Criança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ademilson de Sousa Soares
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: https://doi.org/10.1590/0104-4060.64831
http://hdl.handle.net/1843/59277
https://orcid.org/0000-0002-4056-1203
Resumo: The article presents a bibliographic memory of research for, with and about child, childhood and early childhood education, indicating authors and articles considered epistemological assumptions of this emerging research field. Without claiming to be an exhaustive analysis, the text exposes the prevailing references among researchers through a theoretical-bibliographic survey based on all references used between 2006 and 2016. From the search words “children,” “childhood” and “early childhood education” we catalogued in the database all bibliographic sources cited in theses, dissertations, journal articles, and full studies presented at the annual meetings of the Brazilian Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) available online. A thorough examination of all the material revealed the authors and texts most often cited by researchers. As a result, a diversity of theoretical and methodological contributions is evidenced as the epistemic base of the bibliographic memory of this research field.
id UFMG_ab532b51115800836b34699fa3be4ccb
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/59277
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Criança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisasChild, childhood and early childhood education: research assumptionsCriançaInfânciaEducação InfantilPressupostos EpistemológicosMemória bibliográficaEducação infantilCriançasInfânciaThe article presents a bibliographic memory of research for, with and about child, childhood and early childhood education, indicating authors and articles considered epistemological assumptions of this emerging research field. Without claiming to be an exhaustive analysis, the text exposes the prevailing references among researchers through a theoretical-bibliographic survey based on all references used between 2006 and 2016. From the search words “children,” “childhood” and “early childhood education” we catalogued in the database all bibliographic sources cited in theses, dissertations, journal articles, and full studies presented at the annual meetings of the Brazilian Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) available online. A thorough examination of all the material revealed the authors and texts most often cited by researchers. As a result, a diversity of theoretical and methodological contributions is evidenced as the epistemic base of the bibliographic memory of this research field.O artigo apresenta uma memória bibliográfica das pesquisas para, com e sobre criança, infância e educação infantil, apontando autores e textos assumidos como pressupostos epistemológicos desse emergente campo de investigação. Sem a pretensão de fazer análise exaustiva, o texto expõe as referências predominantes entre os pesquisadores por meio de uma pesquisa teórica e bibliográfica construída com base em todas as referências utilizadas entre os anos de 2006 e 2016. A partir dos termos “criança”, “infância” e “educação infantil” foram catalogadas em bancos de dados todas as fontes bibliográficas citadas em dissertações, teses, artigos de revistas e trabalhos completos apresentados nas reuniões anuais da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (Anped) disponíveis on-line. Após o exame de todo o material, foram identificados autores e textos mais citados pelos pesquisadores. Como resultado, fica evidenciada uma diversidade de aportes teóricos e metodológicos como base epistêmica da memória bibliográfica desse campo de pesquisa.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARUFMG2023-10-09T17:19:18Z2023-10-09T17:19:18Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.1590/0104-4060.648311984-0411http://hdl.handle.net/1843/59277https://orcid.org/0000-0002-4056-1203porEducar em RevistaAdemilson de Sousa Soaresinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-10-09T17:19:18Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/59277Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-10-09T17:19:18Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Criança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisas
Child, childhood and early childhood education: research assumptions
title Criança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisas
spellingShingle Criança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisas
Ademilson de Sousa Soares
Criança
Infância
Educação Infantil
Pressupostos Epistemológicos
Memória bibliográfica
Educação infantil
Crianças
Infância
title_short Criança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisas
title_full Criança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisas
title_fullStr Criança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisas
title_full_unstemmed Criança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisas
title_sort Criança, infância e educação infantil: pressupostos das pesquisas
author Ademilson de Sousa Soares
author_facet Ademilson de Sousa Soares
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ademilson de Sousa Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Criança
Infância
Educação Infantil
Pressupostos Epistemológicos
Memória bibliográfica
Educação infantil
Crianças
Infância
topic Criança
Infância
Educação Infantil
Pressupostos Epistemológicos
Memória bibliográfica
Educação infantil
Crianças
Infância
description The article presents a bibliographic memory of research for, with and about child, childhood and early childhood education, indicating authors and articles considered epistemological assumptions of this emerging research field. Without claiming to be an exhaustive analysis, the text exposes the prevailing references among researchers through a theoretical-bibliographic survey based on all references used between 2006 and 2016. From the search words “children,” “childhood” and “early childhood education” we catalogued in the database all bibliographic sources cited in theses, dissertations, journal articles, and full studies presented at the annual meetings of the Brazilian Association of Graduate Studies and Research in Education (ANPEd) available online. A thorough examination of all the material revealed the authors and texts most often cited by researchers. As a result, a diversity of theoretical and methodological contributions is evidenced as the epistemic base of the bibliographic memory of this research field.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2023-10-09T17:19:18Z
2023-10-09T17:19:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.1590/0104-4060.64831
1984-0411
http://hdl.handle.net/1843/59277
https://orcid.org/0000-0002-4056-1203
url https://doi.org/10.1590/0104-4060.64831
http://hdl.handle.net/1843/59277
https://orcid.org/0000-0002-4056-1203
identifier_str_mv 1984-0411
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Educar em Revista
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829834435756032