Uso de fontes de informação: um estudo em micro e pequenas empresas de consultoria de Belo Horizonte
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2006 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/1843/EARM-6Z9PVJ |
Resumo: | This study focuses on the main information sources used by business consultants in their professional activities. The 30 most common information sources used by consultants were identified and categorized according to their origin (internal or external sources to the consultancy), proximity (personal or non-personal sources) and their midia (electronic or non-electronic sources). Through a quantitative survey, the study identified the information seeking behavior of the consultants in relation to the information sources used, with emphasis on the access frequency and their perceived relevance and reliability. While electronic sources are accessed more frequently, personal sources are more relevant and reliable, according to the business consultants. The study has also identified the information use behavior of the consultants, according to three possibilities: making sense of the changes of the external environmental, building knowledge through learning, and supporting thedecision-making processes. This last aspect was considered the main objective to business consultants, as far as information search for their business is concerned. |
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Uso de fontes de informação: um estudo em micro e pequenas empresas de consultoria de Belo HorizonteFontes de informaçãoCiência da InformaçãoPequenas e medias empresasCiência da informaçãoThis study focuses on the main information sources used by business consultants in their professional activities. The 30 most common information sources used by consultants were identified and categorized according to their origin (internal or external sources to the consultancy), proximity (personal or non-personal sources) and their midia (electronic or non-electronic sources). Through a quantitative survey, the study identified the information seeking behavior of the consultants in relation to the information sources used, with emphasis on the access frequency and their perceived relevance and reliability. While electronic sources are accessed more frequently, personal sources are more relevant and reliable, according to the business consultants. The study has also identified the information use behavior of the consultants, according to three possibilities: making sense of the changes of the external environmental, building knowledge through learning, and supporting thedecision-making processes. This last aspect was considered the main objective to business consultants, as far as information search for their business is concerned.Este trabalho investigou as principais fontes de informação utilizadas por consultores empresariais em suas atividades profissionais. Foram identificadas e analisadas 30 fontes de informação mais utilizadas pelos consultores, as quais foram categorizadas sob três aspectos: quanto à origem (fontes internas ou externas ao negócio de consultoria), quanto ao seu grau de proximidade (fontes pessoais ou impessoais) e quanto à mídia (fontes eletrônicas ou não-eletrônicas). Em seguida,através de pesquisa quantitativa, o trabalho identificou o comportamento de busca dos consultores empresariais por informações, em relação às fontes pesquisadas, com ênfase nos aspectos de freqüência de busca, relevância e confiabilidade das fontes. Verificou-se que as fontes eletrônicas são utilizadas com maior freqüência, mas são as fontes pessoais as mais relevantes e confiáveis, na opinião dos consultores empresariais. Por último, o trabalho também identificou o comportamento de uso da informação por parte dos consultores, quanto à sua possibilidade de dar sentido às mudanças do ambiente externo de negócios, de construir conhecimento através da aprendizagem e para embasar os processos de tomada de decisões desses consultores. Este último aspecto foi considerado o principal objetivo, pelos consultores, quando da busca de informações para seu negócio.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGRicardo Rodrigues BarbosaMonica Erichsen Nassif BorgesMarlene de OliveiraMauro Calixta TavaresFrederico Cesar Mafra Pereira2019-08-12T00:23:48Z2019-08-12T00:23:48Z2006-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/EARM-6Z9PVJinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T08:17:24Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/EARM-6Z9PVJRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T08:17:24Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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