Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/54489 |
Resumo: | This study aims to understand how the construction of a compass in a classroom can help students to understand basic concepts of geography, astronomy and magnetism, as well as to perceive the social amplitude of repercussion that a new technology brings to society. The research was developed in a class of 36 students of the 1st year of High School of a public school in the city of Belo Horizonte/MG. The methodological course took place in two moments: four classes on theory and practice towards the construction of six compasses, and a class in which there was a plenary with the students discussing current technologies. Law 13,415 established guiding parameters in science, technology, society and environmental associations. One concluded that it is up to elementary school teachers to be concerned with modifying their didactic process towards the Science, Technology, Society and Environment (STSE) approach, taking advantage of the natural interest of children in learning, so that they arrive at high school better prepared, partially literate technological and scientifically. And it is up to high school teachers to guide adolescents regarding their expression of interest in participating in the contemporary world with a due associated knowledge. |
id |
UFMG_92d5f15db931f466fc37a8aeeefac132 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/54489 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atualAlfabetização científico-tecnológicaMagnetismoCTSAThis study aims to understand how the construction of a compass in a classroom can help students to understand basic concepts of geography, astronomy and magnetism, as well as to perceive the social amplitude of repercussion that a new technology brings to society. The research was developed in a class of 36 students of the 1st year of High School of a public school in the city of Belo Horizonte/MG. The methodological course took place in two moments: four classes on theory and practice towards the construction of six compasses, and a class in which there was a plenary with the students discussing current technologies. Law 13,415 established guiding parameters in science, technology, society and environmental associations. One concluded that it is up to elementary school teachers to be concerned with modifying their didactic process towards the Science, Technology, Society and Environment (STSE) approach, taking advantage of the natural interest of children in learning, so that they arrive at high school better prepared, partially literate technological and scientifically. And it is up to high school teachers to guide adolescents regarding their expression of interest in participating in the contemporary world with a due associated knowledge.Este estudo objetiva compreender como a construção de uma bússola em sala de aula pode auxiliar os alunos a compreender conceitos básicos de geografia, astronomia e magnetismo, bem como a perceber a amplitude social de repercussão que uma nova tecnologia traz à sociedade. A pesquisa foi desenvolvida em turma de 36 alunos do 1º ano do Ensino Médio de um colégio da rede pública na cidade de Belo Horizonte/MG. O percurso metodológico ocorreu em dois momentos: quatro aulas sobre teoria e prática para a construção de seis bússolas, e uma aula em que houve uma plenária com os alunos discutindo as tecnologias atuais. A Lei 13.415 veio estabelecer parâmetros orientadores em associações de ciência, tecnologia, sociedade e ambiente. Conclui-se que cabe aos professores do Ensino Fundamental se preocuparem em modificar seu processo didático para o enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA), aproveitando-se do interesse natural das crianças em aprender, para que cheguem ao Ensino Médio mais bem preparados, parcialmente alfabetizados tecnológica e cientificamente. E cabe aos professores do Ensino Médio nortearem os adolescentes quanto à sua manifestação de interesse em participar do mundo contemporâneo com o devido conhecimento associado.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCurso de Especialização em Educação em CiênciasUFMGLuis Gustavo D’Carlos Barbosahttp://lattes.cnpq.br/5058473096729605Fábio Lucio Braga Soares2023-06-05T12:41:09Z2023-06-05T12:41:09Z2022-12-17Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/54489porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-06-05T12:41:09Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/54489Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-06-05T12:41:09Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual |
title |
Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual |
spellingShingle |
Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual Fábio Lucio Braga Soares Alfabetização científico-tecnológica Magnetismo CTSA |
title_short |
Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual |
title_full |
Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual |
title_fullStr |
Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual |
title_full_unstemmed |
Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual |
title_sort |
Aprender física a partir do enfoque Ciência, Tecnologia, Sociedade e Ambiente (CTSA): a compreensão da bússola e a percepção do georreferenciamento atual |
author |
Fábio Lucio Braga Soares |
author_facet |
Fábio Lucio Braga Soares |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Luis Gustavo D’Carlos Barbosa http://lattes.cnpq.br/5058473096729605 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fábio Lucio Braga Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alfabetização científico-tecnológica Magnetismo CTSA |
topic |
Alfabetização científico-tecnológica Magnetismo CTSA |
description |
This study aims to understand how the construction of a compass in a classroom can help students to understand basic concepts of geography, astronomy and magnetism, as well as to perceive the social amplitude of repercussion that a new technology brings to society. The research was developed in a class of 36 students of the 1st year of High School of a public school in the city of Belo Horizonte/MG. The methodological course took place in two moments: four classes on theory and practice towards the construction of six compasses, and a class in which there was a plenary with the students discussing current technologies. Law 13,415 established guiding parameters in science, technology, society and environmental associations. One concluded that it is up to elementary school teachers to be concerned with modifying their didactic process towards the Science, Technology, Society and Environment (STSE) approach, taking advantage of the natural interest of children in learning, so that they arrive at high school better prepared, partially literate technological and scientifically. And it is up to high school teachers to guide adolescents regarding their expression of interest in participating in the contemporary world with a due associated knowledge. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-17 2023-06-05T12:41:09Z 2023-06-05T12:41:09Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Monografia (especialização) |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/54489 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/54489 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil Curso de Especialização em Educação em Ciências UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil Curso de Especialização em Educação em Ciências UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248263783907328 |