A circulação do conceito de autismo no brasil
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional da UFMG |
Texto Completo: | https://doi.org/10.7867/1809-03542022e11206 http://hdl.handle.net/1843/78065 https://orcid.org/0000-0003-0493-0099 http://orcid.org/0009-0000-2193-4302 |
Resumo: | Considered a neurodevelopmental disorder, autism is a condition in which the child has difficulties in language and social interaction, with restrictive and stereotyped behaviors. With the aim of discussingthe circulation of the concept of autism in the Brazilian context, records from two special schools in Belo Horizonte, one state and one municipal, were analyzed. The results indicate that the diagnosis of autism was carried out by professionals in the researched location, sometimeafter the description of the condition made by the psychiatrist Léo Kanner in 1943. Few medical records with the diagnosis were found in schools and the results showed that diagnostic confusion prevailed among autism, intellectual disability and childhood psychosis. |
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A circulação do conceito de autismo no brasilThe circulation of the autism concept in brazilian contextAutismoEscola EspecialPsiquiatria InfantilHistória da Educação EspecialAutismoPsiquiatria InfantilEducação especialEducação especial -- HistóriaConsidered a neurodevelopmental disorder, autism is a condition in which the child has difficulties in language and social interaction, with restrictive and stereotyped behaviors. With the aim of discussingthe circulation of the concept of autism in the Brazilian context, records from two special schools in Belo Horizonte, one state and one municipal, were analyzed. The results indicate that the diagnosis of autism was carried out by professionals in the researched location, sometimeafter the description of the condition made by the psychiatrist Léo Kanner in 1943. Few medical records with the diagnosis were found in schools and the results showed that diagnostic confusion prevailed among autism, intellectual disability and childhood psychosis.Considerado um transtorno do neurodesenvolvimento, o autismo é um quadro em que a criança apresenta dificuldades na área da linguagem e na interação social, com comportamentos restritivos e estereotipados. Com o objetivo de analisar a circulação do conceito de autismo no Brasil, foram analisados prontuários de duas escolas especiais de Belo Horizonte, uma estadual e uma municipal. Os resultados indicam que o diagnóstico de autismo foi realizado por profissionais na localidade pesquisada, algum tempo depois da descrição do quadro realizada pelo psiquiatra Léo Kanner em 1943. Foram encontrados poucos prontuários com o diagnóstico nas escolas e os resultados demonstraram que prevalecia a confusão diagnóstica entre autismo, deficiência intelectual e psicose infantil.Universidade Federal de Minas GeraisBrasilFAE - DEPARTAMENTO DE ADMINISTRAÇÃO ESCOLARFAF - DEPARTAMENTO DE PSICOLOGIAUFMG2024-11-14T21:55:56Z2024-11-14T21:55:56Z2023-11-27info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.7867/1809-03542022e112061809-0354http://hdl.handle.net/1843/78065https://orcid.org/0000-0003-0493-0099http://orcid.org/0009-0000-2193-4302porAtos de Pesquisa em EducaçãoAdriana Araújo Pereira BorgesLuciana Pereira Braga Amaralinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Repositório Institucional da UFMGinstname:Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)instacron:UFMG2024-11-14T21:55:56Zoai:repositorio.ufmg.br:1843/78065Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ufmg.br/oairepositorio@ufmg.bropendoar:2024-11-14T21:55:56Repositório Institucional da UFMG - Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)false |
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