Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jessiá Braz de Jesus
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Monica Maria Farid Rahme, Ana Carolina Machado Ferrari
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/62463
https://orcid.org/0000-0003-2123-2989
Resumo: This paper discusses issues related to mathematics education and deafness in the context of indigenous education. It addresses the concepts of intercultural education and indigenous school education, and analyzes the specific features of deaf education in this scenario. The study problematized how a deaf Pataxó indigenous student learns the traditional knowledge of his people, the cognizance and practices that circulate in the territory, as well as the knowledge provided in the school curriculum, as is the case of mathematics. The research was developed through a qualitative study, with methodological procedures for conducting field observations and interviews. The results point to the presence of challenges for the insertion of the deaf indigenous student in formal education and indicate a strong relationship between the subject and the territory as a field of knowledge and practices, which highlights the necessity for a greater articulation of these two educational dimensions.
id UFMG_f5c531ad0fba7169cb571839a1de159d
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/62463
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia PataxóIndigenous intercultural education and mathematics education: the path of a deaf young man from the Pataxó ethnic groupEducação escolar indígenaInterculturalidadeInclusãoSurdezEstudo de casoÍndigenas - educaçãoInterculturalidadeInclusão em educaçãoSurdezThis paper discusses issues related to mathematics education and deafness in the context of indigenous education. It addresses the concepts of intercultural education and indigenous school education, and analyzes the specific features of deaf education in this scenario. The study problematized how a deaf Pataxó indigenous student learns the traditional knowledge of his people, the cognizance and practices that circulate in the territory, as well as the knowledge provided in the school curriculum, as is the case of mathematics. The research was developed through a qualitative study, with methodological procedures for conducting field observations and interviews. The results point to the presence of challenges for the insertion of the deaf indigenous student in formal education and indicate a strong relationship between the subject and the territory as a field of knowledge and practices, which highlights the necessity for a greater articulation of these two educational dimensions.Este artigo discute questões relativas à educação matemática e surdez no contexto da educação indígena. Para tanto, aborda os conceitos de educação intercultural e educação escolar indígena, e analisa as particularidades da educação de surdos nesse cenário. A pesquisa teve como objetivo compreender como um aluno indígena surdo Pataxó aprende os conhecimentos tradicionais do seu povo, os saberes e os fazeres que circulam no território, bem como os conhecimentos previstos no currículo escolar, como é o caso da matemática. A investigação foi desenvolvida por meio da construção de um estudo de caso, tendo como procedimentos metodológicos a realização de observações e entrevistas. Os resultados apontam a presença de desafios para a inserção do aluno indígena surdo na educação formal e indicam uma forte relação do sujeito com o território, como campo de conhecimento e práticas, o que evidencia a necessidade de uma maior articulação dessas duas dimensões educacionais.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃOUFMG2024-01-05T16:06:31Z2024-01-05T16:06:31Z2018info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdf2359-2842http://hdl.handle.net/1843/62463https://orcid.org/0000-0003-2123-2989porPerspectivas da educação matemáticaJessiá Braz de JesusMonica Maria Farid RahmeAna Carolina Machado Ferrariinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-01-05T16:06:32Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/62463Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-01-05T16:06:32Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó
Indigenous intercultural education and mathematics education: the path of a deaf young man from the Pataxó ethnic group
title Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó
spellingShingle Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó
Jessiá Braz de Jesus
Educação escolar indígena
Interculturalidade
Inclusão
Surdez
Estudo de caso
Índigenas - educação
Interculturalidade
Inclusão em educação
Surdez
title_short Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó
title_full Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó
title_fullStr Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó
title_full_unstemmed Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó
title_sort Educação intercultural indígena e educação matemática: o percurso de um jovem surdo de etnia Pataxó
author Jessiá Braz de Jesus
author_facet Jessiá Braz de Jesus
Monica Maria Farid Rahme
Ana Carolina Machado Ferrari
author_role author
author2 Monica Maria Farid Rahme
Ana Carolina Machado Ferrari
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jessiá Braz de Jesus
Monica Maria Farid Rahme
Ana Carolina Machado Ferrari
dc.subject.por.fl_str_mv Educação escolar indígena
Interculturalidade
Inclusão
Surdez
Estudo de caso
Índigenas - educação
Interculturalidade
Inclusão em educação
Surdez
topic Educação escolar indígena
Interculturalidade
Inclusão
Surdez
Estudo de caso
Índigenas - educação
Interculturalidade
Inclusão em educação
Surdez
description This paper discusses issues related to mathematics education and deafness in the context of indigenous education. It addresses the concepts of intercultural education and indigenous school education, and analyzes the specific features of deaf education in this scenario. The study problematized how a deaf Pataxó indigenous student learns the traditional knowledge of his people, the cognizance and practices that circulate in the territory, as well as the knowledge provided in the school curriculum, as is the case of mathematics. The research was developed through a qualitative study, with methodological procedures for conducting field observations and interviews. The results point to the presence of challenges for the insertion of the deaf indigenous student in formal education and indicate a strong relationship between the subject and the territory as a field of knowledge and practices, which highlights the necessity for a greater articulation of these two educational dimensions.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018
2024-01-05T16:06:31Z
2024-01-05T16:06:31Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv 2359-2842
http://hdl.handle.net/1843/62463
https://orcid.org/0000-0003-2123-2989
identifier_str_mv 2359-2842
url http://hdl.handle.net/1843/62463
https://orcid.org/0000-0003-2123-2989
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Perspectivas da educação matemática
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
FAE - DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS APLICADAS À EDUCAÇÃO
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829600764788736