Currículo da educação infantil - campos de experiência, direitos e desejos de aprendizagem
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Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/68358 http://orcid.org/0000-0002-9666-3639 http://orcid.org/0000-0002-8062-3085 |
Resumo: | The article analyzes the possibilities of building a curriculum for day care centers and preschools which, according to the legal prerogatives of our country, must be organized by fields of experience. Supported by a theoretical framework that articulates studies in the field of curriculum produced at the interface with cultural studies in the post-structuralist perspective of analysis, with Walter Benjamin's critical theory of culture and with the pedagogies of childhood and early childhood education, the text deals with the real possibilities of building a curriculum based on the experiences of children. This enterprise is carried out from data generated through an ethnography produced in the dialogue with five-year-old children and their teacher in a Municipal Early Childhood Education Unit (UMEI), located in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. The field notebook notes allow us to understand that when organizing educational situations based on children's learning desires, the curriculum by fields of experience reveals the potential of boys and girls and, in the same way, highlights important constitutive dimensions of early childhood education teaching. |
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Currículo da educação infantil - campos de experiência, direitos e desejos de aprendizagemEarly childhood education’s curriculum - fields of experience, rights and learning desiresCurrículo por campos de experiênciaEducação infantilDireitos e desejos de aprendizagemCurrículosEducação infantilAprendizagemThe article analyzes the possibilities of building a curriculum for day care centers and preschools which, according to the legal prerogatives of our country, must be organized by fields of experience. Supported by a theoretical framework that articulates studies in the field of curriculum produced at the interface with cultural studies in the post-structuralist perspective of analysis, with Walter Benjamin's critical theory of culture and with the pedagogies of childhood and early childhood education, the text deals with the real possibilities of building a curriculum based on the experiences of children. This enterprise is carried out from data generated through an ethnography produced in the dialogue with five-year-old children and their teacher in a Municipal Early Childhood Education Unit (UMEI), located in Belo Horizonte, Minas Gerais, Brazil. The field notebook notes allow us to understand that when organizing educational situations based on children's learning desires, the curriculum by fields of experience reveals the potential of boys and girls and, in the same way, highlights important constitutive dimensions of early childhood education teaching.O artigo analisa as possibilidades de construção de um currículo para creches e pré-escolas que, de acordo com as prerrogativas legais de nosso país, deve ser organizado por campos de experiência. Sustentando por um quadro teórico que articula dos estudos do campo do currículo produzidos na interface com os estudos culturais na perspectiva pós-estruturalista de análise, com a teoria crítica da cultura de Walter Benjamin e com as pedagogias da infância e da educação infantil, o texto versa sobre as reais possibilidades de se construir um currículo a partir das experiências das crianças. Tal empreendimento é realizado a partir de dados gerados por meio de uma etnografia produzida na interlocução com crianças de cinco anos de idade e seu professor em uma Unidade Municipal de Educação infantil (UMEI), situada em Belo Horizonte, Minas Gerais. As notas do caderno de campo permitem compreender que ao se organizar situações educativas a partir dos desejos de aprendizagem das crianças, o currículo por campos de experiência revela a potencialidade de meninos e meninas e, de igual modo, evidencia importantes dimensões constitutivas da docência da Educação infantil.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARUFMG2024-05-15T20:14:40Z2024-05-15T20:14:40Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdf2763-9916http://hdl.handle.net/1843/68358http://orcid.org/0000-0002-9666-3639http://orcid.org/0000-0002-8062-3085porRevista VagalumearSandro Vinicius Sales Dos SantosMaksilane Eudilane Bentoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-05-15T20:14:42Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/68358Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-05-15T20:14:42Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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