educação em Ciências
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248263783907328