Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Adriano Lopes Sobrinho
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/54304
Resumo: This work presents a study on the pianist's repertoire for piano and voice and, based on some case studies, proposes an investigation that is able to promote the exploration of the expressiveness of pianists who use their voice not only paying attention to technical aspects but also presenting possibilities of new readings of the musical work, in dialogue with multiple arts. After historically contextualizing the repertoire that unites music and spoken voice and retracing how it may have evolved over the years, a nomenclature in Portuguese is suggested for the pianist who uses his voice: pianista vozeante, (vocalizing pianist). The theatrical studies presented here promoted the deconstruction of the pianist's traditional corporeity. And by expanding and diversifying the possibilities of creation and execution, the pianista vozeante resignifies the performer's role and, in turn, the audience's experience. This work is substantiated by the foundation of an interpretation that finds in interdisciplinarity an element that integrates the structure of the score to the performer's creative expression, i.e., a way to strengthen their creative freedom.
id UFMG_aec9e945909ece8f205d2806f4d06896
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/54304
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneoPianista vozeantePerformanceLiberdade criadoraVoz do pianistaPianista contemporâneoPerformance musical - PianoPianistas - PerformanceVozThis work presents a study on the pianist's repertoire for piano and voice and, based on some case studies, proposes an investigation that is able to promote the exploration of the expressiveness of pianists who use their voice not only paying attention to technical aspects but also presenting possibilities of new readings of the musical work, in dialogue with multiple arts. After historically contextualizing the repertoire that unites music and spoken voice and retracing how it may have evolved over the years, a nomenclature in Portuguese is suggested for the pianist who uses his voice: pianista vozeante, (vocalizing pianist). The theatrical studies presented here promoted the deconstruction of the pianist's traditional corporeity. And by expanding and diversifying the possibilities of creation and execution, the pianista vozeante resignifies the performer's role and, in turn, the audience's experience. This work is substantiated by the foundation of an interpretation that finds in interdisciplinarity an element that integrates the structure of the score to the performer's creative expression, i.e., a way to strengthen their creative freedom.Este trabalho apresenta um estudo sobre o repertório para piano e voz do pianista e, partindo de alguns estudos de caso, propõe uma investigação capaz de promover a exploração da expressividade de pianistas que utilizam a voz, não apenas se atentando a aspectos técnicos, mas apresentando possibilidades de novas leituras da obra musical em diálogo com múltiplas artes. Após contextualizar historicamente o repertório que une música e voz falada, e rastrear como o mesmo pode ter evoluído ao longo dos anos, sugere-se uma nomenclatura em português ao pianista que faz uso de sua voz, o pianista vozeante. Os estudos teatrais aqui apresentados promoveram a desconstrução da corporeidade tradicional do pianista e, ao ampliar e diversificar as possibilidades de criação e execução, o pianista vozeante ressignifica o papel do performer e, por seu turno, também a experiência do público. Este trabalho se justifica pela fundamentação de uma interpretação que encontra na interdisciplinaridade um elemento integrador da estrutura da partitura com a expressão criativa do executante, ou seja, uma forma de fortalecer a sua liberdade criadora.CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível SuperiorUniversidade Federal de Minas GeraisBrasilMUSICA - ESCOLA DE MUSICAPrograma de Pós-Graduação em MúsicaUFMGAna Cláudia de Assishttp://lattes.cnpq.br/4865743376565106Antonio Celso RibeiroJoana Cunha de HolandaErnani de Castro MalettaJussara Rodrigues FernandinoAdriano Lopes Sobrinho2023-06-01T16:48:10Z2023-06-01T16:48:10Z2022-10-07info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/54304porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-06-01T16:54:22Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/54304Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-06-01T16:54:22Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneo
title Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneo
spellingShingle Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneo
Adriano Lopes Sobrinho
Pianista vozeante
Performance
Liberdade criadora
Voz do pianista
Pianista contemporâneo
Performance musical - Piano
Pianistas - Performance
Voz
title_short Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneo
title_full Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneo
title_fullStr Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneo
title_full_unstemmed Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneo
title_sort Performance e liberdade criadora: ressignificando as vozes de um pianista contemporâneo
author Adriano Lopes Sobrinho
author_facet Adriano Lopes Sobrinho
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ana Cláudia de Assis
http://lattes.cnpq.br/4865743376565106
Antonio Celso Ribeiro
Joana Cunha de Holanda
Ernani de Castro Maletta
Jussara Rodrigues Fernandino
dc.contributor.author.fl_str_mv Adriano Lopes Sobrinho
dc.subject.por.fl_str_mv Pianista vozeante
Performance
Liberdade criadora
Voz do pianista
Pianista contemporâneo
Performance musical - Piano
Pianistas - Performance
Voz
topic Pianista vozeante
Performance
Liberdade criadora
Voz do pianista
Pianista contemporâneo
Performance musical - Piano
Pianistas - Performance
Voz
description This work presents a study on the pianist's repertoire for piano and voice and, based on some case studies, proposes an investigation that is able to promote the exploration of the expressiveness of pianists who use their voice not only paying attention to technical aspects but also presenting possibilities of new readings of the musical work, in dialogue with multiple arts. After historically contextualizing the repertoire that unites music and spoken voice and retracing how it may have evolved over the years, a nomenclature in Portuguese is suggested for the pianist who uses his voice: pianista vozeante, (vocalizing pianist). The theatrical studies presented here promoted the deconstruction of the pianist's traditional corporeity. And by expanding and diversifying the possibilities of creation and execution, the pianista vozeante resignifies the performer's role and, in turn, the audience's experience. This work is substantiated by the foundation of an interpretation that finds in interdisciplinarity an element that integrates the structure of the score to the performer's creative expression, i.e., a way to strengthen their creative freedom.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-10-07
2023-06-01T16:48:10Z
2023-06-01T16:48:10Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/54304
url http://hdl.handle.net/1843/54304
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MUSICA - ESCOLA DE MUSICA
Programa de Pós-Graduação em Música
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
MUSICA - ESCOLA DE MUSICA
Programa de Pós-Graduação em Música
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829724897312768