Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Karine Gouvea Dibai
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Trabalho de conclusão de curso
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9T8NDN
Resumo: The growing need for sustainable growth of companies seeking the profitability can be achieved with a competitive advantage. To reach it, you must know the market where the organization operates and build divergent strategies from others competitors strategies that demonstrate how different are the proposals, services and products of an organization. The market knowledge can be obtained with a structured competitive intelligence practices. In addition to knowing the market, strategies should be planned in a systemic way, considering the various influencers of an organization, such as its value chain and its managers. The strategic management and planning are efficient methods for creating comprehensive and systemic strategies. However, according to published studies, decisions and plans are made with little or reasonable levels of current and accurate market knowledge. To assist in achieving competitive advantage goal, this study demonstrates methodologically a balanced and mutual use of competitive intelligence (to provide information and generate knowledge for decision making) and strategic planning.
id UFMG_a32a3a8f6b25ffbfb640fe7d52b85ca5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/VRNS-9T8NDN
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica OrganizacionalInteligência CompetitivaEstratégia Vantagem CompetitivaGestão EstratégicaPlanejamento estrategico  Inteligência competitiva (Administração)  The growing need for sustainable growth of companies seeking the profitability can be achieved with a competitive advantage. To reach it, you must know the market where the organization operates and build divergent strategies from others competitors strategies that demonstrate how different are the proposals, services and products of an organization. The market knowledge can be obtained with a structured competitive intelligence practices. In addition to knowing the market, strategies should be planned in a systemic way, considering the various influencers of an organization, such as its value chain and its managers. The strategic management and planning are efficient methods for creating comprehensive and systemic strategies. However, according to published studies, decisions and plans are made with little or reasonable levels of current and accurate market knowledge. To assist in achieving competitive advantage goal, this study demonstrates methodologically a balanced and mutual use of competitive intelligence (to provide information and generate knowledge for decision making) and strategic planning.A crescente necessidade de crescimento sustentável das empresas visando a lucratividade pode ser obtida com a vantagem competitiva. Para alcança-la, é necessário conhecer o mercado onde a organização está inserida e construir estratégias divergentes das estratégias da concorrência, que evidenciem quão diferente são as propostas, serviços e produtos de uma organização. O conhecimento de mercado pode ser obtido estruturadamente com práticas de inteligência competitiva. Além de conhecer o mercado, as estratégias devem ser abordadas de maneira sistêmica, considerando os vários influenciadores de uma organização, como sua cadeia de valores e seus decisores. A gestão e o planejamento estratégico são métodos eficientes para criação de estratégias abrangentes e sistémicas. Porém, de acordo com estudos da literatura, decisões e planejamentos são realizados com níveis escassos ou razoáveis de conhecimento mercadológico atualizado e preciso. Para auxiliar no alcance do objetivo de vantagem competitiva, esse estudo demonstra metodologicamente o uso equilibrado e mutuo entre inteligência competitiva (para prover informação e gerar conhecimento para a tomada de decisão) e o planejamento estratégico.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGMonica Erichsen NassifFrederico Cesar Mafra PereiraKarine Gouvea Dibai2019-08-14T05:30:45Z2019-08-14T05:30:45Z2014-09-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/VRNS-9T8NDNinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T23:31:27Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/VRNS-9T8NDNRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T23:31:27Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional
title Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional
spellingShingle Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional
Karine Gouvea Dibai
Inteligência Competitiva
Estratégia Vantagem Competitiva
Gestão Estratégica
Planejamento estrategico  
Inteligência competitiva (Administração)  
title_short Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional
title_full Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional
title_fullStr Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional
title_full_unstemmed Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional
title_sort Institucionalização da inteligência competitiva aliada à Gestão Estratégica Organizacional
author Karine Gouvea Dibai
author_facet Karine Gouvea Dibai
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Monica Erichsen Nassif
Frederico Cesar Mafra Pereira
dc.contributor.author.fl_str_mv Karine Gouvea Dibai
dc.subject.por.fl_str_mv Inteligência Competitiva
Estratégia Vantagem Competitiva
Gestão Estratégica
Planejamento estrategico  
Inteligência competitiva (Administração)  
topic Inteligência Competitiva
Estratégia Vantagem Competitiva
Gestão Estratégica
Planejamento estrategico  
Inteligência competitiva (Administração)  
description The growing need for sustainable growth of companies seeking the profitability can be achieved with a competitive advantage. To reach it, you must know the market where the organization operates and build divergent strategies from others competitors strategies that demonstrate how different are the proposals, services and products of an organization. The market knowledge can be obtained with a structured competitive intelligence practices. In addition to knowing the market, strategies should be planned in a systemic way, considering the various influencers of an organization, such as its value chain and its managers. The strategic management and planning are efficient methods for creating comprehensive and systemic strategies. However, according to published studies, decisions and plans are made with little or reasonable levels of current and accurate market knowledge. To assist in achieving competitive advantage goal, this study demonstrates methodologically a balanced and mutual use of competitive intelligence (to provide information and generate knowledge for decision making) and strategic planning.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-09-15
2019-08-14T05:30:45Z
2019-08-14T05:30:45Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/bachelorThesis
format bachelorThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9T8NDN
url http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9T8NDN
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829673904013312