A recusa e suas manifestações escolares na adolescência
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/54448 |
Resumo: | This paper discusses about the school’s failure manifestation and its relation with the psychological concept of denial (Verleugnung). In order to investigate the subject, the concept of adolescence was analyzed from a psychoanalyses theoretical framework and was performed a brief review of the refusal’s concept in Freud’s work since its first reference in the text “ Three Essays about the theory of sexuality” (1905) until its formulation as a metapsychological concept in the article “Outline of Psychoanalyses” (1938). In an attempt to link these events to the mechanism of school refusal, were surveyed some contemporary after Freud authors. One hypotheses is that one of the recurrent ways of lead with the nowadays castration is the refusal, specially, due to how interpersonal relationship are being experienced by some subjects that deal with the other as a disposable object, when no longer meet their impulses. |
id |
UFMG_b70674948c1f6ab73a3a0c10ac54b7c6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/54448 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
A recusa e suas manifestações escolares na adolescênciaEducaçãoFracasso escolarAdolescênciaRecusa (Verleugnung)EducaçãoPsicanáliseAdolescênciaFracasso escolarThis paper discusses about the school’s failure manifestation and its relation with the psychological concept of denial (Verleugnung). In order to investigate the subject, the concept of adolescence was analyzed from a psychoanalyses theoretical framework and was performed a brief review of the refusal’s concept in Freud’s work since its first reference in the text “ Three Essays about the theory of sexuality” (1905) until its formulation as a metapsychological concept in the article “Outline of Psychoanalyses” (1938). In an attempt to link these events to the mechanism of school refusal, were surveyed some contemporary after Freud authors. One hypotheses is that one of the recurrent ways of lead with the nowadays castration is the refusal, specially, due to how interpersonal relationship are being experienced by some subjects that deal with the other as a disposable object, when no longer meet their impulses.O presente trabalho discorre sobre as manifestações do fracasso escolar e suas relações com o processo psíquico de recusa (Verleugnung). Com o objetivo de investigar o tema, o conceito de adolescência foi abordado a partir do referencial teórico da psicanálise e foi realizada uma breve revisão da noção de recusa na obra freudiana, desde sua primeira referência no texto “Três Ensaios sobre a teoria da sexualidade” (1905) até a sua formulação como um conceito metapsicológico no artigo “Esboço de Psicanálise” (1938). Na tentativa de articular estas manifestações escolares com o mecanismo de recusa foram pesquisados alguns autores pós freudianos contemporâneos. Uma das hipóteses do trabalho é que alguma das formas recorrentes de lidar com a castração na contemporaneidade seja a recusa, especialmente, devido ao modo como as relações interpessoais vêm sendo vivenciadas por alguns sujeitos que lidam com o outro como objeto descartável, quando não mais satisfazem seus impulsos.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIACurso de Especialização em Teoria PsicanalíticaUFMGCassandra Pereira Françahttp://lattes.cnpq.br/8522990706627775Maria Teresa de Melo CarvalhoValéria Santos BrasilNatália Fernandes Kelles2023-06-04T14:58:52Z2023-06-04T14:58:52Z2012-07-27Monografia (especialização)info:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/54448porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-06-04T14:58:52Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/54448Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-06-04T14:58:52Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A recusa e suas manifestações escolares na adolescência |
title |
A recusa e suas manifestações escolares na adolescência |
spellingShingle |
A recusa e suas manifestações escolares na adolescência Natália Fernandes Kelles Educação Fracasso escolar Adolescência Recusa (Verleugnung) Educação Psicanálise Adolescência Fracasso escolar |
title_short |
A recusa e suas manifestações escolares na adolescência |
title_full |
A recusa e suas manifestações escolares na adolescência |
title_fullStr |
A recusa e suas manifestações escolares na adolescência |
title_full_unstemmed |
A recusa e suas manifestações escolares na adolescência |
title_sort |
A recusa e suas manifestações escolares na adolescência |
author |
Natália Fernandes Kelles |
author_facet |
Natália Fernandes Kelles |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Cassandra Pereira França http://lattes.cnpq.br/8522990706627775 Maria Teresa de Melo Carvalho Valéria Santos Brasil |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Natália Fernandes Kelles |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Fracasso escolar Adolescência Recusa (Verleugnung) Educação Psicanálise Adolescência Fracasso escolar |
topic |
Educação Fracasso escolar Adolescência Recusa (Verleugnung) Educação Psicanálise Adolescência Fracasso escolar |
description |
This paper discusses about the school’s failure manifestation and its relation with the psychological concept of denial (Verleugnung). In order to investigate the subject, the concept of adolescence was analyzed from a psychoanalyses theoretical framework and was performed a brief review of the refusal’s concept in Freud’s work since its first reference in the text “ Three Essays about the theory of sexuality” (1905) until its formulation as a metapsychological concept in the article “Outline of Psychoanalyses” (1938). In an attempt to link these events to the mechanism of school refusal, were surveyed some contemporary after Freud authors. One hypotheses is that one of the recurrent ways of lead with the nowadays castration is the refusal, specially, due to how interpersonal relationship are being experienced by some subjects that deal with the other as a disposable object, when no longer meet their impulses. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-07-27 2023-06-04T14:58:52Z 2023-06-04T14:58:52Z |
dc.type.driver.fl_str_mv |
Monografia (especialização) |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/54448 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/54448 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA Curso de Especialização em Teoria Psicanalítica UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIA Curso de Especialização em Teoria Psicanalítica UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248273412980736 |