"Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rayan Silva de Paula
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Júlia Meireles Nogueira, Alinne do Carmo Costa, Aline Gonçalves Lio Copola, Erika Cristina Jorge, Walderez Ornelas Dutra
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/71539
Resumo: There is a gap between the way science is conceived in the most diverse research laboratories and how this knowledge is made available to society, especially in practical laboratory classes in basic education. In the school environment there is a conception that an increase in the number of practical classes would contribute substantially to greater appropriation of knowledge and products made available by science. However, the active methodology in this context is not always a guarantee of a significant learning of the bases that guide the scientific production by the students. The insertion of scientific knowledge in the school environment could be facilitated, promoting reflection on the reality of scientific production, through partnerships between the university and schools, through extension projects, as evidenced in this work with the “Curious Minds” Project , which released access to the physical facilities of the university's laboratories for high school students. The results generated by these projects generate gains not only for the institutions involved, but for students and the entire community and society that permeate the school environment, as well as for graduate students, responsible in large part for the production of scientific knowledge in molds as they are produced today.
id UFMG_bc31dc880c5906fc91f4c2fd30b76ae5
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/71539
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling "Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades"Curious Minds": bringing the school context closer to the laboratory reality of universitiesDomínios CientíficosEscolaridadeEnsino SuperiorLaboratóriosDomínios CientíficosEscolaridadeEnsino SuperiorLaboratóriosThere is a gap between the way science is conceived in the most diverse research laboratories and how this knowledge is made available to society, especially in practical laboratory classes in basic education. In the school environment there is a conception that an increase in the number of practical classes would contribute substantially to greater appropriation of knowledge and products made available by science. However, the active methodology in this context is not always a guarantee of a significant learning of the bases that guide the scientific production by the students. The insertion of scientific knowledge in the school environment could be facilitated, promoting reflection on the reality of scientific production, through partnerships between the university and schools, through extension projects, as evidenced in this work with the “Curious Minds” Project , which released access to the physical facilities of the university's laboratories for high school students. The results generated by these projects generate gains not only for the institutions involved, but for students and the entire community and society that permeate the school environment, as well as for graduate students, responsible in large part for the production of scientific knowledge in molds as they are produced today.Existe um distanciamento entre a forma como a ciência é concebida nos mais diversificados laboratórios de pesquisa e como esse conhecimento é disponibilizado para a sociedade, especialmente em aulas práticas laboratoriais de ensino básico. No ambiente escolar existe a concepção de que um aumento do número de aulas práticas contribuiria substancialmente para maior apropriação do conhecimento e dos produtos disponibilizados pela ciência. No entanto, nem sempre a metodologia ativa nesse contexto é garantia de um significativo aprendizado das bases que norteiam a produção científica por parte dos estudantes. A inserção do conhecimento científico no ambiente escolar poderia ser facilitada, promovendo a reflexão da realidade da produção científica, pelo intermédio de parcerias entre a universidade e as escolas, por meio de projetos de extensão, como evidenciado neste trabalho com o Projeto “Curious Minds”, que liberou acesso às dependências físicas de laboratórios da universidade para alunos de ensino médio. Os resultados gerados por esses projetos geram ganhos não somente paras instituições envolvidas, mas para os estudantes e toda a comunidade e sociedade que permeiam o ambiente escolar, bem como para os alunos de pós-graduação, responsáveis em grande parte pela produção do conhecimento científico nos moldes como são produzidos na atualidade.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilICB - DEPARTAMENTO DE MORFOLOGIAUFMG2024-07-25T19:48:51Z2024-07-25T19:48:51Z2020info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf26754592http://hdl.handle.net/1843/71539porRevista MultiAtualRayan Silva de PaulaJúlia Meireles NogueiraAlinne do Carmo CostaAline Gonçalves Lio CopolaErika Cristina JorgeWalderez Ornelas Dutrainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-07-25T19:48:52Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/71539Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-07-25T19:48:52Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv "Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades
"Curious Minds": bringing the school context closer to the laboratory reality of universities
title "Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades
spellingShingle "Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades
Rayan Silva de Paula
Domínios Científicos
Escolaridade
Ensino Superior
Laboratórios
Domínios Científicos
Escolaridade
Ensino Superior
Laboratórios
title_short "Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades
title_full "Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades
title_fullStr "Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades
title_full_unstemmed "Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades
title_sort "Curious Minds": aproximação do contexto escolar à realidade laboratorial das universidades
author Rayan Silva de Paula
author_facet Rayan Silva de Paula
Júlia Meireles Nogueira
Alinne do Carmo Costa
Aline Gonçalves Lio Copola
Erika Cristina Jorge
Walderez Ornelas Dutra
author_role author
author2 Júlia Meireles Nogueira
Alinne do Carmo Costa
Aline Gonçalves Lio Copola
Erika Cristina Jorge
Walderez Ornelas Dutra
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rayan Silva de Paula
Júlia Meireles Nogueira
Alinne do Carmo Costa
Aline Gonçalves Lio Copola
Erika Cristina Jorge
Walderez Ornelas Dutra
dc.subject.por.fl_str_mv Domínios Científicos
Escolaridade
Ensino Superior
Laboratórios
Domínios Científicos
Escolaridade
Ensino Superior
Laboratórios
topic Domínios Científicos
Escolaridade
Ensino Superior
Laboratórios
Domínios Científicos
Escolaridade
Ensino Superior
Laboratórios
description There is a gap between the way science is conceived in the most diverse research laboratories and how this knowledge is made available to society, especially in practical laboratory classes in basic education. In the school environment there is a conception that an increase in the number of practical classes would contribute substantially to greater appropriation of knowledge and products made available by science. However, the active methodology in this context is not always a guarantee of a significant learning of the bases that guide the scientific production by the students. The insertion of scientific knowledge in the school environment could be facilitated, promoting reflection on the reality of scientific production, through partnerships between the university and schools, through extension projects, as evidenced in this work with the “Curious Minds” Project , which released access to the physical facilities of the university's laboratories for high school students. The results generated by these projects generate gains not only for the institutions involved, but for students and the entire community and society that permeate the school environment, as well as for graduate students, responsible in large part for the production of scientific knowledge in molds as they are produced today.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020
2024-07-25T19:48:51Z
2024-07-25T19:48:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 26754592
http://hdl.handle.net/1843/71539
identifier_str_mv 26754592
url http://hdl.handle.net/1843/71539
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista MultiAtual
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
ICB - DEPARTAMENTO DE MORFOLOGIA
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
ICB - DEPARTAMENTO DE MORFOLOGIA
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248091230240768