Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneo
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/54304 |
Resumo: | This work presents a study on the pianist's repertoire for piano and voice and, based on some case studies, proposes an investigation that is able to promote the exploration of the expressiveness of pianists who use their voice not only paying attention to technical aspects but also presenting possibilities of new readings of the musical work, in dialogue with multiple arts. After historically contextualizing the repertoire that unites music and spoken voice and retracing how it may have evolved over the years, a nomenclature in Portuguese is suggested for the pianist who uses his voice: pianista vozeante, (vocalizing pianist). The theatrical studies presented here promoted the deconstruction of the pianist's traditional corporeity. And by expanding and diversifying the possibilities of creation and execution, the pianista vozeante resignifies the performer's role and, in turn, the audience's experience. This work is substantiated by the foundation of an interpretation that finds in interdisciplinarity an element that integrates the structure of the score to the performer's creative expression, i.e., a way to strengthen their creative freedom. |
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Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneoPianista vozeantePerformanceLiberdade criadoraVoz do pianistaPianista contemporâneoPerformance musical - PianoPianistas - PerformanceVozThis work presents a study on the pianist's repertoire for piano and voice and, based on some case studies, proposes an investigation that is able to promote the exploration of the expressiveness of pianists who use their voice not only paying attention to technical aspects but also presenting possibilities of new readings of the musical work, in dialogue with multiple arts. After historically contextualizing the repertoire that unites music and spoken voice and retracing how it may have evolved over the years, a nomenclature in Portuguese is suggested for the pianist who uses his voice: pianista vozeante, (vocalizing pianist). The theatrical studies presented here promoted the deconstruction of the pianist's traditional corporeity. And by expanding and diversifying the possibilities of creation and execution, the pianista vozeante resignifies the performer's role and, in turn, the audience's experience. This work is substantiated by the foundation of an interpretation that finds in interdisciplinarity an element that integrates the structure of the score to the performer's creative expression, i.e., a way to strengthen their creative freedom.Este trabalho apresenta um estudo sobre o repertório para piano e voz do pianista e, partindo de alguns estudos de caso, propõe uma investigação capaz de promover a exploração da expressividade de pianistas que utilizam a voz, não apenas se atentando a aspectos técnicos, mas apresentando possibilidades de novas leituras da obra musical em diálogo com múltiplas artes. Após contextualizar historicamente o repertório que une música e voz falada, e rastrear como o mesmo pode ter evoluído ao longo dos anos, sugere-se uma nomenclatura em português ao pianista que faz uso de sua voz, o pianista vozeante. Os estudos teatrais aqui apresentados promoveram a desconstrução da corporeidade tradicional do pianista e, ao ampliar e diversificar as possibilidades de criação e execução, o pianista vozeante ressignifica o papel do performer e, por seu turno, também a experiência do público. Este trabalho se justifica pela fundamentação de uma interpretação que encontra na interdisciplinaridade um elemento integrador da estrutura da partitura com a expressão criativa do executante, ou seja, uma forma de fortalecer a sua liberdade criadora.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilMUSICA - ESCOLA DE MUSICAPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFMGAna Cláudia de Assishttp://lattes.cnpq.br/4865743376565106Antonio Celso RibeiroJoana Cunha de HolandaErnani de Castro MalettaJussara Rodrigues FernandinoAdriano Lopes Sobrinho2023-06-01T16:48:10Z2023-06-01T16:48:10Z2022-10-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/54304porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-06-01T16:54:22Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/54304Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-06-01T16:54:22Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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