Saberes, desafios e perspectivas sobre a sistematização da assistência de enfermagem
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Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.17267/2317-3378rec.v9i1.2546 http://hdl.handle.net/1843/66526 http://orcid.org/0000-0002-8523-0547 http://orcid.org/0000-0001-5698-4174 http://orcid.org/0000-0002-7208-2426 http://orcid.org/0000-0003-0546-6048 http://orcid.org/0000-0001-7777-1610 http://orcid.org/0000-0002-9175-0055 |
Resumo: | OBJECTIVE: To understand the knowledge of nurses working in the adult medical clinic unit of a teaching hospital as well as their challenges and perspectives on Systematization of Nursing Care. METHOD: Study with a qualitative approach, using the content analysis of nine interviews with nurses from a large public teaching hospital. RESULTS: Nurses, even recognizing the importance of systematization of nursing care, have a superficial knowledge of the topic; they are challenged by the precarious institutional working conditions, added to the overload of activities, which hinders the implementation and continuity of systematic care; and to implement and to continue systematic care constitutes a reaffirmation of the scientific nature of the profession as well as a strategy for the improvement of the care provided. CONCLUSION: Systematization of nursing care in the daily lives of nurses involves professional and institutional subventions, where the latter is the one with the greatest impact, which reveals a scenario hindering nursing care that should be thought about and discussed for the advancement of care quality |
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Saberes, desafios e perspectivas sobre a sistematização da assistência de enfermagemKnowledge, challenges and perspectives on systematization of nursing assistanceEnfermagemProcesso de enfermagemCuidados de enfermagemServiço hospitalar de enfermagemEnfermagemCuidados de EnfermagemProcesso de EnfermagemServiço Hospitalar de EnfermagemOBJECTIVE: To understand the knowledge of nurses working in the adult medical clinic unit of a teaching hospital as well as their challenges and perspectives on Systematization of Nursing Care. METHOD: Study with a qualitative approach, using the content analysis of nine interviews with nurses from a large public teaching hospital. RESULTS: Nurses, even recognizing the importance of systematization of nursing care, have a superficial knowledge of the topic; they are challenged by the precarious institutional working conditions, added to the overload of activities, which hinders the implementation and continuity of systematic care; and to implement and to continue systematic care constitutes a reaffirmation of the scientific nature of the profession as well as a strategy for the improvement of the care provided. CONCLUSION: Systematization of nursing care in the daily lives of nurses involves professional and institutional subventions, where the latter is the one with the greatest impact, which reveals a scenario hindering nursing care that should be thought about and discussed for the advancement of care qualityOBJETIVO: compreender os saberes dos enfermeiros atuantes na unidade de clínica médica adulto de um hospital de ensino bem como os seus desafios e perspectivas sobre a Sistematização da Assistência de Enfermagem. MÉTODO: estudo de abordagem qualitativa, utilizando-se da análise de conteúdo de nove entrevistas com enfermeiros de um hospital público de ensino de grande porte. RESULTADOS: os enfermeiros, mesmo reconhecendo a importância da sistematização da assistência de enfermagem, apresentam um conhecimento superficial do tema; vivem desafiados pelas precárias condições de trabalho institucionais, somadas a sobrecarga de atividades, o que dificulta a implementação e continuidade do cuidado sistematizado; e, implementar e continuar o cuidado sistematizado constitui uma reafirmação do cunho científico da profissão bem como estratégia para melhora do cuidado prestado. CONCLUSÃO: a sistematização da assistência de enfermagem no cotidiano do enfermeiro perpassa por subsídios profissionais e institucionais, sendo o último o de maior impacto, o que desvela um cenário dificultador do cuidado de enfermagem que deve ser pensado e discutido para o avanço da qualidade assistencial.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilENF - DEPARTAMENTO DE ENFERMAGEM BÁSICAENFERMAGEM - ESCOLA DE ENFERMAGEMUFMG2024-03-26T14:05:09Z2024-03-26T14:05:09Z2020-03-12info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.17267/2317-3378rec.v9i1.25462317-3378http://hdl.handle.net/1843/66526http://orcid.org/0000-0002-8523-0547http://orcid.org/0000-0001-5698-4174http://orcid.org/0000-0002-7208-2426http://orcid.org/0000-0003-0546-6048http://orcid.org/0000-0001-7777-1610http://orcid.org/0000-0002-9175-0055porRevista Enfermagem ContemporâneaFernanada Batista Oliveira SantosJaqueline Almeida Guimarães BarbosaIago Leonardo Vieira SilvaBianca Santana DutraFernanda Alves Santos Carregalinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-03-26T14:05:10Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/66526Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-03-26T14:05:10Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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