Integração e inclusão: a produção de um discurso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.26514/inter.v8i22.1241 http://hdl.handle.net/1843/68405 http://orcid.org/0000-0003-0643-1322 |
Resumo: | This article is dedicated to the analysis throughout the use of concepts about integration and inclusion, those were elected as constituting terms of the field of Special Education that composes the politics turned to the so called subjects with educative special needs and the dissemination of amendment of the educational paradigm. The theoretical framework used here are the contribution of critical theory, to be more specific, the concept of transitive concepts and operational concept prepared by Herbert Marcuse (1973), as well as the contribution of authors in this field, such as Bueno and Caiado. The methodology refers to the analysis of production by using a online research in the journal’s portal of Capes as well as in his theses database and dissertations with the objective of verifying how those concepts are used nowadays. The study concluded that, despite the alterations on the terminology and on some actions, this modifications din’t had any impact on the target audience of Special Education, students with special needs, and that either did not inaugurates a new paradigm on education, such known as Inclusive Education. |
id |
UFMG_d140472b89e83da99a42306b6f146bef |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/68405 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Integração e inclusão: a produção de um discursoIntegration and inclusion: the production of an argumentEducação especialIntegraçãoInclusãoConceito transitivoConceito operacionalEducação especialIntegração escolarInclusão escolarEducação inclusivaThis article is dedicated to the analysis throughout the use of concepts about integration and inclusion, those were elected as constituting terms of the field of Special Education that composes the politics turned to the so called subjects with educative special needs and the dissemination of amendment of the educational paradigm. The theoretical framework used here are the contribution of critical theory, to be more specific, the concept of transitive concepts and operational concept prepared by Herbert Marcuse (1973), as well as the contribution of authors in this field, such as Bueno and Caiado. The methodology refers to the analysis of production by using a online research in the journal’s portal of Capes as well as in his theses database and dissertations with the objective of verifying how those concepts are used nowadays. The study concluded that, despite the alterations on the terminology and on some actions, this modifications din’t had any impact on the target audience of Special Education, students with special needs, and that either did not inaugurates a new paradigm on education, such known as Inclusive Education.O presente artigo é dedicado à análise acerca da utilização dos conceitos de integração e inclusão eleitos como constitutivos do campo da Educação Especial que compõem as políticas voltadas para os chamados sujeitos com necessidades educativas especiais e a disseminação da alteração de paradigma educacional. Têm como referencial teórico as contribuições da teoria crítica, mais especificamente as noções de conceito transitivo e conceito operacional elaboradas por Herbert Marcuse (1973), bem como contribuições de autores de referência neste campo de estudos, como Bueno e Caiado. A metodologia se refere à análise de produções por meio de uma busca realizada via on-line em periódicos do portal CAPES e em seu banco de teses e dissertações com o objetivo de verificar o uso que atualmente se faz desses conceitos. O estudo concluiu que, apesar das alterações nas terminologias e em algumas ações, estas não corroboram modificação da visão de sujeito público alvo da Educação Especial e que tampouco inaugura um novo paradigma na educação, entendida como educação inclusiva.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINOUFMG2024-05-16T19:22:22Z2024-05-16T19:22:22Z2017info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.26514/inter.v8i22.12412177-7691http://hdl.handle.net/1843/68405http://orcid.org/0000-0003-0643-1322porInterfaces da EducaçãoSirleine Brandão de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-05-16T19:22:22Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/68405Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-05-16T19:22:22Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Integração e inclusão: a produção de um discurso Integration and inclusion: the production of an argument |
title |
Integração e inclusão: a produção de um discurso |
spellingShingle |
Integração e inclusão: a produção de um discurso Sirleine Brandão de Souza Educação especial Integração Inclusão Conceito transitivo Conceito operacional Educação especial Integração escolar Inclusão escolar Educação inclusiva |
title_short |
Integração e inclusão: a produção de um discurso |
title_full |
Integração e inclusão: a produção de um discurso |
title_fullStr |
Integração e inclusão: a produção de um discurso |
title_full_unstemmed |
Integração e inclusão: a produção de um discurso |
title_sort |
Integração e inclusão: a produção de um discurso |
author |
Sirleine Brandão de Souza |
author_facet |
Sirleine Brandão de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sirleine Brandão de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação especial Integração Inclusão Conceito transitivo Conceito operacional Educação especial Integração escolar Inclusão escolar Educação inclusiva |
topic |
Educação especial Integração Inclusão Conceito transitivo Conceito operacional Educação especial Integração escolar Inclusão escolar Educação inclusiva |
description |
This article is dedicated to the analysis throughout the use of concepts about integration and inclusion, those were elected as constituting terms of the field of Special Education that composes the politics turned to the so called subjects with educative special needs and the dissemination of amendment of the educational paradigm. The theoretical framework used here are the contribution of critical theory, to be more specific, the concept of transitive concepts and operational concept prepared by Herbert Marcuse (1973), as well as the contribution of authors in this field, such as Bueno and Caiado. The methodology refers to the analysis of production by using a online research in the journal’s portal of Capes as well as in his theses database and dissertations with the objective of verifying how those concepts are used nowadays. The study concluded that, despite the alterations on the terminology and on some actions, this modifications din’t had any impact on the target audience of Special Education, students with special needs, and that either did not inaugurates a new paradigm on education, such known as Inclusive Education. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017 2024-05-16T19:22:22Z 2024-05-16T19:22:22Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.26514/inter.v8i22.1241 2177-7691 http://hdl.handle.net/1843/68405 http://orcid.org/0000-0003-0643-1322 |
url |
https://doi.org/10.26514/inter.v8i22.1241 http://hdl.handle.net/1843/68405 http://orcid.org/0000-0003-0643-1322 |
identifier_str_mv |
2177-7691 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Interfaces da Educação |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE MÉTODOS E TÉCNICAS DE ENSINO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248038044368896 |