A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/37150 https://orcid.org/0000-0001-6986-7874 |
Resumo: | Schools and Museums are the institutions responsible for stimulating the enhancement and preservation of social memory by allowing access to our cultural and heritage assets. The aim of this work is to bring Cultural Heritage to schools, from an extension course, which aims to prepare teachers to be cultural and heritage agents, using Brazilian popular music as a didactic instrument in educational actions. Our proposal is to enable Heritage Education in the classroom from the songs of Clube da Esquina, a group of musicians from Minas Gerais led by Milton Nascimento whose trajectory blends with historical places and moments in the city of Belo Horizonte. This process aims at identifying and valuing cultural goods through affective stimulation, developing a sense of belonging and offering new learning situations, as well as strengthening ties with Heritage and contributing to the formation of cultural identity and memory. The educational resource resulting from this work is a University Extension course that promotes Heritage Education on the basis of Clube da Esquina songs. |
id |
UFMG_c7c86f3f37ea1bf7d14157448823ed33 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/37150 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memóriaEducação PatrimonialClube da EsquinaEducação PatrimonialClube da EsquinaMuseus e escolasMúsica na educaçãoPatrimônio cultural -- Estudo e ensinoSchools and Museums are the institutions responsible for stimulating the enhancement and preservation of social memory by allowing access to our cultural and heritage assets. The aim of this work is to bring Cultural Heritage to schools, from an extension course, which aims to prepare teachers to be cultural and heritage agents, using Brazilian popular music as a didactic instrument in educational actions. Our proposal is to enable Heritage Education in the classroom from the songs of Clube da Esquina, a group of musicians from Minas Gerais led by Milton Nascimento whose trajectory blends with historical places and moments in the city of Belo Horizonte. This process aims at identifying and valuing cultural goods through affective stimulation, developing a sense of belonging and offering new learning situations, as well as strengthening ties with Heritage and contributing to the formation of cultural identity and memory. The educational resource resulting from this work is a University Extension course that promotes Heritage Education on the basis of Clube da Esquina songs.Escolas e Museus são instituições responsáveis pelo estímulo à valorização e preservação da memória social permitindo o acesso aos nossos bens culturais e patrimoniais. O objetivo deste trabalho é levar o Patrimônio Cultural para as escolas, a partir de um curso de extensão, que visa preparar professores para serem agentes culturais e patrimoniais, utilizando a música popular brasileira como instrumento didático de ações educativas. Nossa proposta é possibilitar a Educação Patrimonial na sala de aula a partir das canções do Clube da Esquina, grupo de músicos mineiros liderados por Milton Nascimento cuja trajetória se mistura a lugares e momentos históricos da cidade de Belo Horizonte. Esse processo visa a identificação e valorização de bens culturais por meio de estímulos afetivos, o desenvolvimento do sentido de pertencimento e a oferta de novas situações de aprendizagens, além de fortalecer os vínculos com o Patrimônio e contribuir com a formação de identidade e memória cultural. O recurso educacional resultante desse trabalho é um curso de Extensão Universitária que promove a Educação Patrimonial tendo como fio condutor as canções do Clube da Esquina.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOPrograma de Pós-Graduação em Educação e DocênciaUFMGSilvania Sousa do Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/8112771055918724Luiz Henrique de Assis GarciaMiriam Hermeto de Sá MottaLúcia Pompeu de Freitas CamposAndrea dos Reis Estanislau Bueno2021-07-31T00:43:23Z2021-07-31T00:43:23Z2020-02-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/37150https://orcid.org/0000-0001-6986-7874porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-07-31T00:43:23Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/37150Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-07-31T00:43:23Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória |
title |
A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória |
spellingShingle |
A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória Andrea dos Reis Estanislau Bueno Educação Patrimonial Clube da Esquina Educação Patrimonial Clube da Esquina Museus e escolas Música na educação Patrimônio cultural -- Estudo e ensino |
title_short |
A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória |
title_full |
A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória |
title_fullStr |
A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória |
title_full_unstemmed |
A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória |
title_sort |
A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória |
author |
Andrea dos Reis Estanislau Bueno |
author_facet |
Andrea dos Reis Estanislau Bueno |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Silvania Sousa do Nascimento http://lattes.cnpq.br/8112771055918724 Luiz Henrique de Assis Garcia Miriam Hermeto de Sá Motta Lúcia Pompeu de Freitas Campos |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrea dos Reis Estanislau Bueno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Patrimonial Clube da Esquina Educação Patrimonial Clube da Esquina Museus e escolas Música na educação Patrimônio cultural -- Estudo e ensino |
topic |
Educação Patrimonial Clube da Esquina Educação Patrimonial Clube da Esquina Museus e escolas Música na educação Patrimônio cultural -- Estudo e ensino |
description |
Schools and Museums are the institutions responsible for stimulating the enhancement and preservation of social memory by allowing access to our cultural and heritage assets. The aim of this work is to bring Cultural Heritage to schools, from an extension course, which aims to prepare teachers to be cultural and heritage agents, using Brazilian popular music as a didactic instrument in educational actions. Our proposal is to enable Heritage Education in the classroom from the songs of Clube da Esquina, a group of musicians from Minas Gerais led by Milton Nascimento whose trajectory blends with historical places and moments in the city of Belo Horizonte. This process aims at identifying and valuing cultural goods through affective stimulation, developing a sense of belonging and offering new learning situations, as well as strengthening ties with Heritage and contributing to the formation of cultural identity and memory. The educational resource resulting from this work is a University Extension course that promotes Heritage Education on the basis of Clube da Esquina songs. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-02-17 2021-07-31T00:43:23Z 2021-07-31T00:43:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/37150 https://orcid.org/0000-0001-6986-7874 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/37150 https://orcid.org/0000-0001-6986-7874 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829640498479104 |