Os currículos do curso de licenciatura em matemática da UFMG: saberes profissionais em uma história das disciplinas de estágio curricular supervisionado (1971 - 1987)
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.20396/zet.v30i00.8667618 http://hdl.handle.net/1843/74278 https://orcid.org/0000-0003-3863-4829 https://orcid.org/0000-0002-2964-3582 |
Resumo: | In this article, we will discuss the professional knowledge and curricula of Mathematics teachers' training. It aims at developing a historical understanding of the curricular reforms of the Bachelor of Mathematics for Teaching at the Federal University of Minas Gerais (UFMG), pointing out the movement of construction of the professional knowledge of teaching in the 1970s and 1980s. This research followed a qualitative approach, discussing the curriculum reforms of 1971, 1975, 1980, and 1987. The sources are documents from institutional archives, the meeting minutes of the Mathematics Course Council, and information from other research related to these discussions. The analysis is related to the Supervised Curricular Internship courses in the curricula of the Bachelor of Mathematics for Teaching at UFMG. As the main results, we highlight the construction of space and time in the curricula for the knowledge proper to teaching mathematics, and in the attribution of institutional responsibilities and perspectives for teacher training. |
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Os currículos do curso de licenciatura em matemática da UFMG: saberes profissionais em uma história das disciplinas de estágio curricular supervisionado (1971 - 1987)The bachelor of mathematics for teaching curricula at UFMG: professional knowledge in a story of the supervised curricular internship courses (1971 -1987)Formação de professores de MatemáticaHistória da Educação MatemáticaReformas CurricularesSaberes profissionaisProfessores -- FormaçãoProfessores de matemática -- FormaçãoHistória da educaçãoCurrículo escolarIn this article, we will discuss the professional knowledge and curricula of Mathematics teachers' training. It aims at developing a historical understanding of the curricular reforms of the Bachelor of Mathematics for Teaching at the Federal University of Minas Gerais (UFMG), pointing out the movement of construction of the professional knowledge of teaching in the 1970s and 1980s. This research followed a qualitative approach, discussing the curriculum reforms of 1971, 1975, 1980, and 1987. The sources are documents from institutional archives, the meeting minutes of the Mathematics Course Council, and information from other research related to these discussions. The analysis is related to the Supervised Curricular Internship courses in the curricula of the Bachelor of Mathematics for Teaching at UFMG. As the main results, we highlight the construction of space and time in the curricula for the knowledge proper to teaching mathematics, and in the attribution of institutional responsibilities and perspectives for teacher training.Neste artigo apresentaremos algumas discussões sobre os saberes profissionais e os currículos na formação de professores de Matemática. O objetivo deste trabalho consiste em elaborar uma compreensão histórica das reformas curriculares do curso de Licenciatura em Matemática da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), apontando o movimento de construção dos saberes profissionais da docência, nas décadas de 1970 e 1980. A pesquisa seguiu uma abordagem qualitativa, discutindo as reformas curriculares de 1971, 1975, 1980 e 1987. As fontes utilizadas foram os documentos presentes em arquivos institucionais, as atas de reuniões do Colegiado do curso de Matemática e informações de outras pesquisas que tangenciam tais discussões. A análise está relacionada às disciplinas responsáveis pelo estágio curricular supervisionado nos currículos do curso de Licenciatura de Matemática da UFMG. Como principais resultados, destacam-se os movimentos de construção de espaços e tempos nos currículos para saberes próprios à docência de matemática, na atribuição de responsabilidades institucionais e perspectivas de formação de professores.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOUFMG2024-08-19T21:32:19Z2024-08-19T21:32:19Z2022-05-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.20396/zet.v30i00.86676182176-1744http://hdl.handle.net/1843/74278https://orcid.org/0000-0003-3863-4829https://orcid.org/0000-0002-2964-3582porZetetikeMariana Lima VilelaFilipe Santos Fernandesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-08-19T21:32:19Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/74278Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-08-19T21:32:19Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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