"Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/71539 |
Resumo: | There is a gap between the way science is conceived in the most diverse research laboratories and how this knowledge is made available to society, especially in practical laboratory classes in basic education. In the school environment there is a conception that an increase in the number of practical classes would contribute substantially to greater appropriation of knowledge and products made available by science. However, the active methodology in this context is not always a guarantee of a significant learning of the bases that guide the scientific production by the students. The insertion of scientific knowledge in the school environment could be facilitated, promoting reflection on the reality of scientific production, through partnerships between the university and schools, through extension projects, as evidenced in this work with the “Curious Minds” Project , which released access to the physical facilities of the university's laboratories for high school students. The results generated by these projects generate gains not only for the institutions involved, but for students and the entire community and society that permeate the school environment, as well as for graduate students, responsible in large part for the production of scientific knowledge in molds as they are produced today. |
id |
UFMG_bc31dc880c5906fc91f4c2fd30b76ae5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/71539 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
"Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades"Curious Minds": bringing the school context closer to the laboratory reality of universitiesDomínios CientíficosEscolaridadeEnsino SuperiorLaboratóriosDomínios CientíficosEscolaridadeEnsino SuperiorLaboratóriosThere is a gap between the way science is conceived in the most diverse research laboratories and how this knowledge is made available to society, especially in practical laboratory classes in basic education. In the school environment there is a conception that an increase in the number of practical classes would contribute substantially to greater appropriation of knowledge and products made available by science. However, the active methodology in this context is not always a guarantee of a significant learning of the bases that guide the scientific production by the students. The insertion of scientific knowledge in the school environment could be facilitated, promoting reflection on the reality of scientific production, through partnerships between the university and schools, through extension projects, as evidenced in this work with the “Curious Minds” Project , which released access to the physical facilities of the university's laboratories for high school students. The results generated by these projects generate gains not only for the institutions involved, but for students and the entire community and society that permeate the school environment, as well as for graduate students, responsible in large part for the production of scientific knowledge in molds as they are produced today.Existe um distanciamento entre a forma como a ciência é concebida nos mais diversificados laboratórios de pesquisa e como esse conhecimento é disponibilizado para a sociedade, especialmente em aulas práticas laboratoriais de ensino básico. No ambiente escolar existe a concepção de que um aumento do número de aulas práticas contribuiria substancialmente para maior apropriação do conhecimento e dos produtos disponibilizados pela ciência. No entanto, nem sempre a metodologia ativa nesse contexto é garantia de um significativo aprendizado das bases que norteiam a produção científica por parte dos estudantes. A inserção do conhecimento científico no ambiente escolar poderia ser facilitada, promovendo a reflexão da realidade da produção científica, pelo intermédio de parcerias entre a universidade e as escolas, por meio de projetos de extensão, como evidenciado neste trabalho com o Projeto “Curious Minds”, que liberou acesso às dependências físicas de laboratórios da universidade para alunos de ensino médio. Os resultados gerados por esses projetos geram ganhos não somente paras instituições envolvidas, mas para os estudantes e toda a comunidade e sociedade que permeiam o ambiente escolar, bem como para os alunos de pós-graduação, responsáveis em grande parte pela produção do conhecimento científico nos moldes como são produzidos na atualidade.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilICB - DEPARTAMENTO DE MORFOLOGIAUFMG2024-07-25T19:48:51Z2024-07-25T19:48:51Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf26754592http://hdl.handle.net/1843/71539porRevista MultiAtualRayan Silva de PaulaJúlia Meireles NogueiraAlinne do Carmo CostaAline Gonçalves Lio CopolaErika Cristina JorgeWalderez Ornelas Dutrainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-07-25T19:48:52Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/71539Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-07-25T19:48:52Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
"Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades "Curious Minds": bringing the school context closer to the laboratory reality of universities |
title |
"Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades |
spellingShingle |
"Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades Rayan Silva de Paula Domínios Científicos Escolaridade Ensino Superior Laboratórios Domínios Científicos Escolaridade Ensino Superior Laboratórios |
title_short |
"Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades |
title_full |
"Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades |
title_fullStr |
"Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades |
title_full_unstemmed |
"Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades |
title_sort |
"Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades |
author |
Rayan Silva de Paula |
author_facet |
Rayan Silva de Paula Júlia Meireles Nogueira Alinne do Carmo Costa Aline Gonçalves Lio Copola Erika Cristina Jorge Walderez Ornelas Dutra |
author_role |
author |
author2 |
Júlia Meireles Nogueira Alinne do Carmo Costa Aline Gonçalves Lio Copola Erika Cristina Jorge Walderez Ornelas Dutra |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rayan Silva de Paula Júlia Meireles Nogueira Alinne do Carmo Costa Aline Gonçalves Lio Copola Erika Cristina Jorge Walderez Ornelas Dutra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Domínios Científicos Escolaridade Ensino Superior Laboratórios Domínios Científicos Escolaridade Ensino Superior Laboratórios |
topic |
Domínios Científicos Escolaridade Ensino Superior Laboratórios Domínios Científicos Escolaridade Ensino Superior Laboratórios |
description |
There is a gap between the way science is conceived in the most diverse research laboratories and how this knowledge is made available to society, especially in practical laboratory classes in basic education. In the school environment there is a conception that an increase in the number of practical classes would contribute substantially to greater appropriation of knowledge and products made available by science. However, the active methodology in this context is not always a guarantee of a significant learning of the bases that guide the scientific production by the students. The insertion of scientific knowledge in the school environment could be facilitated, promoting reflection on the reality of scientific production, through partnerships between the university and schools, through extension projects, as evidenced in this work with the “Curious Minds” Project , which released access to the physical facilities of the university's laboratories for high school students. The results generated by these projects generate gains not only for the institutions involved, but for students and the entire community and society that permeate the school environment, as well as for graduate students, responsible in large part for the production of scientific knowledge in molds as they are produced today. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020 2024-07-25T19:48:51Z 2024-07-25T19:48:51Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
26754592 http://hdl.handle.net/1843/71539 |
identifier_str_mv |
26754592 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/71539 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista MultiAtual |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ICB - DEPARTAMENTO DE MORFOLOGIA UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil ICB - DEPARTAMENTO DE MORFOLOGIA UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248091230240768 |