O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Annallena de Souza Guedes
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Eliene de Souza Paulino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.18265/1517-03062015v1n30p100-110
http://hdl.handle.net/1843/52740
Resumo: This work aims to analyze three English teachers’ narratives, through which are revealed experiences related to the process of teaching English in public institutions of Brazil. Based on the concept of experience (MICCOLI, 2010), we seek to comprehend what experiences emerge from these narratives and how they influence teachers’ teaching practice. Furthermore, we intend to analyze how the English teachers see themselves and what challenges they face in their work contexts. The results of this study showed that, in spite of all the experiences of difficulties and indiscipline revealed in the narratives, two of the teachers seem to still find motivation and hope in relation to their profession. Besides, we realize that the way the teachers see their reality, their students and their work are important to characterize their professional practice. Thus, we believe that the context and experiences portrayed throughout the narratives may be ways that guide these teachers’ actions in the classroom and, consequently, can enable reflections and make changes in their roles as educators.
id UFMG_eac71d8286a9c377c1733ffd050ace70
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/52740
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglêsNarrativasExperiênciasProfessores de InglêsRealidadeReflexõesLíngua inglesaLíngua inglesa (Ensino fundamental)Professores de inglêsThis work aims to analyze three English teachers’ narratives, through which are revealed experiences related to the process of teaching English in public institutions of Brazil. Based on the concept of experience (MICCOLI, 2010), we seek to comprehend what experiences emerge from these narratives and how they influence teachers’ teaching practice. Furthermore, we intend to analyze how the English teachers see themselves and what challenges they face in their work contexts. The results of this study showed that, in spite of all the experiences of difficulties and indiscipline revealed in the narratives, two of the teachers seem to still find motivation and hope in relation to their profession. Besides, we realize that the way the teachers see their reality, their students and their work are important to characterize their professional practice. Thus, we believe that the context and experiences portrayed throughout the narratives may be ways that guide these teachers’ actions in the classroom and, consequently, can enable reflections and make changes in their roles as educators.Este trabalho tem como objetivo analisar três narrativas de professores de língua inglesa em exercício, através das quais são reveladas experiências que dizem respeito ao processo de ensinar Inglês em contextos de instituições públicas no Brasil. Pautado no conceito de experiência (MICCOLI, 2010), buscamos compreender quais experiências emergem dessas narrativas e como elas influenciam na prática de ensino dos professores. Ademais, pretendemos analisar como os professores de Inglês se veem e quais desafios eles enfrentam nos seus contextos de trabalho. Os resultados desse estudo mostraram que, apesar de todas as experiências de dificuldades e indisciplina reveladas nas narrativas, duas professoras parecem ainda encontrar motivação e esperança quanto à sua profissão. Além disso, percebemos que o modo como os professores veem sua realidade, seus alunos e seu trabalho são importantes para caracterizar sua prática profissional. Assim, acreditamos que o contexto e as experiências retratados nas narrativas podem ser caminhos que direcionem as ações desses professores em sala de aula e, consequentemente, possibilitem reflexões e mudanças no seu papel como educador.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUUFMG2023-05-02T23:15:21Z2023-05-02T23:15:21Z2016-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.18265/1517-03062015v1n30p100-1102447-9187http://hdl.handle.net/1843/52740porRevista PrincipiaAnnallena de Souza GuedesEliene de Souza Paulinoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-05-02T23:26:18Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/52740Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-05-02T23:26:18Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês
title O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês
spellingShingle O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês
Annallena de Souza Guedes
Narrativas
Experiências
Professores de Inglês
Realidade
Reflexões
Língua inglesa
Língua inglesa (Ensino fundamental)
Professores de inglês
title_short O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês
title_full O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês
title_fullStr O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês
title_full_unstemmed O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês
title_sort O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês
author Annallena de Souza Guedes
author_facet Annallena de Souza Guedes
Eliene de Souza Paulino
author_role author
author2 Eliene de Souza Paulino
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Annallena de Souza Guedes
Eliene de Souza Paulino
dc.subject.por.fl_str_mv Narrativas
Experiências
Professores de Inglês
Realidade
Reflexões
Língua inglesa
Língua inglesa (Ensino fundamental)
Professores de inglês
topic Narrativas
Experiências
Professores de Inglês
Realidade
Reflexões
Língua inglesa
Língua inglesa (Ensino fundamental)
Professores de inglês
description This work aims to analyze three English teachers’ narratives, through which are revealed experiences related to the process of teaching English in public institutions of Brazil. Based on the concept of experience (MICCOLI, 2010), we seek to comprehend what experiences emerge from these narratives and how they influence teachers’ teaching practice. Furthermore, we intend to analyze how the English teachers see themselves and what challenges they face in their work contexts. The results of this study showed that, in spite of all the experiences of difficulties and indiscipline revealed in the narratives, two of the teachers seem to still find motivation and hope in relation to their profession. Besides, we realize that the way the teachers see their reality, their students and their work are important to characterize their professional practice. Thus, we believe that the context and experiences portrayed throughout the narratives may be ways that guide these teachers’ actions in the classroom and, consequently, can enable reflections and make changes in their roles as educators.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-09
2023-05-02T23:15:21Z
2023-05-02T23:15:21Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.18265/1517-03062015v1n30p100-110
2447-9187
http://hdl.handle.net/1843/52740
url http://dx.doi.org/10.18265/1517-03062015v1n30p100-110
http://hdl.handle.net/1843/52740
identifier_str_mv 2447-9187
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Principia
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823247946745905152