Gêneros e sexualidades nos currículos: invenções, resistências e produção de alegrias em um projeto de formação docente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8665235 http://hdl.handle.net/1843/77483 https://orcid.org/0000-0003-4446-9508 |
Resumo: | The project systematized here consists of offering the optional discipline "Gender and sexuality in the curricula" for two consecutive semesters in the Pedagogy undergraduate course. The subject was also part of the Transversal Training in Gender and Sexuality - Queer/LGBTI Perspectives. The overall goal was to provide consistent training on issues of great social relevance such as gender and sexuality. Facing a scenario of persistent inequalities, the school is called to include such content in the basic education curricula. However, despite all the struggle of social movements and the complaints of researchers in the field, these themes are often neglected in school. This has become even more intense with the current anti-gender and sexuality offensive led by reactionary sectors of our society, especially those around the "Associação Escola Sem Partido" (School Without a Party Association). The planned format articulated teaching activities and also research systematization, and dissemination, in close articulation with post-graduate studies. The project was developed through the methodology of creating a digital portfolio, later shared on the teacher's blog. This methodological choice led to an intense reflective process about the activities carried out. As a result, the lessons learned produced joy and were meaningful and transformative. |
id |
UFMG_d947c2db1b581e5bdaa4407c35561d6f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/77483 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Gêneros e sexualidades nos currículos: invenções, resistências e produção de alegrias em um projeto de formação docenteGender and sexuality in the curricula: invention, resistance, and production of joys in a teacher education projectGêneroFormação docenteSexualidadeCurrículoProfessores -- FormaçãoCurriculo escolarSexualidadeThe project systematized here consists of offering the optional discipline "Gender and sexuality in the curricula" for two consecutive semesters in the Pedagogy undergraduate course. The subject was also part of the Transversal Training in Gender and Sexuality - Queer/LGBTI Perspectives. The overall goal was to provide consistent training on issues of great social relevance such as gender and sexuality. Facing a scenario of persistent inequalities, the school is called to include such content in the basic education curricula. However, despite all the struggle of social movements and the complaints of researchers in the field, these themes are often neglected in school. This has become even more intense with the current anti-gender and sexuality offensive led by reactionary sectors of our society, especially those around the "Associação Escola Sem Partido" (School Without a Party Association). The planned format articulated teaching activities and also research systematization, and dissemination, in close articulation with post-graduate studies. The project was developed through the methodology of creating a digital portfolio, later shared on the teacher's blog. This methodological choice led to an intense reflective process about the activities carried out. As a result, the lessons learned produced joy and were meaningful and transformative.O projeto aqui sistematizado consiste na oferta da disciplina optativa “Gêneros e sexualidades nos currículos” por dois semestres consecutivos no curso de graduação em Pedagogia. A disciplina também integrou o quadro de ofertas da Formação Transversal em Gênero e Sexualidade – Perspectivas Queer/LGBTI. O objetivo geral foi proporcionar uma formação consistente em temas da maior relevância social como gênero e sexualidade. Diante de um cenário de persistentes desigualdades, a escola é convocada a incluir nos currículos da educação básica tais conteúdos. No entanto, a despeito de toda luta dos movimentos sociais e das denúncias feiras por pesquisadoras/es da área, tais temas frequentemente são negligenciados na escola. Isso se fez ainda mais intensivo com o atual processo de ofensiva antigênero e sexualidade protagonizada por setores reacionários da sociedade, especialmente aqueles em torno da Associação Escola Sem Partido. O formato planejado articulou atividades de ensino e também pesquisa, sistematização e divulgação, em estreita articulação com a pós-graduação. O projeto foi desenvolvido por meio da metodologia de elaboração de um portfólio digital, posteriormente compartilhado no blog da professora. Essa escolha metodológica propiciou um intenso processo reflexivo sobre as atividades realizadas. Como resultado, as aprendizagens construídas produziram alegria, se mostraram significativas e transformadoras.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARUFMG2024-10-17T17:35:24Z2024-10-17T17:35:24Z2023-07-19info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.20396/etd.v25i00.86652351676-2592http://hdl.handle.net/1843/77483https://orcid.org/0000-0003-4446-9508porETD: Educação Temática DigitalShirlei Rezende Salesinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-10-17T17:35:25Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/77483Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-10-17T17:35:25Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Gêneros e sexualidades nos currículos: invenções, resistências e produção de alegrias em um projeto de formação docente Gender and sexuality in the curricula: invention, resistance, and production of joys in a teacher education project |
title |
Gêneros e sexualidades nos currículos: invenções, resistências e produção de alegrias em um projeto de formação docente |
spellingShingle |
Gêneros e sexualidades nos currículos: invenções, resistências e produção de alegrias em um projeto de formação docente Shirlei Rezende Sales Gênero Formação docente Sexualidade Currículo Professores -- Formação Curriculo escolar Sexualidade |
title_short |
Gêneros e sexualidades nos currículos: invenções, resistências e produção de alegrias em um projeto de formação docente |
title_full |
Gêneros e sexualidades nos currículos: invenções, resistências e produção de alegrias em um projeto de formação docente |
title_fullStr |
Gêneros e sexualidades nos currículos: invenções, resistências e produção de alegrias em um projeto de formação docente |
title_full_unstemmed |
Gêneros e sexualidades nos currículos: invenções, resistências e produção de alegrias em um projeto de formação docente |
title_sort |
Gêneros e sexualidades nos currículos: invenções, resistências e produção de alegrias em um projeto de formação docente |
author |
Shirlei Rezende Sales |
author_facet |
Shirlei Rezende Sales |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Shirlei Rezende Sales |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Gênero Formação docente Sexualidade Currículo Professores -- Formação Curriculo escolar Sexualidade |
topic |
Gênero Formação docente Sexualidade Currículo Professores -- Formação Curriculo escolar Sexualidade |
description |
The project systematized here consists of offering the optional discipline "Gender and sexuality in the curricula" for two consecutive semesters in the Pedagogy undergraduate course. The subject was also part of the Transversal Training in Gender and Sexuality - Queer/LGBTI Perspectives. The overall goal was to provide consistent training on issues of great social relevance such as gender and sexuality. Facing a scenario of persistent inequalities, the school is called to include such content in the basic education curricula. However, despite all the struggle of social movements and the complaints of researchers in the field, these themes are often neglected in school. This has become even more intense with the current anti-gender and sexuality offensive led by reactionary sectors of our society, especially those around the "Associação Escola Sem Partido" (School Without a Party Association). The planned format articulated teaching activities and also research systematization, and dissemination, in close articulation with post-graduate studies. The project was developed through the methodology of creating a digital portfolio, later shared on the teacher's blog. This methodological choice led to an intense reflective process about the activities carried out. As a result, the lessons learned produced joy and were meaningful and transformative. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-07-19 2024-10-17T17:35:24Z 2024-10-17T17:35:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8665235 1676-2592 http://hdl.handle.net/1843/77483 https://orcid.org/0000-0003-4446-9508 |
url |
https://doi.org/10.20396/etd.v25i00.8665235 http://hdl.handle.net/1843/77483 https://orcid.org/0000-0003-4446-9508 |
identifier_str_mv |
1676-2592 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
ETD: Educação Temática Digital |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLAR UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823247974674726912 |