Ortopedia do corpo, eficiência dos gestos, ciência para o esporte: modelos pedagógicos na Educação Física brasileira e na formação de seus professores
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.76991 http://hdl.handle.net/1843/55580 https://orcid.org/0000-0003-2762-4916 https://orcid.org/0000-0002-5705-0573 https://orcid.org/0000-0002-3146-4065 |
Resumo: | This paper has analyzed the constitution of three pedagogical models at Brazilian Physical Education, from the latter decades of the 19th century to the 1980s, putting into contrast the body orthopedics, gesture efficiency, and sports-oriented science as distinct disciplinary ways of producing meaning for Physical Education. We prioritized written sources, especially those that address pedagogical methods and guidelines, besides policy organizing documents. The material analyzed and the dialog with field historiography allowed us to put into work the notion of pedagogical model settled by Marta Carvalho (2011), and a watchful eye to the lexicon has contributed to the composition of each one of them, for a few keywords were significant clues in the comprehension of the historical processes investigated. The analysis required to identify in the representation on Physical Education the interlocutions with other countries, evincing multiple practices of circulation and appropriation present in educating the body, at school and outside it. |
id |
UFMG_af470cbd59e472752a257181f8722ac2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/55580 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Ortopedia do corpo, eficiência dos gestos, ciência para o esporte: modelos pedagógicos na Educação Física brasileira e na formação de seus professoresBody Orthopedics, gesture efficiency, sports oriented science: pedagogical models at Brazilian Physical Education and in the training of its teachersHistória da Educação FísicaModelos PedagógicosEnsino de Educação FísicaFormação de ProfessoresEducação do CorpoEducação físicaProfessores de educação físicaProfessores - FormaçãoThis paper has analyzed the constitution of three pedagogical models at Brazilian Physical Education, from the latter decades of the 19th century to the 1980s, putting into contrast the body orthopedics, gesture efficiency, and sports-oriented science as distinct disciplinary ways of producing meaning for Physical Education. We prioritized written sources, especially those that address pedagogical methods and guidelines, besides policy organizing documents. The material analyzed and the dialog with field historiography allowed us to put into work the notion of pedagogical model settled by Marta Carvalho (2011), and a watchful eye to the lexicon has contributed to the composition of each one of them, for a few keywords were significant clues in the comprehension of the historical processes investigated. The analysis required to identify in the representation on Physical Education the interlocutions with other countries, evincing multiple practices of circulation and appropriation present in educating the body, at school and outside it.Este artigo analisou a constituição de três modelos pedagógicos na Educação Física brasileira, entre as décadas finais do século XIX e os anos de 1980, colocando em contraste a ortopedia do corpo, a eficiência dos gestos e a ciência para o esporte como formas disciplinares distintas de produção de sentidos para a área. Foram priorizadas fontes impressas, especialmente aquelas que abordam métodos e orientações pedagógicas, além de documentos organizadores de políticas. Os indícios perscrutados e o diálogo com a historiografia do campo permitiram dar operatividade à noção de modelo pedagógico estabelecida por Marta Carvalho (2011), e lançar um olhar atento aos léxicos contribuiu na composição de cada um deles, pois algumas palavras-chave foram pistas importantes na compreensão dos processos históricos investigados. A análise implicou reconhecer nas representações sobre a Educação Física as interlocuções com outros países, dando a ver múltiplas práticas de circulação e apropriação presentes nas maneiras de educar o corpo, na escola e fora dela.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUUFMG2023-06-29T23:52:09Z2023-06-29T23:52:09Z2021info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.769911984-0411http://hdl.handle.net/1843/55580https://orcid.org/0000-0003-2762-4916https://orcid.org/0000-0002-5705-0573https://orcid.org/0000-0002-3146-4065porEducar em RevistaMeily Assbú LinhalesGiovanna Camila da SilvaFernanda Cristina Dos Santosinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-07-11T23:33:23Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/55580Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-07-11T23:33:23Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ortopedia do corpo, eficiência dos gestos, ciência para o esporte: modelos pedagógicos na Educação Física brasileira e na formação de seus professores Body Orthopedics, gesture efficiency, sports oriented science: pedagogical models at Brazilian Physical Education and in the training of its teachers |
title |
Ortopedia do corpo, eficiência dos gestos, ciência para o esporte: modelos pedagógicos na Educação Física brasileira e na formação de seus professores |
spellingShingle |
Ortopedia do corpo, eficiência dos gestos, ciência para o esporte: modelos pedagógicos na Educação Física brasileira e na formação de seus professores Meily Assbú Linhales História da Educação Física Modelos Pedagógicos Ensino de Educação Física Formação de Professores Educação do Corpo Educação física Professores de educação física Professores - Formação |
title_short |
Ortopedia do corpo, eficiência dos gestos, ciência para o esporte: modelos pedagógicos na Educação Física brasileira e na formação de seus professores |
title_full |
Ortopedia do corpo, eficiência dos gestos, ciência para o esporte: modelos pedagógicos na Educação Física brasileira e na formação de seus professores |
title_fullStr |
Ortopedia do corpo, eficiência dos gestos, ciência para o esporte: modelos pedagógicos na Educação Física brasileira e na formação de seus professores |
title_full_unstemmed |
Ortopedia do corpo, eficiência dos gestos, ciência para o esporte: modelos pedagógicos na Educação Física brasileira e na formação de seus professores |
title_sort |
Ortopedia do corpo, eficiência dos gestos, ciência para o esporte: modelos pedagógicos na Educação Física brasileira e na formação de seus professores |
author |
Meily Assbú Linhales |
author_facet |
Meily Assbú Linhales Giovanna Camila da Silva Fernanda Cristina Dos Santos |
author_role |
author |
author2 |
Giovanna Camila da Silva Fernanda Cristina Dos Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Meily Assbú Linhales Giovanna Camila da Silva Fernanda Cristina Dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História da Educação Física Modelos Pedagógicos Ensino de Educação Física Formação de Professores Educação do Corpo Educação física Professores de educação física Professores - Formação |
topic |
História da Educação Física Modelos Pedagógicos Ensino de Educação Física Formação de Professores Educação do Corpo Educação física Professores de educação física Professores - Formação |
description |
This paper has analyzed the constitution of three pedagogical models at Brazilian Physical Education, from the latter decades of the 19th century to the 1980s, putting into contrast the body orthopedics, gesture efficiency, and sports-oriented science as distinct disciplinary ways of producing meaning for Physical Education. We prioritized written sources, especially those that address pedagogical methods and guidelines, besides policy organizing documents. The material analyzed and the dialog with field historiography allowed us to put into work the notion of pedagogical model settled by Marta Carvalho (2011), and a watchful eye to the lexicon has contributed to the composition of each one of them, for a few keywords were significant clues in the comprehension of the historical processes investigated. The analysis required to identify in the representation on Physical Education the interlocutions with other countries, evincing multiple practices of circulation and appropriation present in educating the body, at school and outside it. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021 2023-06-29T23:52:09Z 2023-06-29T23:52:09Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.76991 1984-0411 http://hdl.handle.net/1843/55580 https://orcid.org/0000-0003-2762-4916 https://orcid.org/0000-0002-5705-0573 https://orcid.org/0000-0002-3146-4065 |
url |
http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.76991 http://hdl.handle.net/1843/55580 https://orcid.org/0000-0003-2762-4916 https://orcid.org/0000-0002-5705-0573 https://orcid.org/0000-0002-3146-4065 |
identifier_str_mv |
1984-0411 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Educar em Revista |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829662195613696 |