A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrea dos Reis Estanislau Bueno
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/37150
https://orcid.org/0000-0001-6986-7874
Resumo: Schools and Museums are the institutions responsible for stimulating the enhancement and preservation of social memory by allowing access to our cultural and heritage assets. The aim of this work is to bring Cultural Heritage to schools, from an extension course, which aims to prepare teachers to be cultural and heritage agents, using Brazilian popular music as a didactic instrument in educational actions. Our proposal is to enable Heritage Education in the classroom from the songs of Clube da Esquina, a group of musicians from Minas Gerais led by Milton Nascimento whose trajectory blends with historical places and moments in the city of Belo Horizonte. This process aims at identifying and valuing cultural goods through affective stimulation, developing a sense of belonging and offering new learning situations, as well as strengthening ties with Heritage and contributing to the formation of cultural identity and memory. The educational resource resulting from this work is a University Extension course that promotes Heritage Education on the basis of Clube da Esquina songs.
id UFMG_c7c86f3f37ea1bf7d14157448823ed33
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/37150
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memóriaEducação PatrimonialClube da EsquinaEducação PatrimonialClube da EsquinaMuseus e escolasMúsica na educaçãoPatrimônio cultural -- Estudo e ensinoSchools and Museums are the institutions responsible for stimulating the enhancement and preservation of social memory by allowing access to our cultural and heritage assets. The aim of this work is to bring Cultural Heritage to schools, from an extension course, which aims to prepare teachers to be cultural and heritage agents, using Brazilian popular music as a didactic instrument in educational actions. Our proposal is to enable Heritage Education in the classroom from the songs of Clube da Esquina, a group of musicians from Minas Gerais led by Milton Nascimento whose trajectory blends with historical places and moments in the city of Belo Horizonte. This process aims at identifying and valuing cultural goods through affective stimulation, developing a sense of belonging and offering new learning situations, as well as strengthening ties with Heritage and contributing to the formation of cultural identity and memory. The educational resource resulting from this work is a University Extension course that promotes Heritage Education on the basis of Clube da Esquina songs.Escolas e Museus são instituições responsáveis pelo estímulo à valorização e preservação da memória social permitindo o acesso aos nossos bens culturais e patrimoniais. O objetivo deste trabalho é levar o Patrimônio Cultural para as escolas, a partir de um curso de extensão, que visa preparar professores para serem agentes culturais e patrimoniais, utilizando a música popular brasileira como instrumento didático de ações educativas. Nossa proposta é possibilitar a Educação Patrimonial na sala de aula a partir das canções do Clube da Esquina, grupo de músicos mineiros liderados por Milton Nascimento cuja trajetória se mistura a lugares e momentos históricos da cidade de Belo Horizonte. Esse processo visa a identificação e valorização de bens culturais por meio de estímulos afetivos, o desenvolvimento do sentido de pertencimento e a oferta de novas situações de aprendizagens, além de fortalecer os vínculos com o Patrimônio e contribuir com a formação de identidade e memória cultural. O recurso educacional resultante desse trabalho é um curso de Extensão Universitária que promove a Educação Patrimonial tendo como fio condutor as canções do Clube da Esquina.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃOPrograma de Pós-Graduação em Educação e DocênciaUFMGSilvania Sousa do Nascimentohttp://lattes.cnpq.br/8112771055918724Luiz Henrique de Assis GarciaMiriam Hermeto de Sá MottaLúcia Pompeu de Freitas CamposAndrea dos Reis Estanislau Bueno2021-07-31T00:43:23Z2021-07-31T00:43:23Z2020-02-17info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/37150https://orcid.org/0000-0001-6986-7874porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-07-31T00:43:23Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/37150Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-07-31T00:43:23Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória
title A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória
spellingShingle A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória
Andrea dos Reis Estanislau Bueno
Educação Patrimonial
Clube da Esquina
Educação Patrimonial
Clube da Esquina
Museus e escolas
Música na educação
Patrimônio cultural -- Estudo e ensino
title_short A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória
title_full A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória
title_fullStr A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória
title_full_unstemmed A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória
title_sort A canção do clube da esquina como recurso pedagógico: patrimônio cultural e memória
author Andrea dos Reis Estanislau Bueno
author_facet Andrea dos Reis Estanislau Bueno
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Silvania Sousa do Nascimento
http://lattes.cnpq.br/8112771055918724
Luiz Henrique de Assis Garcia
Miriam Hermeto de Sá Motta
Lúcia Pompeu de Freitas Campos
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrea dos Reis Estanislau Bueno
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Patrimonial
Clube da Esquina
Educação Patrimonial
Clube da Esquina
Museus e escolas
Música na educação
Patrimônio cultural -- Estudo e ensino
topic Educação Patrimonial
Clube da Esquina
Educação Patrimonial
Clube da Esquina
Museus e escolas
Música na educação
Patrimônio cultural -- Estudo e ensino
description Schools and Museums are the institutions responsible for stimulating the enhancement and preservation of social memory by allowing access to our cultural and heritage assets. The aim of this work is to bring Cultural Heritage to schools, from an extension course, which aims to prepare teachers to be cultural and heritage agents, using Brazilian popular music as a didactic instrument in educational actions. Our proposal is to enable Heritage Education in the classroom from the songs of Clube da Esquina, a group of musicians from Minas Gerais led by Milton Nascimento whose trajectory blends with historical places and moments in the city of Belo Horizonte. This process aims at identifying and valuing cultural goods through affective stimulation, developing a sense of belonging and offering new learning situations, as well as strengthening ties with Heritage and contributing to the formation of cultural identity and memory. The educational resource resulting from this work is a University Extension course that promotes Heritage Education on the basis of Clube da Esquina songs.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-02-17
2021-07-31T00:43:23Z
2021-07-31T00:43:23Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/37150
https://orcid.org/0000-0001-6986-7874
url http://hdl.handle.net/1843/37150
https://orcid.org/0000-0001-6986-7874
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - FACULDADE DE EDUCAÇÃO
Programa de Pós-Graduação em Educação e Docência
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829640498479104