“Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/63920 |
Resumo: | This research searches among the works of contemporary artists for manifestations of death that emerge from the long artistic tradition with the theme in its broad scope. It starts from a historical panorama that, using a Warburg perspective, suggests the survival (Nachleben) of images linked to death in the collective imaginary and the emergence of new codes based on the old ones that refuse their death into oblivion. In today's world-moment that is so scientific and materialistic, yet deeply aesthetic and symbolic, death is interdicted, but it constantly breaks its block through mass culture and the fine arts. In this flow of survivals, current images are divided in this research into four domains, namely: the violence of power, the memories of time, the apocalypse of nature and the survival of the spirit. In these domains reside the imagery symbols of contemporary death and survivals from remote eras that were believed to have been long gone. It concludes that artists have reflected on collective and individual finitude in different ways to reestablish the links between death and life in addition to playing with the undead state of cosmopolitan society. |
id |
UFMG_f6df60d7d4feb162eb735b831501e282 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.ufmg.br:1843/63920 |
network_acronym_str |
UFMG |
network_name_str |
Repositório Institucional da UFMG |
repository_id_str |
|
spelling |
“Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea"In my thoughts you are far away": manifestations of death in contemporary artMorteArte contemporâneaSobrevivênciaHistória da arteArte moderna - Séc. XXIArte - HistóriaArte - FilosofiaMorte na arte - Séc. XXIAntropologiaThis research searches among the works of contemporary artists for manifestations of death that emerge from the long artistic tradition with the theme in its broad scope. It starts from a historical panorama that, using a Warburg perspective, suggests the survival (Nachleben) of images linked to death in the collective imaginary and the emergence of new codes based on the old ones that refuse their death into oblivion. In today's world-moment that is so scientific and materialistic, yet deeply aesthetic and symbolic, death is interdicted, but it constantly breaks its block through mass culture and the fine arts. In this flow of survivals, current images are divided in this research into four domains, namely: the violence of power, the memories of time, the apocalypse of nature and the survival of the spirit. In these domains reside the imagery symbols of contemporary death and survivals from remote eras that were believed to have been long gone. It concludes that artists have reflected on collective and individual finitude in different ways to reestablish the links between death and life in addition to playing with the undead state of cosmopolitan society.Esta pesquisa busca entre obras de artistas contemporâneos as manifestações da morte que emergem da longa tradição artística com o tema em seu amplo escopo. Parte-se de um panorama histórico que, com o uso de uma perspectiva de Warburg, sugere a sobrevivência (Nachleben) das imagens ligadas à morte no imaginário dos povos e o surgimento de novos códigos com base nos antigos, que recusam sua morte em esquecimento. No momento-mundo atual, tão científico e materialista, porém profundamente estético e simbólico, a morte é interdita, mas ela fura seu bloqueio constantemente por meio da cultura de massa e das belas artes. Nesse fluxo de sobrevivências, as imagens atuais são divididas nesta pesquisa em quatro domínios, a saber: das violências do poder, das lembranças do tempo, do apocalipse da natureza e da sobrevivência do espírito. Nesses domínios residem os símbolos imagéticos da morte contemporânea e também sobrevivências de eras remotas que se acreditava terem sido vencidas. Conclui-se que os artistas têm refletido sobre a finitude coletiva e individual de diversas maneiras para reestabelecer os vínculos entre a morte e a vida, além de jogar com o estado morto-vivo da sociedade cosmopolita.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilEBA - ESCOLA DE BELAS ARTESPrograma de Pós-Graduação em ArtesUFMGFabrício José Fernandinohttp://lattes.cnpq.br/4417807727351064Carlos de Azambuja RodriguesAdriana RomeiroGabriel de Souza Santana2024-02-09T13:42:03Z2024-02-09T13:42:03Z2023-12-15info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/63920porhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-02-09T13:42:03Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/63920Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-02-09T13:42:03Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea "In my thoughts you are far away": manifestations of death in contemporary art |
title |
“Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea |
spellingShingle |
“Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea Gabriel de Souza Santana Morte Arte contemporânea Sobrevivência História da arte Arte moderna - Séc. XXI Arte - História Arte - Filosofia Morte na arte - Séc. XXI Antropologia |
title_short |
“Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea |
title_full |
“Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea |
title_fullStr |
“Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea |
title_full_unstemmed |
“Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea |
title_sort |
“Em meus pensamentos você está tão longe”: manifestações da morte na arte contemporânea |
author |
Gabriel de Souza Santana |
author_facet |
Gabriel de Souza Santana |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
Fabrício José Fernandino http://lattes.cnpq.br/4417807727351064 Carlos de Azambuja Rodrigues Adriana Romeiro |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gabriel de Souza Santana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Morte Arte contemporânea Sobrevivência História da arte Arte moderna - Séc. XXI Arte - História Arte - Filosofia Morte na arte - Séc. XXI Antropologia |
topic |
Morte Arte contemporânea Sobrevivência História da arte Arte moderna - Séc. XXI Arte - História Arte - Filosofia Morte na arte - Séc. XXI Antropologia |
description |
This research searches among the works of contemporary artists for manifestations of death that emerge from the long artistic tradition with the theme in its broad scope. It starts from a historical panorama that, using a Warburg perspective, suggests the survival (Nachleben) of images linked to death in the collective imaginary and the emergence of new codes based on the old ones that refuse their death into oblivion. In today's world-moment that is so scientific and materialistic, yet deeply aesthetic and symbolic, death is interdicted, but it constantly breaks its block through mass culture and the fine arts. In this flow of survivals, current images are divided in this research into four domains, namely: the violence of power, the memories of time, the apocalypse of nature and the survival of the spirit. In these domains reside the imagery symbols of contemporary death and survivals from remote eras that were believed to have been long gone. It concludes that artists have reflected on collective and individual finitude in different ways to reestablish the links between death and life in addition to playing with the undead state of cosmopolitan society. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-12-15 2024-02-09T13:42:03Z 2024-02-09T13:42:03Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/1843/63920 |
url |
http://hdl.handle.net/1843/63920 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pt/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Programa de Pós-Graduação em Artes UFMG |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal de Minas Gerais Brasil EBA - ESCOLA DE BELAS ARTES Programa de Pós-Graduação em Artes UFMG |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional da UFMG instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) instacron:UFMG |
instname_str |
Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
instacron_str |
UFMG |
institution |
UFMG |
reponame_str |
Repositório Institucional da UFMG |
collection |
Repositório Institucional da UFMG |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ufmg.br |
_version_ |
1823248345082101760 |