Celebridades, comoção e indignação públicas
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.29146/ecops.v25i2.27878 http://hdl.handle.net/1843/60110 http://orcid.org/0000-0002-1218-4498 |
Resumo: | This paper aims at discussing the potential that celebrities have to arouse public commotion and indignation around events. In order to do so, we rescued the pragmatist perspective of the event, its hermeneutic power and its power to affect people’s lives. Then, we approach the role that celebrities can play when seeking to sensitize people to certain issues revealed by an event, evidencing the politicization that has marked the positioning of public figures in contemporary Brazil. Based on this, the text provides a brief analysis of the repercussion of the “Where's the Yanomami” movement on Twitter. The analysis was carried out from the power of affectation and the hermeneutic power of this event and demonstrates how celebrities position themselves in relation to it, summoning public commotion and indignation in the face of the violation of human dignity and the treatment of indigenous peoples in Brazil. |
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Celebridades, comoção e indignação públicasCelebrities, public commotion and indignationCélébrités, émoi et indignation publiqueCelebridadePolítica de celebridadesEmoçõesCelebridadesFamaEmoçõesThis paper aims at discussing the potential that celebrities have to arouse public commotion and indignation around events. In order to do so, we rescued the pragmatist perspective of the event, its hermeneutic power and its power to affect people’s lives. Then, we approach the role that celebrities can play when seeking to sensitize people to certain issues revealed by an event, evidencing the politicization that has marked the positioning of public figures in contemporary Brazil. Based on this, the text provides a brief analysis of the repercussion of the “Where's the Yanomami” movement on Twitter. The analysis was carried out from the power of affectation and the hermeneutic power of this event and demonstrates how celebrities position themselves in relation to it, summoning public commotion and indignation in the face of the violation of human dignity and the treatment of indigenous peoples in Brazil.O objetivo deste texto é discutir sobre o potencial das celebridades para despertar a comoção e a indignação públicas em torno de acontecimentos. Para tanto, resgatamos a perspectiva pragmatista de acontecimento, seu poder hermenêutico e seu poder de afetação na vida dos sujeitos. Em seguida, abordamos o papel que as celebridades podem desempenhar ao buscar sensibilizar as pessoas para determinadas questões desveladas por uma ocorrência, evidenciando a politização que vem marcando o posicionamento de figuras públicas no Brasil contemporâneo. A partir disso, o texto traz uma breve análise da repercussão do movimento “Cadê os Yanomami” no Twitter. A análise foi realizada tendo em vista o poder de afetação e o poder hermenêutico desse acontecimento e demonstra como celebridades se posicionam em relação a ele, convocando a comoção e a indignação públicas diante da violação da dignidade humana e do tratamento aos povos indígenas no Brasil.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE COMUNICAÇÃO SOCIALFAFICH - FACULDADE DE FILOSOFIA E CIENCIAS HUMANASUFMG2023-10-26T20:21:10Z2023-10-26T20:21:10Z2022-10-31info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.29146/ecops.v25i2.278782175-8689http://hdl.handle.net/1843/60110http://orcid.org/0000-0002-1218-4498porRevista Eco-PósPaula Guimaraes Simõesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-26T20:21:10Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/60110Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-26T20:21:10Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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This paper aims at discussing the potential that celebrities have to arouse public commotion and indignation around events. In order to do so, we rescued the pragmatist perspective of the event, its hermeneutic power and its power to affect people’s lives. Then, we approach the role that celebrities can play when seeking to sensitize people to certain issues revealed by an event, evidencing the politicization that has marked the positioning of public figures in contemporary Brazil. Based on this, the text provides a brief analysis of the repercussion of the “Where's the Yanomami” movement on Twitter. The analysis was carried out from the power of affectation and the hermeneutic power of this event and demonstrates how celebrities position themselves in relation to it, summoning public commotion and indignation in the face of the violation of human dignity and the treatment of indigenous peoples in Brazil. |
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