Práticas de numeramento como práticas discursivas: desdobramentos dos estudos do letramento na educação matemática
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.47249/rba2023765 http://hdl.handle.net/1843/76948 https://orcid.org/0000-0002-5702-7189 https://orcid.org/0000-0001-5340-1308 https://orcid.org/0000-0002-1110-1662 |
Resumo: | The purpose of this text is to discuss how Brazilian studies operating with the concept of numeracy assume themselves as developments of the analytical and pedagogical perspective that Magda Soares confers on the concept of literacy. These studies focus on people with little or no schooling or social groups that have recently entered the Brazilian educational project appropriating discursive practices of hegemonic mathematics and, in this appropriation, showing their estrangement from school knowledge and rites. The studies’ theoretical basis, their methodological options, their analytical paths and indications for the pedagogical practices highlight the contributions of Magda’s conceptual elaborations and didactic proposals and the marks of her political commitment with the democratization and the quality of Education. Also reflecting the methodological contributions of the researcher Magda Soares, the discussion proposed here is confronted with three numeracy events, in which elderly literacy students, a child in a non-school context and indigenous teachers in training, leading mathematical practices, appropriate literacy practices. |
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Práticas de numeramento como práticas discursivas: desdobramentos dos estudos do letramento na educação matemáticaNumeracy practices as discursive practices: developments of literacy studies in mathematics educationConceito de letramentoApropriação de práticas de numeramentoPráticas matemáticas como práticas discursivasMagda SoaresLetramentoMatemática - Estudo e ensinoEducaçãoThe purpose of this text is to discuss how Brazilian studies operating with the concept of numeracy assume themselves as developments of the analytical and pedagogical perspective that Magda Soares confers on the concept of literacy. These studies focus on people with little or no schooling or social groups that have recently entered the Brazilian educational project appropriating discursive practices of hegemonic mathematics and, in this appropriation, showing their estrangement from school knowledge and rites. The studies’ theoretical basis, their methodological options, their analytical paths and indications for the pedagogical practices highlight the contributions of Magda’s conceptual elaborations and didactic proposals and the marks of her political commitment with the democratization and the quality of Education. Also reflecting the methodological contributions of the researcher Magda Soares, the discussion proposed here is confronted with three numeracy events, in which elderly literacy students, a child in a non-school context and indigenous teachers in training, leading mathematical practices, appropriate literacy practices.Este texto tem como objetivo discutir como os estudos que operam com o conceito de numeramento no Brasil se assumem como desdobramentos da perspectiva analítica e pedagógica que Magda Soares confere ao conceito de letramento. Esses estudos focalizam pessoas pouco ou não escolarizadas ou grupos sociais de inserção recente no projeto educacional brasileiro apropriando-se de práticas discursivas da matemática hegemônica e, nessa apropriação, demarcando seu estranhamento com conhecimentos e ritos escolares. Destacam-se na base teórica dos estudos, nas opções metodológicas, nos caminhos analíticos e nas indicações para as práticas pedagógicas, as contribuições das elaborações conceituais e das propostas didáticas de Magda e a marca de seu compromisso político com a democratização e a qualidade da Educação. Refletindo também as contribuições metodológicas da pesquisadora Magda Soares, a discussão aqui proposta é confrontada com três eventos de numeramento, em que mulheres idosas alfabetizandas na EJA, uma criança num contexto não escolar e professores indígenas em formação, protagonizando práticas matemáticas, apropriam-se de práticas de letramento.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilCP - CENTRO PEDAGOGICO - 1o.GRAUUFMG2024-09-26T23:47:21Z2024-09-26T23:47:21Z2023info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articlepdfapplication/pdfhttps://doi.org/10.47249/rba20237652446-8584http://hdl.handle.net/1843/76948https://orcid.org/0000-0002-5702-7189https://orcid.org/0000-0001-5340-1308https://orcid.org/0000-0002-1110-1662porRevista Brasileira De AlfabetizaçãoMaria da Conceição Ferreira Reis FonsecaFlávia Cristina Duarte Pôssas GrossiRuana Priscila da Silva Britoinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-09-27T00:33:16Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/76948Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-09-27T00:33:16Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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The purpose of this text is to discuss how Brazilian studies operating with the concept of numeracy assume themselves as developments of the analytical and pedagogical perspective that Magda Soares confers on the concept of literacy. These studies focus on people with little or no schooling or social groups that have recently entered the Brazilian educational project appropriating discursive practices of hegemonic mathematics and, in this appropriation, showing their estrangement from school knowledge and rites. The studies’ theoretical basis, their methodological options, their analytical paths and indications for the pedagogical practices highlight the contributions of Magda’s conceptual elaborations and didactic proposals and the marks of her political commitment with the democratization and the quality of Education. Also reflecting the methodological contributions of the researcher Magda Soares, the discussion proposed here is confronted with three numeracy events, in which elderly literacy students, a child in a non-school context and indigenous teachers in training, leading mathematical practices, appropriate literacy practices. |
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