Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9T8NDN |
Resumo: | The growing need for sustainable growth of companies seeking the profitability can be achieved with a competitive advantage. To reach it, you must know the market where the organization operates and build divergent strategies from others competitors strategies that demonstrate how different are the proposals, services and products of an organization. The market knowledge can be obtained with a structured competitive intelligence practices. In addition to knowing the market, strategies should be planned in a systemic way, considering the various influencers of an organization, such as its value chain and its managers. The strategic management and planning are efficient methods for creating comprehensive and systemic strategies. However, according to published studies, decisions and plans are made with little or reasonable levels of current and accurate market knowledge. To assist in achieving competitive advantage goal, this study demonstrates methodologically a balanced and mutual use of competitive intelligence (to provide information and generate knowledge for decision making) and strategic planning. |
id |
UFMG_a32a3a8f6b25ffbfb640fe7d52b85ca5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/VRNS-9T8NDN |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica OrganizacionalInteligência CompetitivaEstratégia Vantagem CompetitivaGestão EstratégicaPlanejamento estrategico Inteligência competitiva (Administração) The growing need for sustainable growth of companies seeking the profitability can be achieved with a competitive advantage. To reach it, you must know the market where the organization operates and build divergent strategies from others competitors strategies that demonstrate how different are the proposals, services and products of an organization. The market knowledge can be obtained with a structured competitive intelligence practices. In addition to knowing the market, strategies should be planned in a systemic way, considering the various influencers of an organization, such as its value chain and its managers. The strategic management and planning are efficient methods for creating comprehensive and systemic strategies. However, according to published studies, decisions and plans are made with little or reasonable levels of current and accurate market knowledge. To assist in achieving competitive advantage goal, this study demonstrates methodologically a balanced and mutual use of competitive intelligence (to provide information and generate knowledge for decision making) and strategic planning.A crescente necessidade de crescimento sustentável das empresas visando a lucratividade pode ser obtida com a vantagem competitiva. Para alcança-la, é necessário conhecer o mercado onde a organização está inserida e construir estratégias divergentes das estratégias da concorrência, que evidenciem quão diferente são as propostas, serviços e produtos de uma organização. O conhecimento de mercado pode ser obtido estruturadamente com práticas de inteligência competitiva. Além de conhecer o mercado, as estratégias devem ser abordadas de maneira sistêmica, considerando os vários influenciadores de uma organização, como sua cadeia de valores e seus decisores. A gestão e o planejamento estratégico são métodos eficientes para criação de estratégias abrangentes e sistémicas. Porém, de acordo com estudos da literatura, decisões e planejamentos são realizados com níveis escassos ou razoáveis de conhecimento mercadológico atualizado e preciso. Para auxiliar no alcance do objetivo de vantagem competitiva, esse estudo demonstra metodologicamente o uso equilibrado e mutuo entre inteligência competitiva (para prover informação e gerar conhecimento para a tomada de decisão) e o planejamento estratégico.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMonica Erichsen NassifFrederico Cesar Mafra PereiraKarine Gouvea Dibai2019-08-14T05:30:45Z2019-08-14T05:30:45Z2014-09-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/VRNS-9T8NDNinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T23:31:27Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/VRNS-9T8NDNRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T23:31:27Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional |
title |
Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional |
spellingShingle |
Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional Karine Gouvea Dibai Inteligência Competitiva Estratégia Vantagem Competitiva Gestão Estratégica Planejamento estrategico Inteligência competitiva (Administração) |
title_short |
Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional |
title_full |
Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional |
title_fullStr |
Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional |
title_full_unstemmed |
Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional |
title_sort |
Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional |
author |
Karine Gouvea Dibai |
author_facet |
Karine Gouvea Dibai |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Monica Erichsen Nassif Frederico Cesar Mafra Pereira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Karine Gouvea Dibai |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inteligência Competitiva Estratégia Vantagem Competitiva Gestão Estratégica Planejamento estrategico Inteligência competitiva (Administração) |
topic |
Inteligência Competitiva Estratégia Vantagem Competitiva Gestão Estratégica Planejamento estrategico Inteligência competitiva (Administração) |
description |
The growing need for sustainable growth of companies seeking the profitability can be achieved with a competitive advantage. To reach it, you must know the market where the organization operates and build divergent strategies from others competitors strategies that demonstrate how different are the proposals, services and products of an organization. The market knowledge can be obtained with a structured competitive intelligence practices. In addition to knowing the market, strategies should be planned in a systemic way, considering the various influencers of an organization, such as its value chain and its managers. The strategic management and planning are efficient methods for creating comprehensive and systemic strategies. However, according to published studies, decisions and plans are made with little or reasonable levels of current and accurate market knowledge. To assist in achieving competitive advantage goal, this study demonstrates methodologically a balanced and mutual use of competitive intelligence (to provide information and generate knowledge for decision making) and strategic planning. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-09-15 2019-08-14T05:30:45Z 2019-08-14T05:30:45Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9T8NDN |
url |
http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9T8NDN |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829673904013312 |