Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/62463 https://orcid.org/0000-0003-2123-2989 |
Resumo: | This paper discusses issues related to mathematics education and deafness in the context of indigenous education. It addresses the concepts of intercultural education and indigenous school education, and analyzes the specific features of deaf education in this scenario. The study problematized how a deaf Pataxó indigenous student learns the traditional knowledge of his people, the cognizance and practices that circulate in the territory, as well as the knowledge provided in the school curriculum, as is the case of mathematics. The research was developed through a qualitative study, with methodological procedures for conducting field observations and interviews. The results point to the presence of challenges for the insertion of the deaf indigenous student in formal education and indicate a strong relationship between the subject and the territory as a field of knowledge and practices, which highlights the necessity for a greater articulation of these two educational dimensions. |
id |
UFMG_f5c531ad0fba7169cb571839a1de159d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/62463 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia PataxóIndigenous intercultural education and mathematics education: the path of a deaf young man from the Pataxó ethnic groupEducação escolar indígenaInterculturalidadeInclusãoSurdezEstudo de casoÍndigenas - educaçãoInterculturalidadeInclusão em educaçãoSurdezThis paper discusses issues related to mathematics education and deafness in the context of indigenous education. It addresses the concepts of intercultural education and indigenous school education, and analyzes the specific features of deaf education in this scenario. The study problematized how a deaf Pataxó indigenous student learns the traditional knowledge of his people, the cognizance and practices that circulate in the territory, as well as the knowledge provided in the school curriculum, as is the case of mathematics. The research was developed through a qualitative study, with methodological procedures for conducting field observations and interviews. The results point to the presence of challenges for the insertion of the deaf indigenous student in formal education and indicate a strong relationship between the subject and the territory as a field of knowledge and practices, which highlights the necessity for a greater articulation of these two educational dimensions.Este artigo discute questões relativas à educação matemática e surdez no contexto da educação indígena. Para tanto, aborda os conceitos de educação intercultural e educação escolar indígena, e analisa as particularidades da educação de surdos nesse cenário. A pesquisa teve como objetivo compreender como um aluno indígena surdo Pataxó aprende os conhecimentos tradicionais do seu povo, os saberes e os fazeres que circulam no território, bem como os conhecimentos previstos no currículo escolar, como é o caso da matemática. A investigação foi desenvolvida por meio da construção de um estudo de caso, tendo como procedimentos metodológicos a realização de observações e entrevistas. Os resultados apontam a presença de desafios para a inserção do aluno indígena surdo na educação formal e indicam uma forte relação do sujeito com o território, como campo de conhecimento e práticas, o que evidencia a necessidade de uma maior articulação dessas duas dimensões educacionais.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOUFMG2024-01-05T16:06:31Z2024-01-05T16:06:31Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf2359-2842http://hdl.handle.net/1843/62463https://orcid.org/0000-0003-2123-2989porPerspectivas da educação matemáticaJessiá Braz de JesusMonica Maria Farid RahmeAna Carolina Machado Ferrariinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-01-05T16:06:32Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/62463Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-01-05T16:06:32Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó Indigenous intercultural education and mathematics education: the path of a deaf young man from the Pataxó ethnic group |
title |
Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó |
spellingShingle |
Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó Jessiá Braz de Jesus Educação escolar indígena Interculturalidade Inclusão Surdez Estudo de caso Índigenas - educação Interculturalidade Inclusão em educação Surdez |
title_short |
Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó |
title_full |
Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó |
title_fullStr |
Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó |
title_full_unstemmed |
Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó |
title_sort |
Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó |
author |
Jessiá Braz de Jesus |
author_facet |
Jessiá Braz de Jesus Monica Maria Farid Rahme Ana Carolina Machado Ferrari |
author_role |
author |
author2 |
Monica Maria Farid Rahme Ana Carolina Machado Ferrari |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jessiá Braz de Jesus Monica Maria Farid Rahme Ana Carolina Machado Ferrari |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação escolar indígena Interculturalidade Inclusão Surdez Estudo de caso Índigenas - educação Interculturalidade Inclusão em educação Surdez |
topic |
Educação escolar indígena Interculturalidade Inclusão Surdez Estudo de caso Índigenas - educação Interculturalidade Inclusão em educação Surdez |
description |
This paper discusses issues related to mathematics education and deafness in the context of indigenous education. It addresses the concepts of intercultural education and indigenous school education, and analyzes the specific features of deaf education in this scenario. The study problematized how a deaf Pataxó indigenous student learns the traditional knowledge of his people, the cognizance and practices that circulate in the territory, as well as the knowledge provided in the school curriculum, as is the case of mathematics. The research was developed through a qualitative study, with methodological procedures for conducting field observations and interviews. The results point to the presence of challenges for the insertion of the deaf indigenous student in formal education and indicate a strong relationship between the subject and the territory as a field of knowledge and practices, which highlights the necessity for a greater articulation of these two educational dimensions. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018 2024-01-05T16:06:31Z 2024-01-05T16:06:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
2359-2842 http://hdl.handle.net/1843/62463 https://orcid.org/0000-0003-2123-2989 |
identifier_str_mv |
2359-2842 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/62463 https://orcid.org/0000-0003-2123-2989 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Perspectivas da educação matemática |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1816829600764788736 |