Por um cinema da introspecção: estudo sobre a reflexividade em Abbas Kiarostami
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/47016 |
Resumo: | This master dissertation proposes to investigate, from an analytical-theorical perspective, the reflexivity in the movies made by the Iranian artist Abbas Kiarostami; our main focus is on the movies that constitute the so-called “Koker's trilogy” – Where Is the Friend's House? (1987), And Life Goes On (1992), also known as Life and Nothing More, and Through the Olive Trees (1994). We seek to shed light on how this director, through the filmaking itself, creates a provoking restlessness that shapes a thought capable of enriching discussions about the language of film, considering its potential and its limits. |
id |
UFMG_f0815a4e5b2b5e09a40cf75f03b899df |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/47016 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Por um cinema da introspecção: estudo sobre a reflexividade em Abbas KiarostamiThe cinema of introspection: a study on reflexivity in Abbas Kiarostami' filmsAbbas KiarostamiCinemaAnálise fílmicaReflexividadeLinguagem cinematográficaKiarostami, Abbas, 1940-Diretores e produtores de cinema - IrãCrítica cinematográficaCinemaThis master dissertation proposes to investigate, from an analytical-theorical perspective, the reflexivity in the movies made by the Iranian artist Abbas Kiarostami; our main focus is on the movies that constitute the so-called “Koker's trilogy” – Where Is the Friend's House? (1987), And Life Goes On (1992), also known as Life and Nothing More, and Through the Olive Trees (1994). We seek to shed light on how this director, through the filmaking itself, creates a provoking restlessness that shapes a thought capable of enriching discussions about the language of film, considering its potential and its limits.Esta dissertação de mestrado propõe investigar a reflexividade no cinema do artista iraniano Abbas Kiarostami a partir de um movimento teórico-analítico; o maior enfoque incide sobre os filmes que compõem a chamada “trilogia de Koker” – Onde Fica a Casa do Meu Amigo? (1987); E a Vida Continua (1992), também conhecido como Vida e Nada Mais; e Através das Oliveiras (1994). Busca-se lançar luz sobre como o diretor, através da experiência de realização, nutre certo desassossego curioso que acaba por engendrar um pensamento capaz de enriquecer as discussões sobre linguagem cinematográfica, suas potencialidades e seus limites.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESPrograma de Pós-Graduação em ArtesUFMGAna Lúcia Menezes de Andradehttp://lattes.cnpq.br/3135226803336399José Ricardo da Costa Miranda JuniorUrsula de Almeida RöseleRodrigo Rios Azevedo2022-11-08T14:28:03Z2022-11-08T14:28:03Z2022-01-26info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/47016porinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2022-11-08T14:28:04Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/47016Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2022-11-08T14:28:04Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Por um cinema da introspecção: estudo sobre a reflexividade em Abbas Kiarostami The cinema of introspection: a study on reflexivity in Abbas Kiarostami' films |
title |
Por um cinema da introspecção: estudo sobre a reflexividade em Abbas Kiarostami |
spellingShingle |
Por um cinema da introspecção: estudo sobre a reflexividade em Abbas Kiarostami Rodrigo Rios Azevedo Abbas Kiarostami Cinema Análise fílmica Reflexividade Linguagem cinematográfica Kiarostami, Abbas, 1940- Diretores e produtores de cinema - Irã Crítica cinematográfica Cinema |
title_short |
Por um cinema da introspecção: estudo sobre a reflexividade em Abbas Kiarostami |
title_full |
Por um cinema da introspecção: estudo sobre a reflexividade em Abbas Kiarostami |
title_fullStr |
Por um cinema da introspecção: estudo sobre a reflexividade em Abbas Kiarostami |
title_full_unstemmed |
Por um cinema da introspecção: estudo sobre a reflexividade em Abbas Kiarostami |
title_sort |
Por um cinema da introspecção: estudo sobre a reflexividade em Abbas Kiarostami |
author |
Rodrigo Rios Azevedo |
author_facet |
Rodrigo Rios Azevedo |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Ana Lúcia Menezes de Andrade http://lattes.cnpq.br/3135226803336399 José Ricardo da Costa Miranda Junior Ursula de Almeida Rösele |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigo Rios Azevedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Abbas Kiarostami Cinema Análise fílmica Reflexividade Linguagem cinematográfica Kiarostami, Abbas, 1940- Diretores e produtores de cinema - Irã Crítica cinematográfica Cinema |
topic |
Abbas Kiarostami Cinema Análise fílmica Reflexividade Linguagem cinematográfica Kiarostami, Abbas, 1940- Diretores e produtores de cinema - Irã Crítica cinematográfica Cinema |
description |
This master dissertation proposes to investigate, from an analytical-theorical perspective, the reflexivity in the movies made by the Iranian artist Abbas Kiarostami; our main focus is on the movies that constitute the so-called “Koker's trilogy” – Where Is the Friend's House? (1987), And Life Goes On (1992), also known as Life and Nothing More, and Through the Olive Trees (1994). We seek to shed light on how this director, through the filmaking itself, creates a provoking restlessness that shapes a thought capable of enriching discussions about the language of film, considering its potential and its limits. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-08T14:28:03Z 2022-11-08T14:28:03Z 2022-01-26 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/47016 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/47016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Programa de Pós-Graduação em Artes UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Programa de Pós-Graduação em Artes UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829688786452480 |