O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://dx.doi.org/10.18265/1517-03062015v1n30p100-110 http://hdl.handle.net/1843/52740 |
Resumo: | This work aims to analyze three English teachers’ narratives, through which are revealed experiences related to the process of teaching English in public institutions of Brazil. Based on the concept of experience (MICCOLI, 2010), we seek to comprehend what experiences emerge from these narratives and how they influence teachers’ teaching practice. Furthermore, we intend to analyze how the English teachers see themselves and what challenges they face in their work contexts. The results of this study showed that, in spite of all the experiences of difficulties and indiscipline revealed in the narratives, two of the teachers seem to still find motivation and hope in relation to their profession. Besides, we realize that the way the teachers see their reality, their students and their work are important to characterize their professional practice. Thus, we believe that the context and experiences portrayed throughout the narratives may be ways that guide these teachers’ actions in the classroom and, consequently, can enable reflections and make changes in their roles as educators. |
id |
UFMG_eac71d8286a9c377c1733ffd050ace70 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/52740 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglêsNarrativasExperiênciasProfessores de InglêsRealidadeReflexõesLíngua inglesaLíngua inglesa (Ensino fundamental)Professores de inglêsThis work aims to analyze three English teachers’ narratives, through which are revealed experiences related to the process of teaching English in public institutions of Brazil. Based on the concept of experience (MICCOLI, 2010), we seek to comprehend what experiences emerge from these narratives and how they influence teachers’ teaching practice. Furthermore, we intend to analyze how the English teachers see themselves and what challenges they face in their work contexts. The results of this study showed that, in spite of all the experiences of difficulties and indiscipline revealed in the narratives, two of the teachers seem to still find motivation and hope in relation to their profession. Besides, we realize that the way the teachers see their reality, their students and their work are important to characterize their professional practice. Thus, we believe that the context and experiences portrayed throughout the narratives may be ways that guide these teachers’ actions in the classroom and, consequently, can enable reflections and make changes in their roles as educators.Este trabalho tem como objetivo analisar três narrativas de professores de língua inglesa em exercício, através das quais são reveladas experiências que dizem respeito ao processo de ensinar Inglês em contextos de instituições públicas no Brasil. Pautado no conceito de experiência (MICCOLI, 2010), buscamos compreender quais experiências emergem dessas narrativas e como elas influenciam na prática de ensino dos professores. Ademais, pretendemos analisar como os professores de Inglês se veem e quais desafios eles enfrentam nos seus contextos de trabalho. Os resultados desse estudo mostraram que, apesar de todas as experiências de dificuldades e indisciplina reveladas nas narrativas, duas professoras parecem ainda encontrar motivação e esperança quanto à sua profissão. Além disso, percebemos que o modo como os professores veem sua realidade, seus alunos e seu trabalho são importantes para caracterizar sua prática profissional. Assim, acreditamos que o contexto e as experiências retratados nas narrativas podem ser caminhos que direcionem as ações desses professores em sala de aula e, consequentemente, possibilitem reflexões e mudanças no seu papel como educador.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUUFMG2023-05-02T23:15:21Z2023-05-02T23:15:21Z2016-09info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttp://dx.doi.org/10.18265/1517-03062015v1n30p100-1102447-9187http://hdl.handle.net/1843/52740porRevista PrincipiaAnnallena de Souza GuedesEliene de Souza Paulinoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2023-05-02T23:26:18Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/52740Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2023-05-02T23:26:18Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês |
title |
O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês |
spellingShingle |
O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês Annallena de Souza Guedes Narrativas Experiências Professores de Inglês Realidade Reflexões Língua inglesa Língua inglesa (Ensino fundamental) Professores de inglês |
title_short |
O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês |
title_full |
O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês |
title_fullStr |
O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês |
title_full_unstemmed |
O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês |
title_sort |
O ensino e as experiências nas narrativas de professores de inglês |
author |
Annallena de Souza Guedes |
author_facet |
Annallena de Souza Guedes Eliene de Souza Paulino |
author_role |
author |
author2 |
Eliene de Souza Paulino |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Annallena de Souza Guedes Eliene de Souza Paulino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Narrativas Experiências Professores de Inglês Realidade Reflexões Língua inglesa Língua inglesa (Ensino fundamental) Professores de inglês |
topic |
Narrativas Experiências Professores de Inglês Realidade Reflexões Língua inglesa Língua inglesa (Ensino fundamental) Professores de inglês |
description |
This work aims to analyze three English teachers’ narratives, through which are revealed experiences related to the process of teaching English in public institutions of Brazil. Based on the concept of experience (MICCOLI, 2010), we seek to comprehend what experiences emerge from these narratives and how they influence teachers’ teaching practice. Furthermore, we intend to analyze how the English teachers see themselves and what challenges they face in their work contexts. The results of this study showed that, in spite of all the experiences of difficulties and indiscipline revealed in the narratives, two of the teachers seem to still find motivation and hope in relation to their profession. Besides, we realize that the way the teachers see their reality, their students and their work are important to characterize their professional practice. Thus, we believe that the context and experiences portrayed throughout the narratives may be ways that guide these teachers’ actions in the classroom and, consequently, can enable reflections and make changes in their roles as educators. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-09 2023-05-02T23:15:21Z 2023-05-02T23:15:21Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://dx.doi.org/10.18265/1517-03062015v1n30p100-110 2447-9187 http://hdl.handle.net/1843/52740 |
url |
http://dx.doi.org/10.18265/1517-03062015v1n30p100-110 http://hdl.handle.net/1843/52740 |
identifier_str_mv |
2447-9187 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Revista Principia |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil CP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAU UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823247946745905152 |