A recusa e suas manifestações escolares na adolescência

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Natália Fernandes Kelles
Data de Publicação: 2012
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/54448
Resumo: This paper discusses about the school’s failure manifestation and its relation with the psychological concept of denial (Verleugnung). In order to investigate the subject, the concept of adolescence was analyzed from a psychoanalyses theoretical framework and was performed a brief review of the refusal’s concept in Freud’s work since its first reference in the text “ Three Essays about the theory of sexuality” (1905) until its formulation as a metapsychological concept in the article “Outline of Psychoanalyses” (1938). In an attempt to link these events to the mechanism of school refusal, were surveyed some contemporary after Freud authors. One hypotheses is that one of the recurrent ways of lead with the nowadays castration is the refusal, specially, due to how interpersonal relationship are being experienced by some subjects that deal with the other as a disposable object, when no longer meet their impulses.
id UFMG_b70674948c1f6ab73a3a0c10ac54b7c6
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/54448
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling A recusa e suas manifestações escolares na adolescênciaEducaçãoFracasso escolarAdolescênciaRecusa (Verleugnung)EducaçãoPsicanáliseAdolescênciaFracasso escolarThis paper discusses about the school’s failure manifestation and its relation with the psychological concept of denial (Verleugnung). In order to investigate the subject, the concept of adolescence was analyzed from a psychoanalyses theoretical framework and was performed a brief review of the refusal’s concept in Freud’s work since its first reference in the text “ Three Essays about the theory of sexuality” (1905) until its formulation as a metapsychological concept in the article “Outline of Psychoanalyses” (1938). In an attempt to link these events to the mechanism of school refusal, were surveyed some contemporary after Freud authors. One hypotheses is that one of the recurrent ways of lead with the nowadays castration is the refusal, specially, due to how interpersonal relationship are being experienced by some subjects that deal with the other as a disposable object, when no longer meet their impulses.O presente trabalho discorre sobre as manifestações do fracasso escolar e suas relações com o processo psíquico de recusa (Verleugnung). Com o objetivo de investigar o tema, o conceito de adolescência foi abordado a partir do referencial teórico da psicanálise e foi realizada uma breve revisão da noção de recusa na obra freudiana, desde sua primeira referência no texto “Três Ensaios sobre a teoria da sexualidade” (1905) até a sua formulação como um conceito metapsicológico no artigo “Esboço de Psicanálise” (1938). Na tentativa de articular estas manifestações escolares com o mecanismo de recusa foram pesquisados alguns autores pós freudianos contemporâneos. Uma das hipóteses do trabalho é que alguma das formas recorrentes de lidar com a castração na contemporaneidade seja a recusa, especialmente, devido ao modo como as relações interpessoais vêm sendo vivenciadas por alguns sujeitos que lidam com o outro como objeto descartável, quando não mais satisfazem seus impulsos.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIACurso de Especialização em Teoria PsicanalíticaUFMGCassandra Pereira Françahttp://lattes.cnpq.br/8522990706627775Maria Teresa de Melo CarvalhoValéria Santos BrasilNatália Fernandes Kelles2023-06-04T14:58:52Z2023-06-04T14:58:52Z2012-07-27Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/54448porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-06-04T14:58:52Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/54448Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-06-04T14:58:52Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A recusa e suas manifestações escolares na adolescência
title A recusa e suas manifestações escolares na adolescência
spellingShingle A recusa e suas manifestações escolares na adolescência
Natália Fernandes Kelles
Educação
Fracasso escolar
Adolescência
Recusa (Verleugnung)
Educação
Psicanálise
Adolescência
Fracasso escolar
title_short A recusa e suas manifestações escolares na adolescência
title_full A recusa e suas manifestações escolares na adolescência
title_fullStr A recusa e suas manifestações escolares na adolescência
title_full_unstemmed A recusa e suas manifestações escolares na adolescência
title_sort A recusa e suas manifestações escolares na adolescência
author Natália Fernandes Kelles
author_facet Natália Fernandes Kelles
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Cassandra Pereira França
http://lattes.cnpq.br/8522990706627775
Maria Teresa de Melo Carvalho
Valéria Santos Brasil
dc.contributor.author.fl_str_mv Natália Fernandes Kelles
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Fracasso escolar
Adolescência
Recusa (Verleugnung)
Educação
Psicanálise
Adolescência
Fracasso escolar
topic Educação
Fracasso escolar
Adolescência
Recusa (Verleugnung)
Educação
Psicanálise
Adolescência
Fracasso escolar
description This paper discusses about the school’s failure manifestation and its relation with the psychological concept of denial (Verleugnung). In order to investigate the subject, the concept of adolescence was analyzed from a psychoanalyses theoretical framework and was performed a brief review of the refusal’s concept in Freud’s work since its first reference in the text “ Three Essays about the theory of sexuality” (1905) until its formulation as a metapsychological concept in the article “Outline of Psychoanalyses” (1938). In an attempt to link these events to the mechanism of school refusal, were surveyed some contemporary after Freud authors. One hypotheses is that one of the recurrent ways of lead with the nowadays castration is the refusal, specially, due to how interpersonal relationship are being experienced by some subjects that deal with the other as a disposable object, when no longer meet their impulses.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-27
2023-06-04T14:58:52Z
2023-06-04T14:58:52Z
dc.type.driver.fl_str_mv Monografia (especialização)
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/54448
url http://hdl.handle.net/1843/54448
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA
Curso de Especialização em Teoria Psicanalítica
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA
Curso de Especialização em Teoria Psicanalítica
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248273412980736