Procedimentos Técnicos na Iniciação ao Violino: uma sistematização de exercícios de apoio ao repertório Suzuki

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aureliano Afonso Araujo
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XRKNK
Resumo: The Suzuki method for violin has been largely used as a teaching method for beginners in Brazil. The use of the method, however, is often restricted to the repertoire of the books, not taking into consideration its philosophy and is also done in a traditional way. This thesis analyzes common technical problems that the students might have while dealing with the method and aims to find solutions for them, suggesting preparatory exercises for the repertoire as they are presented in the first three books. These exercises fit in a number of precepts that we call Flesch-Rostal-Bosisio tradition. This tradition is a chain of thoughts that has been evolving through the work of these three great masters. The accuracy of this chain is well know through the results obtained by Professor Pablo Bosisio, who is a national reference regarding the teaching of the violin in Brazil.
id UFMG_99be28c24a0a27c218d2e7a6e9c99a3b
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/GMMA-7XRKNK
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Procedimentos Técnicos na Iniciação ao Violino: uma sistematização de exercícios de apoio ao repertório SuzukiEnsino de violinoMétodo SuzukiPaulo BosisioMetodo SuzukiViolino Instrução e ensinoThe Suzuki method for violin has been largely used as a teaching method for beginners in Brazil. The use of the method, however, is often restricted to the repertoire of the books, not taking into consideration its philosophy and is also done in a traditional way. This thesis analyzes common technical problems that the students might have while dealing with the method and aims to find solutions for them, suggesting preparatory exercises for the repertoire as they are presented in the first three books. These exercises fit in a number of precepts that we call Flesch-Rostal-Bosisio tradition. This tradition is a chain of thoughts that has been evolving through the work of these three great masters. The accuracy of this chain is well know through the results obtained by Professor Pablo Bosisio, who is a national reference regarding the teaching of the violin in Brazil.O Método Suzuki tem sido largamente utilizado para o ensino elementar do violino no Brasil. Na maioria das vezes esse uso se restringe apenas ao repertório do método, num contexto tradicional de ensino independente da sua filosofia. Esse trabalho analisa problemas técnicos comuns aos alunos desse universo e busca soluções por meio de exercícios que se encaixem na ordem cronológica do repertório dos três primeiros volumes. Esses exercícios por sua vez se inserem num conjunto de preceitos que denominamos aqui tradição Flesch-Rostal-Bosisio por se tratar de uma linha coerente de pensamento que vem evoluindo através de trabalho desses três renomados professores. A eficiência dessa corrente é comprovada pelos resultados que o professor Paulo Bosisio obtém no Brasil e que o tornaram referência nacional no ensino do instrumento.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGEdson Queiroz de AndradeCarlos Aleixo dos ReisYara Vieira QuérciaAureliano Afonso Araujo2019-08-11T21:24:59Z2019-08-11T21:24:59Z2007-12-10info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XRKNKinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-08-11T21:24:59Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/GMMA-7XRKNKRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-08-11T21:24:59Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Procedimentos Técnicos na Iniciação ao Violino: uma sistematização de exercícios de apoio ao repertório Suzuki
title Procedimentos Técnicos na Iniciação ao Violino: uma sistematização de exercícios de apoio ao repertório Suzuki
spellingShingle Procedimentos Técnicos na Iniciação ao Violino: uma sistematização de exercícios de apoio ao repertório Suzuki
Aureliano Afonso Araujo
Ensino de violino
Método Suzuki
Paulo Bosisio
Metodo Suzuki
Violino Instrução e ensino
title_short Procedimentos Técnicos na Iniciação ao Violino: uma sistematização de exercícios de apoio ao repertório Suzuki
title_full Procedimentos Técnicos na Iniciação ao Violino: uma sistematização de exercícios de apoio ao repertório Suzuki
title_fullStr Procedimentos Técnicos na Iniciação ao Violino: uma sistematização de exercícios de apoio ao repertório Suzuki
title_full_unstemmed Procedimentos Técnicos na Iniciação ao Violino: uma sistematização de exercícios de apoio ao repertório Suzuki
title_sort Procedimentos Técnicos na Iniciação ao Violino: uma sistematização de exercícios de apoio ao repertório Suzuki
author Aureliano Afonso Araujo
author_facet Aureliano Afonso Araujo
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Edson Queiroz de Andrade
Carlos Aleixo dos Reis
Yara Vieira Quércia
dc.contributor.author.fl_str_mv Aureliano Afonso Araujo
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de violino
Método Suzuki
Paulo Bosisio
Metodo Suzuki
Violino Instrução e ensino
topic Ensino de violino
Método Suzuki
Paulo Bosisio
Metodo Suzuki
Violino Instrução e ensino
description The Suzuki method for violin has been largely used as a teaching method for beginners in Brazil. The use of the method, however, is often restricted to the repertoire of the books, not taking into consideration its philosophy and is also done in a traditional way. This thesis analyzes common technical problems that the students might have while dealing with the method and aims to find solutions for them, suggesting preparatory exercises for the repertoire as they are presented in the first three books. These exercises fit in a number of precepts that we call Flesch-Rostal-Bosisio tradition. This tradition is a chain of thoughts that has been evolving through the work of these three great masters. The accuracy of this chain is well know through the results obtained by Professor Pablo Bosisio, who is a national reference regarding the teaching of the violin in Brazil.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-12-10
2019-08-11T21:24:59Z
2019-08-11T21:24:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XRKNK
url http://hdl.handle.net/1843/GMMA-7XRKNK
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248001994326016