Uso de fontes de informação: um estudo em micro e pequenas empresas de consultoria de Belo Horizonte

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Frederico Cesar Mafra Pereira
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UFMG
Texto Completo: http://hdl.handle.net/1843/EARM-6Z9PVJ
Resumo: This study focuses on the main information sources used by business consultants in their professional activities. The 30 most common information sources used by consultants were identified and categorized according to their origin (internal or external sources to the consultancy), proximity (personal or non-personal sources) and their midia (electronic or non-electronic sources). Through a quantitative survey, the study identified the information seeking behavior of the consultants in relation to the information sources used, with emphasis on the access frequency and their perceived relevance and reliability. While electronic sources are accessed more frequently, personal sources are more relevant and reliable, according to the business consultants. The study has also identified the information use behavior of the consultants, according to three possibilities: making sense of the changes of the external environmental, building knowledge through learning, and supporting thedecision-making processes. This last aspect was considered the main objective to business consultants, as far as information search for their business is concerned.
id UFMG_ff104fa0248f45fb34ac204c36fb8eb3
oai_identifier_str oai:repositorio.ufmg.br:1843/EARM-6Z9PVJ
network_acronym_str UFMG
network_name_str Repositório Institucional da UFMG
repository_id_str
spelling Uso de fontes de informação: um estudo em micro e pequenas empresas de consultoria de Belo HorizonteFontes de informaçãoCiência da InformaçãoPequenas e medias empresasCiência da informaçãoThis study focuses on the main information sources used by business consultants in their professional activities. The 30 most common information sources used by consultants were identified and categorized according to their origin (internal or external sources to the consultancy), proximity (personal or non-personal sources) and their midia (electronic or non-electronic sources). Through a quantitative survey, the study identified the information seeking behavior of the consultants in relation to the information sources used, with emphasis on the access frequency and their perceived relevance and reliability. While electronic sources are accessed more frequently, personal sources are more relevant and reliable, according to the business consultants. The study has also identified the information use behavior of the consultants, according to three possibilities: making sense of the changes of the external environmental, building knowledge through learning, and supporting thedecision-making processes. This last aspect was considered the main objective to business consultants, as far as information search for their business is concerned.Este trabalho investigou as principais fontes de informação utilizadas por consultores empresariais em suas atividades profissionais. Foram identificadas e analisadas 30 fontes de informação mais utilizadas pelos consultores, as quais foram categorizadas sob três aspectos: quanto à origem (fontes internas ou externas ao negócio de consultoria), quanto ao seu grau de proximidade (fontes pessoais ou impessoais) e quanto à mídia (fontes eletrônicas ou não-eletrônicas). Em seguida,através de pesquisa quantitativa, o trabalho identificou o comportamento de busca dos consultores empresariais por informações, em relação às fontes pesquisadas, com ênfase nos aspectos de freqüência de busca, relevância e confiabilidade das fontes. Verificou-se que as fontes eletrônicas são utilizadas com maior freqüência, mas são as fontes pessoais as mais relevantes e confiáveis, na opinião dos consultores empresariais. Por último, o trabalho também identificou o comportamento de uso da informação por parte dos consultores, quanto à sua possibilidade de dar sentido às mudanças do ambiente externo de negócios, de construir conhecimento através da aprendizagem e para embasar os processos de tomada de decisões desses consultores. Este último aspecto foi considerado o principal objetivo, pelos consultores, quando da busca de informações para seu negócio.Universidade Federal de Minas GeraisUFMGRicardo Rodrigues BarbosaMonica Erichsen Nassif BorgesMarlene de OliveiraMauro Calixta TavaresFrederico Cesar Mafra Pereira2019-08-12T00:23:48Z2019-08-12T00:23:48Z2006-03-22info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisapplication/pdfhttp://hdl.handle.net/1843/EARM-6Z9PVJinfo:eu-repo/semantics/openAccessporreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2019-11-14T08:17:24Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/EARM-6Z9PVJRepositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2019-11-14T08:17:24Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false
dc.title.none.fl_str_mv Uso de fontes de informação: um estudo em micro e pequenas empresas de consultoria de Belo Horizonte
title Uso de fontes de informação: um estudo em micro e pequenas empresas de consultoria de Belo Horizonte
spellingShingle Uso de fontes de informação: um estudo em micro e pequenas empresas de consultoria de Belo Horizonte
Frederico Cesar Mafra Pereira
Fontes de informação
Ciência da Informação
Pequenas e medias empresas
Ciência da informação
title_short Uso de fontes de informação: um estudo em micro e pequenas empresas de consultoria de Belo Horizonte
title_full Uso de fontes de informação: um estudo em micro e pequenas empresas de consultoria de Belo Horizonte
title_fullStr Uso de fontes de informação: um estudo em micro e pequenas empresas de consultoria de Belo Horizonte
title_full_unstemmed Uso de fontes de informação: um estudo em micro e pequenas empresas de consultoria de Belo Horizonte
title_sort Uso de fontes de informação: um estudo em micro e pequenas empresas de consultoria de Belo Horizonte
author Frederico Cesar Mafra Pereira
author_facet Frederico Cesar Mafra Pereira
author_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv Ricardo Rodrigues Barbosa
Monica Erichsen Nassif Borges
Marlene de Oliveira
Mauro Calixta Tavares
dc.contributor.author.fl_str_mv Frederico Cesar Mafra Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Fontes de informação
Ciência da Informação
Pequenas e medias empresas
Ciência da informação
topic Fontes de informação
Ciência da Informação
Pequenas e medias empresas
Ciência da informação
description This study focuses on the main information sources used by business consultants in their professional activities. The 30 most common information sources used by consultants were identified and categorized according to their origin (internal or external sources to the consultancy), proximity (personal or non-personal sources) and their midia (electronic or non-electronic sources). Through a quantitative survey, the study identified the information seeking behavior of the consultants in relation to the information sources used, with emphasis on the access frequency and their perceived relevance and reliability. While electronic sources are accessed more frequently, personal sources are more relevant and reliable, according to the business consultants. The study has also identified the information use behavior of the consultants, according to three possibilities: making sense of the changes of the external environmental, building knowledge through learning, and supporting thedecision-making processes. This last aspect was considered the main objective to business consultants, as far as information search for their business is concerned.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-03-22
2019-08-12T00:23:48Z
2019-08-12T00:23:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/1843/EARM-6Z9PVJ
url http://hdl.handle.net/1843/EARM-6Z9PVJ
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal de Minas Gerais
UFMG
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional da UFMG
instname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron:UFMG
instname_str Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
instacron_str UFMG
institution UFMG
reponame_str Repositório Institucional da UFMG
collection Repositório Institucional da UFMG
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)
repository.mail.fl_str_mv repositorio@ufmg.br
_version_ 1816829677359071232