A difícil arte de dar nome aos bois: a atribuição de títulos nas obras de artes visuais
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.20396/modos.v6i2.8667337 http://hdl.handle.net/1843/77981 https://orcid.org/0000-0001-9471-3607 |
Resumo: | The article discusses the importance of titles in artworks as a constitutive element of the work itself. We present historical, theoretical and critical aspects associated with the act of naming artworks. From a diverse sample of works (paintings, performances, installations, photographs, objects, artist's books) from different periods, we elaborated a typology of titles: narrative, descriptive, poetic, ironic, tautological. As a source of information, we use testimonials and interviews with artists who comment on the titles of their works. Michel Butor's essay "Words in Painting" was the starting point for this text, originally written to accompany a translation to Portuguese of the essay. |
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A difícil arte de dar nome aos bois: a atribuição de títulos nas obras de artes visuaisThe difficult art of naming oxen: the attribution of titles to artworksTítulosarte conceitualPalavra e imagemTautologiaNarrativa nas artes visuaisArte conceitualArte - Discursos, ensaios e conferênciasCrítica de arteThe article discusses the importance of titles in artworks as a constitutive element of the work itself. We present historical, theoretical and critical aspects associated with the act of naming artworks. From a diverse sample of works (paintings, performances, installations, photographs, objects, artist's books) from different periods, we elaborated a typology of titles: narrative, descriptive, poetic, ironic, tautological. As a source of information, we use testimonials and interviews with artists who comment on the titles of their works. Michel Butor's essay "Words in Painting" was the starting point for this text, originally written to accompany a translation to Portuguese of the essay.O artigo aborda a importância dos títulos em obras de artes visuais como um elemento constitutivo da obra. Apresentamos aspectos históricos, teóricos e críticos associados ao ato de nomear os trabalhos artísticos. A partir de uma amostra diversa de obras (pinturas, performances, instalações, fotografias, objetos, livros de artista), de diferentes períodos, elaboramos uma tipologia dos títulos: narrativos, descritivos, poéticos, irônicos, tautológicos. Utilizamos como fonte de informação depoimentos e entrevistas dos artistas em que comentam a respeito dos títulos em suas obras. O ensaio "As palavras na pintura" de Michel Butor foi o ponto de partida para este texto, escrito originalmente para acompanhar uma tradução do ensaio.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - DEPARTAMENTO DE DESENHOUFMG2024-11-12T14:40:44Z2024-11-12T14:40:44Z2022info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.20396/modos.v6i2.86673372526-2963http://hdl.handle.net/1843/77981https://orcid.org/0000-0001-9471-3607porMODOS: Revista de História da ArteAmir Brito Cadôrinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-11-12T19:16:47Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/77981Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-11-12T19:16:47Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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