“Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Gabriel de Souza Santana
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/63920
Resumo: This research searches among the works of contemporary artists for manifestations of death that emerge from the long artistic tradition with the theme in its broad scope. It starts from a historical panorama that, using a Warburg perspective, suggests the survival (Nachleben) of images linked to death in the collective imaginary and the emergence of new codes based on the old ones that refuse their death into oblivion. In today's world-moment that is so scientific and materialistic, yet deeply aesthetic and symbolic, death is interdicted, but it constantly breaks its block through mass culture and the fine arts. In this flow of survivals, current images are divided in this research into four domains, namely: the violence of power, the memories of time, the apocalypse of nature and the survival of the spirit. In these domains reside the imagery symbols of contemporary death and survivals from remote eras that were believed to have been long gone. It concludes that artists have reflected on collective and individual finitude in different ways to reestablish the links between death and life in addition to playing with the undead state of cosmopolitan society.
id UFMG_f6df60d7d4feb162eb735b831501e282
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/63920
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling “Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea"In my thoughts you are far away": manifestations of death in contemporary artMorteArte contemporâneaSobrevivênciaHistória da arteArte moderna - Séc. XXIArte - HistóriaArte - FilosofiaMorte na arte - Séc. XXIAntropologiaThis research searches among the works of contemporary artists for manifestations of death that emerge from the long artistic tradition with the theme in its broad scope. It starts from a historical panorama that, using a Warburg perspective, suggests the survival (Nachleben) of images linked to death in the collective imaginary and the emergence of new codes based on the old ones that refuse their death into oblivion. In today's world-moment that is so scientific and materialistic, yet deeply aesthetic and symbolic, death is interdicted, but it constantly breaks its block through mass culture and the fine arts. In this flow of survivals, current images are divided in this research into four domains, namely: the violence of power, the memories of time, the apocalypse of nature and the survival of the spirit. In these domains reside the imagery symbols of contemporary death and survivals from remote eras that were believed to have been long gone. It concludes that artists have reflected on collective and individual finitude in different ways to reestablish the links between death and life in addition to playing with the undead state of cosmopolitan society.Esta pesquisa busca entre obras de artistas contemporâneos as manifestações da morte que emergem da longa tradição artística com o tema em seu amplo escopo. Parte-se de um panorama histórico que, com o uso de uma perspectiva de Warburg, sugere a sobrevivência (Nachleben) das imagens ligadas à morte no imaginário dos povos e o surgimento de novos códigos com base nos antigos, que recusam sua morte em esquecimento. No momento-mundo atual, tão científico e materialista, porém profundamente estético e simbólico, a morte é interdita, mas ela fura seu bloqueio constantemente por meio da cultura de massa e das belas artes. Nesse fluxo de sobrevivências, as imagens atuais são divididas nesta pesquisa em quatro domínios, a saber: das violências do poder, das lembranças do tempo, do apocalipse da natureza e da sobrevivência do espírito. Nesses domínios residem os símbolos imagéticos da morte contemporânea e também sobrevivências de eras remotas que se acreditava terem sido vencidas. Conclui-se que os artistas têm refletido sobre a finitude coletiva e individual de diversas maneiras para reestabelecer os vínculos entre a morte e a vida, além de jogar com o estado morto-vivo da sociedade cosmopolita.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESPrograma de Pós-Graduação em ArtesUFMGFabrício José Fernandinohttp://lattes.cnpq.br/4417807727351064Carlos de Azambuja RodriguesAdriana RomeiroGabriel de Souza Santana2024-02-09T13:42:03Z2024-02-09T13:42:03Z2023-12-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/63920porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-02-09T13:42:03Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/63920Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-02-09T13:42:03Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv “Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea
"In my thoughts you are far away": manifestations of death in contemporary art
title “Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea
spellingShingle “Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea
Gabriel de Souza Santana
Morte
Arte contemporânea
Sobrevivência
História da arte
Arte moderna - Séc. XXI
Arte - História
Arte - Filosofia
Morte na arte - Séc. XXI
Antropologia
title_short “Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea
title_full “Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea
title_fullStr “Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea
title_full_unstemmed “Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea
title_sort “Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea
author Gabriel de Souza Santana
author_facet Gabriel de Souza Santana
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Fabrício José Fernandino
http://lattes.cnpq.br/4417807727351064
Carlos de Azambuja Rodrigues
Adriana Romeiro
dc.contributor.author.fl_str_mv Gabriel de Souza Santana
dc.subject.por.fl_str_mv Morte
Arte contemporânea
Sobrevivência
História da arte
Arte moderna - Séc. XXI
Arte - História
Arte - Filosofia
Morte na arte - Séc. XXI
Antropologia
topic Morte
Arte contemporânea
Sobrevivência
História da arte
Arte moderna - Séc. XXI
Arte - História
Arte - Filosofia
Morte na arte - Séc. XXI
Antropologia
description This research searches among the works of contemporary artists for manifestations of death that emerge from the long artistic tradition with the theme in its broad scope. It starts from a historical panorama that, using a Warburg perspective, suggests the survival (Nachleben) of images linked to death in the collective imaginary and the emergence of new codes based on the old ones that refuse their death into oblivion. In today's world-moment that is so scientific and materialistic, yet deeply aesthetic and symbolic, death is interdicted, but it constantly breaks its block through mass culture and the fine arts. In this flow of survivals, current images are divided in this research into four domains, namely: the violence of power, the memories of time, the apocalypse of nature and the survival of the spirit. In these domains reside the imagery symbols of contemporary death and survivals from remote eras that were believed to have been long gone. It concludes that artists have reflected on collective and individual finitude in different ways to reestablish the links between death and life in addition to playing with the undead state of cosmopolitan society.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-15
2024-02-09T13:42:03Z
2024-02-09T13:42:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/63920
url http://hdl.handle.net/1843/63920
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
Programa de Pós-Graduação em Artes
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
Brasil
EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES
Programa de Pós-Graduação em Artes
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1823248345082101760