Contribuição da educação à distância para capacitação de profissionais de saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Trabalho de conclusão de curso |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9N6JWG |
Resumo: | The aim of this study was to analyze the contributions of distance education for the training of health professionals. It is an integrative review, with search of articles indexed in the databases of the Virtual Health Library, with the keywords: distance education, health personnel and professional training. Were related articles published in the period from 2004 to 2013, in Portuguese or Spanish languages, being selected 22 articles for analysis. Given the findings, it was possible to notice that the distance education enables access to learning and presents significant contributions to the training of health professionals as: innovative methodology, through transformation of teaching methods with use of technologies; Knowledge construction, optimizing the adequate training of professionals; Facilitator of permanent education, being strong aid in support of the continued development of health professionals; Flexibility and collaborative learning, to provide time needed to master thecontent from your learning pace, need, capacity and availability of time. Most health professionals who choose this way of teaching can become subject to their active learning, with autonomy to set timetables, choice of access to technological resour ces available, andthis is a dynamic teaching mode, which stimulates the individual to interact. The success of distance education learning experiences contribute to the effectiveness of reflective educational actions in relation to the reality of health services. |
id |
UFMG_c44aff85fe813341f996d079eb9531a9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/VRNS-9N6JWG |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Contribuição da educação à distância para capacitação de profissionais de saúdeEducação à DistânciaPessoal de SaúdeCapacitação ProfissionalEducação em enfermagemCapacitação profissionalThe aim of this study was to analyze the contributions of distance education for the training of health professionals. It is an integrative review, with search of articles indexed in the databases of the Virtual Health Library, with the keywords: distance education, health personnel and professional training. Were related articles published in the period from 2004 to 2013, in Portuguese or Spanish languages, being selected 22 articles for analysis. Given the findings, it was possible to notice that the distance education enables access to learning and presents significant contributions to the training of health professionals as: innovative methodology, through transformation of teaching methods with use of technologies; Knowledge construction, optimizing the adequate training of professionals; Facilitator of permanent education, being strong aid in support of the continued development of health professionals; Flexibility and collaborative learning, to provide time needed to master thecontent from your learning pace, need, capacity and availability of time. Most health professionals who choose this way of teaching can become subject to their active learning, with autonomy to set timetables, choice of access to technological resour ces available, andthis is a dynamic teaching mode, which stimulates the individual to interact. The success of distance education learning experiences contribute to the effectiveness of reflective educational actions in relation to the reality of health services.O objetivo deste estudo foi analisar as contribuições da Educação à Distância para a capacitação dos profissionais da saúde. Trata-se de uma revisão integrativa, com busca de artigos indexados nas bases de dados da Biblioteca Virtual em Saúde, com os descritores: Educação à Distância, Pessoal de Saúde e Capacitação Profissional. Foram relacionados artigos publicados no período de 2004 a 2013, nos idiomas português ou espanhol, sendo selecionados 22 artigos para análise. Diante dos achados, foi possível perceber que a Educação à Distância viabiliza o acesso ao aprendizado e apresenta contribuiçõessignificativas para a capacitação dos profissionais da saúde como: Metodologia Inovadora, por meio da transformação dos métodos de ensino com utilização de tecnologias; Construção do conhecimento, otimizando a formação adequada dos profissionais; Facilitadora daEducação Permanente, sendo forte o auxílio no apoio do desenvolvimento contínuo dos profissionais de saúde; Flexibilidade e Aprendizado colaborativo, ao propiciar tempo necessário para dominar o conteúdo a partir do seu ritmo de aprendizado, necessidade,capacidade e disponibilidade de tempo. A maioria dos profissionais de saúde que escolhe essa modalidade de ensino pode se tornar sujeito ativo de sua aprendizagem, com autonomia para definir horários, escolha de acesso aos recursos tecnológicos disponíveis, sendo esta uma modalidade de ensino dinâmica, que estimula o indivíduo à interação. O sucesso das experiências de aprendizagem em Educação à Distância contribuem para a efetividade das ações educacionais reflexivas em relação à realidade dos serviços de saúde.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGVirginia Mascarenhas Nascimento TeixeiraMiria Cleia Lopes Borges2019-08-12T12:30:48Z2019-08-12T12:30:48Z2014-04-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/VRNS-9N6JWGinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T20:46:11Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/VRNS-9N6JWGRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T20:46:11Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Contribuição da educação à distância para capacitação de profissionais de saúde |
title |
Contribuição da educação à distância para capacitação de profissionais de saúde |
spellingShingle |
Contribuição da educação à distância para capacitação de profissionais de saúde Miria Cleia Lopes Borges Educação à Distância Pessoal de Saúde Capacitação Profissional Educação em enfermagem Capacitação profissional |
title_short |
Contribuição da educação à distância para capacitação de profissionais de saúde |
title_full |
Contribuição da educação à distância para capacitação de profissionais de saúde |
title_fullStr |
Contribuição da educação à distância para capacitação de profissionais de saúde |
title_full_unstemmed |
Contribuição da educação à distância para capacitação de profissionais de saúde |
title_sort |
Contribuição da educação à distância para capacitação de profissionais de saúde |
author |
Miria Cleia Lopes Borges |
author_facet |
Miria Cleia Lopes Borges |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Virginia Mascarenhas Nascimento Teixeira |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Miria Cleia Lopes Borges |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação à Distância Pessoal de Saúde Capacitação Profissional Educação em enfermagem Capacitação profissional |
topic |
Educação à Distância Pessoal de Saúde Capacitação Profissional Educação em enfermagem Capacitação profissional |
description |
The aim of this study was to analyze the contributions of distance education for the training of health professionals. It is an integrative review, with search of articles indexed in the databases of the Virtual Health Library, with the keywords: distance education, health personnel and professional training. Were related articles published in the period from 2004 to 2013, in Portuguese or Spanish languages, being selected 22 articles for analysis. Given the findings, it was possible to notice that the distance education enables access to learning and presents significant contributions to the training of health professionals as: innovative methodology, through transformation of teaching methods with use of technologies; Knowledge construction, optimizing the adequate training of professionals; Facilitator of permanent education, being strong aid in support of the continued development of health professionals; Flexibility and collaborative learning, to provide time needed to master thecontent from your learning pace, need, capacity and availability of time. Most health professionals who choose this way of teaching can become subject to their active learning, with autonomy to set timetables, choice of access to technological resour ces available, andthis is a dynamic teaching mode, which stimulates the individual to interact. The success of distance education learning experiences contribute to the effectiveness of reflective educational actions in relation to the reality of health services. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-04-28 2019-08-12T12:30:48Z 2019-08-12T12:30:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/bachelorThesis |
format |
bachelorThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9N6JWG |
url |
http://hdl.handle.net/1843/VRNS-9N6JWG |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829790122934272 |