Rodar filmes, fazer cinema: Alexandre Robatto filho e as imagens dos povos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/31005 |
Resumo: | This research traces the filmography of a Bahia’s director Alexandre Robatto Filho with the objective of noting how people appear in the images and how different cinematographic treatments are operated for these apparitions to happen. We understand that his films, whether by order for others or personal produtions, have put images and imaginaries about Bahia, but especially of his people, helping to forge through the cinema a kind of inonlyventory of popular figures, even when the primordial intention was not to portray them. This presences on screen - that shines or flashes - emanate a power leading not to a critical and analytical look at the work of Alexandre Robatto Filho, since, from these apparitions, we put in dialogue other works cinematographic and visual. |
id |
UFMG_cf407542c536f8aa5b26a3aa7d9a6746 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/31005 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Rodar filmes, fazer cinema: Alexandre Robatto filho e as imagens dos povosAlexandre Robatto FilhoCinemaPovosBahiaHistóriaDiretores e produtores de cinema - BrasilCinema - BahiaRobatto Filho, AlexandreThis research traces the filmography of a Bahia’s director Alexandre Robatto Filho with the objective of noting how people appear in the images and how different cinematographic treatments are operated for these apparitions to happen. We understand that his films, whether by order for others or personal produtions, have put images and imaginaries about Bahia, but especially of his people, helping to forge through the cinema a kind of inonlyventory of popular figures, even when the primordial intention was not to portray them. This presences on screen - that shines or flashes - emanate a power leading not to a critical and analytical look at the work of Alexandre Robatto Filho, since, from these apparitions, we put in dialogue other works cinematographic and visual.Esta pesquisa percorre a filmografia do realizador baiano Alexandre Robatto Filho com o objetivo de notar como os povos aparecem nas imagens e como se operam diferentes tratamentos cinematográficos para que essas aparições aconteçam. Compreendemos que seus filmes, sejam os de encomenda ou os autorais, colocaram em cena imagens e imaginários sobre a Bahia, mas, sobretudo de seu povo, contribuindo para forjar, pelo cinema, uma espécie de inventário das figuras populares, mesmo quando o intuito primordial não era retratá-las. As presenças em tela – que resplandecem ou lampejam – emanam uma potência conduzindo-nos não somente para uma mirada crítica e analítica à obra de Alexandre Robatto Filho, uma vez que, a partir dessas aparições, colocamos em diálogo outras obras cinematográficas e visuais.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESPrograma de Pós-Graduação em ArtesUFMGLuiz Roberto Pinto Nazáriohttp://lattes.cnpq.br/6941387272802380Izabel de Fátima Cruz MeloGlaura Aparecida Siqueira Cardoso ValeEduardo Antonio de JesusAna Luisa de Castro Coimbra2019-11-18T15:21:28Z2019-11-18T15:21:28Z2019-03-29info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/31005porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2021-02-19T10:07:54Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/31005Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2021-02-19T10:07:54Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Rodar filmes, fazer cinema: Alexandre Robatto filho e as imagens dos povos |
title |
Rodar filmes, fazer cinema: Alexandre Robatto filho e as imagens dos povos |
spellingShingle |
Rodar filmes, fazer cinema: Alexandre Robatto filho e as imagens dos povos Ana Luisa de Castro Coimbra Alexandre Robatto Filho Cinema Povos Bahia História Diretores e produtores de cinema - Brasil Cinema - Bahia Robatto Filho, Alexandre |
title_short |
Rodar filmes, fazer cinema: Alexandre Robatto filho e as imagens dos povos |
title_full |
Rodar filmes, fazer cinema: Alexandre Robatto filho e as imagens dos povos |
title_fullStr |
Rodar filmes, fazer cinema: Alexandre Robatto filho e as imagens dos povos |
title_full_unstemmed |
Rodar filmes, fazer cinema: Alexandre Robatto filho e as imagens dos povos |
title_sort |
Rodar filmes, fazer cinema: Alexandre Robatto filho e as imagens dos povos |
author |
Ana Luisa de Castro Coimbra |
author_facet |
Ana Luisa de Castro Coimbra |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Luiz Roberto Pinto Nazário http://lattes.cnpq.br/6941387272802380 Izabel de Fátima Cruz Melo Glaura Aparecida Siqueira Cardoso Vale Eduardo Antonio de Jesus |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ana Luisa de Castro Coimbra |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Alexandre Robatto Filho Cinema Povos Bahia História Diretores e produtores de cinema - Brasil Cinema - Bahia Robatto Filho, Alexandre |
topic |
Alexandre Robatto Filho Cinema Povos Bahia História Diretores e produtores de cinema - Brasil Cinema - Bahia Robatto Filho, Alexandre |
description |
This research traces the filmography of a Bahia’s director Alexandre Robatto Filho with the objective of noting how people appear in the images and how different cinematographic treatments are operated for these apparitions to happen. We understand that his films, whether by order for others or personal produtions, have put images and imaginaries about Bahia, but especially of his people, helping to forge through the cinema a kind of inonlyventory of popular figures, even when the primordial intention was not to portray them. This presences on screen - that shines or flashes - emanate a power leading not to a critical and analytical look at the work of Alexandre Robatto Filho, since, from these apparitions, we put in dialogue other works cinematographic and visual. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-11-18T15:21:28Z 2019-11-18T15:21:28Z 2019-03-29 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/31005 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/31005 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Programa de Pós-Graduação em Artes UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Programa de Pós-Graduação em Artes UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829597791027200 |