O contexto de informações sobre a evasão escolar no ensino médio técnico na Argentina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2019.161974 http://hdl.handle.net/1843/50723 https://orcid.org/0000-0002-4909-1850 https://orcid.org/0000-0001-5415-0344 |
Resumo: | In order to contribute to the analysis of the problem of dropout in the vocational education in Argentine, this paper presents the national educational statistical data for this level of education in 2015, which are discussed in relation to the quality of the data obtained and disaggregated by modality, gender and also type of offer. The discussion of quantitative data is based on literature on dropout and 18 interviews with managers of educational information and the technical-professional education modality in the country; the evidences are discussed in the light of the historical neoinstitutionalism theory. It was found that are still in the process of development information systems capable of bringing the schooldrop out measure and elucidate what is the real influence of school factors associated with it. Without systematized information, the discourse around the factors associated with schooldrop out can work in favor of historical rooting preconceptions about the vocational school - such as its selective mandate and gender issues -influencing the discourse on the initiatives formulated or denied to combat school dropout. |
id |
UFMG_abe003dd1845de2feacc238ed668b0f5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/50723 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
O contexto de informações sobre a evasão escolar no ensino médio técnico na ArgentinaThe background of information on school dropout in vocational education in ArgentinaEvasão escolarEnsino médioArgentinaEducação profissionalEnsino médio técnicoEvasão escolarEnsino médio - ArgentinaEnsino profissional - ArgentinaEnsino técnico - ArgentinaIn order to contribute to the analysis of the problem of dropout in the vocational education in Argentine, this paper presents the national educational statistical data for this level of education in 2015, which are discussed in relation to the quality of the data obtained and disaggregated by modality, gender and also type of offer. The discussion of quantitative data is based on literature on dropout and 18 interviews with managers of educational information and the technical-professional education modality in the country; the evidences are discussed in the light of the historical neoinstitutionalism theory. It was found that are still in the process of development information systems capable of bringing the schooldrop out measure and elucidate what is the real influence of school factors associated with it. Without systematized information, the discourse around the factors associated with schooldrop out can work in favor of historical rooting preconceptions about the vocational school - such as its selective mandate and gender issues -influencing the discourse on the initiatives formulated or denied to combat school dropout.No sentido de aportar para a análise do problema da evasão escolar no ensino médio técnico na Argentina, apresentam se neste artigo os dados estatísticos educacionais nacionais para esse nível de ensino no ano de 2015, os quais são discutidos em relação a qualidade do dado obtido, e são desagregados por modalidade e sexo, bem como por tipo de oferta. Os valores relativos e absolutos da evasão escolar são contextualizados por meio de entrevistas semiestruturadas com 18 gestores da informação educacional e da modalidade técnico-profissional no país; as evidências são discutidas à luz da literatura sobre o neoinstitucionalismo histórico. Constatou-se que estão em processo de desenvolvimento sistemas de informações capazes de trazer a medida da evasão escolar e elucidar qual a real influência dos fatores escolares a ela associados. Sem informações sistematizadas, o discurso em torno dos fatores associados à evasão escolar pode trabalhar em prol de preconcepções de enraizamento histórico a respeito do ensino médio técnico - como seu mandato seletivo e questões de gênero - influenciando o discurso sobre as iniciativas formuladas, negadas ou invisibilizadas no combate à evasão escolar.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilPROEX - PRO-REITORIA DE EXTENSAOUFMG2023-03-07T23:32:44Z2023-03-07T23:32:44Z2019info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2019.1619741676-6288http://hdl.handle.net/1843/50723https://orcid.org/0000-0002-4909-1850https://orcid.org/0000-0001-5415-0344porBrazilian Journal of Latin American StudiesDenise Bianca Maduro Silva PassadesFabrício Aparecido Dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-03-08T00:47:35Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/50723Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-03-08T00:47:35Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O contexto de informações sobre a evasão escolar no ensino médio técnico na Argentina The background of information on school dropout in vocational education in Argentina |
title |
O contexto de informações sobre a evasão escolar no ensino médio técnico na Argentina |
spellingShingle |
O contexto de informações sobre a evasão escolar no ensino médio técnico na Argentina Denise Bianca Maduro Silva Passades Evasão escolar Ensino médio Argentina Educação profissional Ensino médio técnico Evasão escolar Ensino médio - Argentina Ensino profissional - Argentina Ensino técnico - Argentina |
title_short |
O contexto de informações sobre a evasão escolar no ensino médio técnico na Argentina |
title_full |
O contexto de informações sobre a evasão escolar no ensino médio técnico na Argentina |
title_fullStr |
O contexto de informações sobre a evasão escolar no ensino médio técnico na Argentina |
title_full_unstemmed |
O contexto de informações sobre a evasão escolar no ensino médio técnico na Argentina |
title_sort |
O contexto de informações sobre a evasão escolar no ensino médio técnico na Argentina |
author |
Denise Bianca Maduro Silva Passades |
author_facet |
Denise Bianca Maduro Silva Passades Fabrício Aparecido Dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Fabrício Aparecido Dos Santos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Denise Bianca Maduro Silva Passades Fabrício Aparecido Dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Evasão escolar Ensino médio Argentina Educação profissional Ensino médio técnico Evasão escolar Ensino médio - Argentina Ensino profissional - Argentina Ensino técnico - Argentina |
topic |
Evasão escolar Ensino médio Argentina Educação profissional Ensino médio técnico Evasão escolar Ensino médio - Argentina Ensino profissional - Argentina Ensino técnico - Argentina |
description |
In order to contribute to the analysis of the problem of dropout in the vocational education in Argentine, this paper presents the national educational statistical data for this level of education in 2015, which are discussed in relation to the quality of the data obtained and disaggregated by modality, gender and also type of offer. The discussion of quantitative data is based on literature on dropout and 18 interviews with managers of educational information and the technical-professional education modality in the country; the evidences are discussed in the light of the historical neoinstitutionalism theory. It was found that are still in the process of development information systems capable of bringing the schooldrop out measure and elucidate what is the real influence of school factors associated with it. Without systematized information, the discourse around the factors associated with schooldrop out can work in favor of historical rooting preconceptions about the vocational school - such as its selective mandate and gender issues -influencing the discourse on the initiatives formulated or denied to combat school dropout. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019 2023-03-07T23:32:44Z 2023-03-07T23:32:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2019.161974 1676-6288 http://hdl.handle.net/1843/50723 https://orcid.org/0000-0002-4909-1850 https://orcid.org/0000-0001-5415-0344 |
url |
https://doi.org/10.11606/issn.1676-6288.prolam.2019.161974 http://hdl.handle.net/1843/50723 https://orcid.org/0000-0002-4909-1850 https://orcid.org/0000-0001-5415-0344 |
identifier_str_mv |
1676-6288 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Latin American Studies |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil PROEX - PRO-REITORIA DE EXTENSAO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil PROEX - PRO-REITORIA DE EXTENSAO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829802658660352 |