Política de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusiva
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.1590/2175-623684853 http://hdl.handle.net/1843/62465 https://orcid.org/0000-0001-7818-4434 https://orcid.org/0000-0003-2123-2989 |
Resumo: | This article analyzes the meanings of the document National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) and its relevance for the definition of directions for disabled students’ schooling in Brazil in the last ten years. It highlights the centrality conferred by the Policy on Specialized Educational Assistance (SEA), as a complement and/or supplement to common education, in the process of school inclusion. Therefore, it is proposed a dialogue with the psychoanalytic discourse, in order to problematize the place attributed to SEA in this context, as well as the persistence of segregating movements, which insist on enrolling even if the political orientation proposes an inclusive education. |
id |
UFMG_9aeadb51ff7cd6a6e3e58237ef11a084 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/62465 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Política de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusivaSpecial education policy and the challenges of an inclusive perspectiveEducação especialEducação inclusivaAtendimento educacional especializadoPolítica educacionalPsicanáliseEducação especial - politica governamental - BrasilEducação inclusivaNecessidades especiais - educaçãoPsicanáliseThis article analyzes the meanings of the document National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) and its relevance for the definition of directions for disabled students’ schooling in Brazil in the last ten years. It highlights the centrality conferred by the Policy on Specialized Educational Assistance (SEA), as a complement and/or supplement to common education, in the process of school inclusion. Therefore, it is proposed a dialogue with the psychoanalytic discourse, in order to problematize the place attributed to SEA in this context, as well as the persistence of segregating movements, which insist on enrolling even if the political orientation proposes an inclusive education.Este artigo analisa os significados do documento Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva (2008) e sua relevância para a definição dos rumos da escolarização dos estudantes com deficiência no Brasil, nos últimos dez anos. Destaca a centralidade conferida pela Política ao Atendimento Educacional Especializado (AEE), como complementar e/ou suplementar ao ensino comum, no processo de inclusão escolar. Diante disso, propõe-se uma interlocução com o discurso psicanalítico, de modo a problematizar o lugar atribuído ao AEE nesse contexto, bem como a persistência de movimentos segregadores, que insistem em se inscrever mesmo que a orientação política proponha uma Educação Inclusiva.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOUFMG2024-01-05T16:07:10Z2024-01-05T16:07:10Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/2175-6236848532175-6236http://hdl.handle.net/1843/62465https://orcid.org/0000-0001-7818-4434https://orcid.org/0000-0003-2123-2989porEducação & realidadeLibéria Rodrigues NevesMônica Maria Farid RahmeCarla Mercês da Rocha Jatoba Ferreirainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-01-05T16:07:10Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/62465Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-01-05T16:07:10Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Política de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusiva Special education policy and the challenges of an inclusive perspective |
title |
Política de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusiva |
spellingShingle |
Política de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusiva Libéria Rodrigues Neves Educação especial Educação inclusiva Atendimento educacional especializado Política educacional Psicanálise Educação especial - politica governamental - Brasil Educação inclusiva Necessidades especiais - educação Psicanálise |
title_short |
Política de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusiva |
title_full |
Política de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusiva |
title_fullStr |
Política de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusiva |
title_full_unstemmed |
Política de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusiva |
title_sort |
Política de educação especial e os desafios de uma perspectiva inclusiva |
author |
Libéria Rodrigues Neves |
author_facet |
Libéria Rodrigues Neves Mônica Maria Farid Rahme Carla Mercês da Rocha Jatoba Ferreira |
author_role |
author |
author2 |
Mônica Maria Farid Rahme Carla Mercês da Rocha Jatoba Ferreira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Libéria Rodrigues Neves Mônica Maria Farid Rahme Carla Mercês da Rocha Jatoba Ferreira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação especial Educação inclusiva Atendimento educacional especializado Política educacional Psicanálise Educação especial - politica governamental - Brasil Educação inclusiva Necessidades especiais - educação Psicanálise |
topic |
Educação especial Educação inclusiva Atendimento educacional especializado Política educacional Psicanálise Educação especial - politica governamental - Brasil Educação inclusiva Necessidades especiais - educação Psicanálise |
description |
This article analyzes the meanings of the document National Policy on Special Education in the Perspective of Inclusive Education (2008) and its relevance for the definition of directions for disabled students’ schooling in Brazil in the last ten years. It highlights the centrality conferred by the Policy on Specialized Educational Assistance (SEA), as a complement and/or supplement to common education, in the process of school inclusion. Therefore, it is proposed a dialogue with the psychoanalytic discourse, in order to problematize the place attributed to SEA in this context, as well as the persistence of segregating movements, which insist on enrolling even if the political orientation proposes an inclusive education. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2024-01-05T16:07:10Z 2024-01-05T16:07:10Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.1590/2175-623684853 2175-6236 http://hdl.handle.net/1843/62465 https://orcid.org/0000-0001-7818-4434 https://orcid.org/0000-0003-2123-2989 |
url |
https://doi.org/10.1590/2175-623684853 http://hdl.handle.net/1843/62465 https://orcid.org/0000-0001-7818-4434 https://orcid.org/0000-0003-2123-2989 |
identifier_str_mv |
2175-6236 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educação & realidade |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248056098750464 |